Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Fiat 500L vs. Opel Meriva

Jakub Sochor Jakub Sochor 10. 11. 2013 • 04:54
47
20
Zobrazit náhledy (47)
Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L
Jeden se ohlíží do historie, druhý hledá nové cesty a vylepšuje to, co přinesla jeho minulá generace. Panují však mezi italským a německým modelem nějaké souvislosti?

Dnešní duel je soubojem retro designu a moderny – dvou zcela protikladných směrů, vyznačujících se odlišnými hodnotami. Fiat 500L nemá přímého předchůdce, neboť opustil inovátorský styl Multiply a vydal se cestou rozšiřování modelové palety řady 500. Opel Meriva navazuje na automobil z roku 2003, který patří mezi průkopníky nepříliš početné kategorie městských velkoprostorových vozidel. Kdo z nich si získá vaše sympatie?

V porovnání s Fiatem je Opel o 148 mm delší a o 32 mm širší. Má také delší rozvor (o 32 mm), je však o 33 mm nižší.

Fiat 500L vs. Opel Meriva - srovnání rozměrů
Rozměr [mm]Fiat 500LOpel MerivaRozdíl
Délka [mm]41404288+148
Šířka [mm]17801812+32
Výška [mm]16601615-33
Rozvor [mm]26122644+32


Fiat 500L – Retro jinak

Retro design lze zpracovat na mnoho způsobů. Existují například modely, které odkazují na formu historických automobilů, jíž pojímají tak, aby slučovala aspekty moderního vozu s tvary dřívějška. Fiat 500L však pracuje s retro designem trochu jinak – jde o vůz, který kombinuje rysy hatchbacku 500 a rysy, které známe z aktuální Pandy. Výsledkem je pozoruhodný návrh, mezi jehož charakteristické prvky patří motivy obdélníku a čtverce. Oba tyto geometrické útvary však mají zaoblené rohy, což je zjemňuje – dochází tak k unikátnímu souladu s oblými tvary, jimiž se karoserie italského vozidla vyznačuje.

Příď pracuje s uskupením prvků, které známe z vozidel 500a Panda – jednotlivé segmenty osvětlení jsou uspořádány ve třech úrovních, což dodává čelní části na členitosti. Zvláštností je však vcelku výrazný díl v ploše nárazníku, který lze označit za vizuální těžiště předních partií, jež plynule přecházejí do pontonu. Ten je nezvykle vysoký, opticky ucelený (na čemž má podíl černé zbarvení sloupků) a zároveň uhlazený – právě plynulé přechody mezi plochami, které nejsou narušeny ostrými rysy, patří mezi hlavní znak designu tohoto Fiatu. Přibližme si ale charakteristický rys, o kterém je řeč výše – prvky, převzaté z modelu Panda. Jde převážně o provedení bočních ochranných lišt, které korespondují s obdobným dílem vpředu i vzadu. Dále hovoříme o experimentování s tvary, jež mají obvykle tvar kruhu či půlkruhu – snaha ozvláštnit jinak všední partie vozidla se projevila i na ztvárnění podběhů kol a lemů blatníků, které evokují polovinu čtverce se zaoblenými rohy.

Obdobný postup vidíme na středu volantu, který je součástí nápadité kabiny s tvary, jejichž styl sice známe z Pandy, zde se však setkáváme s jejich zcela novým seskupením. Barevný ovál, který je nejvýraznější částí desky, oživuje interiér a ladí s prvky čalounění v témže barevném odstínu.


Opel Meriva – S bleskovým profilem

Nový Fiat konkuruje druhé generaci Opelu Meriva – automobilu, který je z hlediska designového jazyka přímým opakem retro designu italského duelanta. Meriva rozvíjí trend, nastolený Insignií a důkladně rozpracovaný kompaktní Astrou. V případě městského MPV však dochází k nemalému experimentování, jež se projevuje převážně na profilu vozu. Odlišnosti v tvarových směrech jsou však zřetelné již při porovnání přídí – zatímco Fiat 500L klade důraz na objem čelní části, příď Merivy je mnohem více spjata s druhým karosářským prostorem. Na harmonickém propojení těchto partií má lví podíl dynamický tvar světlometů a plastový výlisek, v němž jsou zapuštěna mlhová světla.

Profil Opelu je nebývale energický. Horní linka pontonu, jíž zdobí dvojí zakřivení, jako by odkazovala na logo německého výrobce – je odvážně řešena a opticky klade důraz na prostor v zadní řadě sedadel. Tvarový neklid, pramenící z křivky, je kultivován plynulou linkou, jež protíná kliky dveří – pramení v zadních svítilnách a v ploše předních dveří vytváří působivý prolis, který je obdobou toho, co známe z Insignie a Astry.

Diametrální rozdíly panují mezi kabinami obou vozidel. Právě na palubě se plně projevuje modernismus Opelu – přístrojová deska je oproti Fiatu mnohem jednodušší. S dekoracemi pracuje mnohem obezřetněji než italský sok, pro jehož interiér je dekorativnost jedním z hlavních aspektů. Je-li řeč o interiéru Merivy, neopomeňme kontrast mezi členitým středovým panelem a rozměrnou horní částí desky – důrazem na minimalistický charakter kabiny je navázáno na předchozí generaci malého Opelu.

Již na první pohled je zřejmé, že 500L a Meriva představují dva zcela specifické designové světy, mezi nimiž najdeme jen minimum paralel. Zatímco Fiat oprašuje prvky estetiky včerejška (dle pravidel retro stylu, v němž je retrospektivní vzhled pouze jedním ze znaků celkového designu), Opel je pokrokový a hledá nové způsoby, jak stavět městské MPV na subkompaktních základech.


Související články

Témata
12. 11. 2013 07:47
Re: Proč byli u modelu Bravo staženy benzínové motory
Je to jak u Brava.Ta 1.4 66 KW moc nejede,ale 1.4 TJET ten je v pohodě.U Punta je ta 1.4 57 KW tak na hraně.Tak na 20 km tam a zpět jo. ;-)
Avatar - Ja Prvni 123
11. 11. 2013 20:49
Re: Proč byli u modelu Bravo staženy benzínové motory
???
No ale to přesně to, na co je Punto stvořený.. ne?
;-)
Avatar - Ja Prvni 123
11. 11. 2013 20:46
Re: Autor J.Sochor.....
myslím, že to jsou jen řeči... ano, Bravo je po sezóně.. ale Puntu nic nechybí!
A 500L je kombík jako z praku .. o Livingu ani nemluvě. Doporučuju zajít se podívat.. nejlépe se svézt.
To je "retro" jen hodně vzdáleně... a zveku. Vevnitř je královsky místa a veskrze "moderno"!
;-)
Avatar - Ja Prvni 123
11. 11. 2013 20:44
Re: Autor J.Sochor.....
jo - tak jestli nepřestřelí cenu, tak to bude verze pro mě.
;-)
Avatar - Cuba66
11. 11. 2013 11:25
Zkušenost
Merivou jsem jezdil, líbila se mi, je to dobrý auto a v Německu se daj nový, nejetý s motorem 1,4 Turbo 103kW koupit na naše za pěkných cca 330 tisíc. (autoscout24.de)
Fiat je ale taky pěknej, chce to od člověka ale větší odvahu nebát se, jak v tom proboha budu vypadat...
U Merivy ve vyšších výbavách je ale naprd ta kolejnice mezi sedačkama. Končí totiž až vzadu a pokud si někdo sedne doprostřed, trochu to vadí. Kdo chce ale lepší výbavu, nelze jinak než s kolejnicí... Přitom se dá koupit loketní opěra přímo pro Merivu, vypadá dobře a snad i funkčně

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku