Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Corvette Stingray vs. Nissan GT-R

Jakub Sochor
Diskuze (19)
Corvette Stingray překvapila svými inovativní tvary. Uspěje v duelu s osvědčeným Nissanem GT-R?

GM oficiálně představil sedmou generaci sportovního vozu s efektním designem a řadou tvarových inovací. Budeme-li se bavit o jeho designu, nebudeme jej vnímat pouze v kontextu dosavadních generací – v případě modelu Corvette je důležité připomenout vizi Stingray Concept z roku 2009, která není jen pouhým výstavním konceptem, ale součástí designového vývoje, ze kterého nově představený model vychází. A nutno říci, že jde o inspiraci větší, než se na první pohled může zdát.


Druhým modelem duelu je Nissan GT-R, který se ve své třídě již úspěšně etabloval. Z hlediska designu je na tom podobně jako Corvette – vychází z konceptu GT-R (2001), který je zdrojem všech nosných prvků, jimiž se sériová verze řídí. Mezi oběma vozy však panuje citelný rozdíl, spočívající v samotné podstatě jejich designu – zatímco Corvette má za sebou dlouhou designovou historii, Nissan představuje ryze moderní tvarosloví bez špetky inspirace v historii. Jde tedy o střet dvou odlišných filozofií – každý vůz je založen na jiných hodnotách, čímž obohacují spektrum supersportovních automobilů.

Corvette Stingray (2014-) – Retrospektivní modernista

Jak jsme již řekli, Corvette má za sebou dlouhou, šedesát let trvající historii. Za tu dobu byl vytvořen sportovní model s charakteristickými rysy, které přispěly k tomu, aby se Corvette stala jedním ze symbolů svého segmentu – i přes proměnlivost tvarů a průběžné změny se tvůrcům povedlo vytvořit vůz, který lze již z dálky bezpečně identifikovat. Jedním z takových rysů je zejména linie profilu, jíž tvoří křivka s počátkem na přídi, ústící do zádě s výrazně strmým průběhem – ten je tvořen, spolu s dvěma dvojicemi zadních svítilen, další svébytný znak exteriéru. Sedmá generace však přichází s řadou, místy poměrně radikálních, inovací, které posunují design vozu o notný kus dál.

Příď tvoří široká maska chladiče v horizontální poloze, doplněná ostře řezanými světlomety – z hlediska stěžejních designových znaků je to všechno. Podstatnější – a na první zdání možná méně viditelná – je však míra propracovanosti povrchu, který se skládá z křivek různého průběhu (některé, zvláště ty, které opisují vnitřní stranu světlometů, mají plynulý a jemný průběh, zatímco ty uprostřed kapoty a ve spodní části nárazníku dynamicky zasahují do celku). V porovnání s šestým generačním vydáním jde o podstatně členitější - a zároveň komplikovanější - design, jehož detailnosti přidávají diodová světla s moderní optikou.

Elegantní a spíše oblý profil šesté generace je nahrazen razantní boční částí karoserie s vysoce dynamickým nábojem – i zde je k vidění velké množství linek, jež protínají opticky čistou plochu karoserie. Páteří profilu jsou však tři linie – jedna formuje příď a pokračuje směrem nahoru přes spodní linku bočního okna. Druhá začíná na zadních partiích a ústí v oblasti výdechů za předním kolem. Třetí protíná spodní část dveří. Celkově vzato, i přes detailní vypracování jednotlivých dílů se profil Corvette Stingray opírá o vcelku jednoduché schéma – nikoli však v porovnání s minulou generací.

Na zádi panují nejvýraznější mezigenerační změny. Spád zádě sice zůstal zachován, zmizely však dvě dvojice svítilen. Místo nich tvoří zadní partie vozu dva pestré celky, zahrnující diodová světla, která připomínají tvar zkosených písmen U. Záď je nyní propracovanější a pracuje s větším množstvím ploch včetně unikátního začlenění výfukových koncovek do celku – nalezneme je uprostřed, přesně na tom místě, kde je má stejnojmenná studie z roku 2009.

Nutno poznamenat, že i přes výrazné inovace není Corvette Stingray bořičem tvarových zkušeností své modelové řady – vkusně vybírá z historie to, co se do moderní kompozice prvků hodí a experimentuje s rysy, které svou komplikovaností (plně se promítající i do interiéru s výrazným středovým panelem) ladí s dramatickém průběhem ostře řezaných linek.

Nissan GT-R (2007-) – Průběžně cizelovaný dravec

Jak již bylo řečeno, GT-R je důkladným rozpracováním stejnojmenné studie z roku 2001. Koncept se vyznačoval vertikálními předními světlomety, výrazným sklonem přídě, hranatými a mohutnými předními blatníky či masivní zádí. To vše – zjednodušeně řečeno – tvoří i sériový vůz, který byl představen v roce 2007. Pro pořádek uveďme, že historii jeho designu tvoří ještě jedna studie, a sice koncept s názvem GT-R Proto, uvedený v roce 2005 na autosalonu v Tokiu, jenž naznačil, jak bude sériový model vypadat.

Již na přídi spatříme výrazné rozdíly mezi koncepcemi dnešních duelantů. Zatímco Corvette Stingray pracuje s dlouhou a nízko umístěnou maskou, GT-R volí rozměrný šestiúhelník, s nímž sousedí vertikálně stavěná světla. Oproti Corvette jde o jednodušší celek, pracující s větším množstvím prvků. Podíváme-li se však na studii z roku 2005, spatříme ještě jednodušší příď s jednoduchou maskou, tvořenou obdélníkem se zaoblenými rohy.

Dostáváme se k profilu, který má s americkým modelem jednu výrazně společnou věc – relativně masivní a vysoko posazenou záď. Tím však podobnosti končí, neboť oba vozy ctí zcela specifické tvarové hodnoty a každý z nich má své originální vlastnosti. Zatímco Corvette Stingray představuje dynamický celek s plynulými a zároveň ostře řezanými linkami, GT-R je opticky mohutnější a používá více hran. Odlišnosti panují také tehdy, zaměříme-li se na sklon jednotlivých partií – americký model pracuje s jiným sklonem zádě, kapoty, ale i vnitřní strany zadního sloupku, než japonský vůz.

Ačkoli je to na první pohled takřka neviditelné, zadní části vozidel vykazují řadu společných znaků. Jedním z nich je užití opticky čistých ploch, které jsou zpestřeny prolisy a citlivě zvolenými prohlubněmi. Jinak ale jde o jiný celek s tvary, jež u amerického soka nenajdeme. Předně jde o dvě dvojice kruhových svítilen a umístění výfukových koncovek do rohů karoserie. V interiéru pak nalezneme paralelu v podobě přítomnosti masivního středového panelu, byť ve zcela odlišném ztvárnění.




Jakub Sochor
Diskuze (19)
Avatar - PeterLuk
31. 1. 2013 10:23
Rozhodne...
...nová VETTE :yes:
Avatar - PeterLuk
31. 1. 2013 10:23
Re: Zadek
Pravda >:-[]
30. 1. 2013 20:13
Re: Výborný neduel
Jistě, že by člověk nelitoval ani u jednoho. Je to jen o osobních preferencích. I přes různé uniolimity si stále myslím, že žijeme v nádherné autodobě. Když to jde je tolik možností a z 99% procent je to o tom, jestli člověk chce, nebo ne.
Avatar - Alpinis182
30. 1. 2013 11:43
Re: Výborný neduel
Já myslím, že bys nelitoval při koupi buď jednoho nebo druhýho...
A k tomu designu ? No, za mě těžko říct... Mě se líbí obě ty auta... :-)
Avatar - Phoenixx
30. 1. 2013 10:18
Re: Zadek
Dobry postreh :yes: