Designový duel: Fiat 500L vs. Opel Meriva
Dnešní duel je soubojem retro designu a moderny – dvou zcela protikladných směrů, vyznačujících se odlišnými hodnotami. Fiat 500L nemá přímého předchůdce, neboť opustil inovátorský styl Multiply a vydal se cestou rozšiřování modelové palety řady 500. Opel Meriva navazuje na automobil z roku 2003, který patří mezi průkopníky nepříliš početné kategorie městských velkoprostorových vozidel. Kdo z nich si získá vaše sympatie?
V porovnání s Fiatem je Opel o 148 mm delší a o 32 mm širší. Má také delší rozvor (o 32 mm), je však o 33 mm nižší.
Fiat 500L vs. Opel Meriva - srovnání rozměrů | |||
Rozměr [mm] | Fiat 500L | Opel Meriva | Rozdíl |
Délka [mm] | 4140 | 4288 | +148 |
Šířka [mm] | 1780 | 1812 | +32 |
Výška [mm] | 1660 | 1615 | -33 |
Rozvor [mm] | 2612 | 2644 | +32 |
Fiat 500L – Retro jinak
Retro design lze zpracovat na mnoho způsobů. Existují například modely, které odkazují na formu historických automobilů, jíž pojímají tak, aby slučovala aspekty moderního vozu s tvary dřívějška. Fiat 500L však pracuje s retro designem trochu jinak – jde o vůz, který kombinuje rysy hatchbacku 500 a rysy, které známe z aktuální Pandy. Výsledkem je pozoruhodný návrh, mezi jehož charakteristické prvky patří motivy obdélníku a čtverce. Oba tyto geometrické útvary však mají zaoblené rohy, což je zjemňuje – dochází tak k unikátnímu souladu s oblými tvary, jimiž se karoserie italského vozidla vyznačuje.
Příď pracuje s uskupením prvků, které známe z vozidel 500a Panda – jednotlivé segmenty osvětlení jsou uspořádány ve třech úrovních, což dodává čelní části na členitosti. Zvláštností je však vcelku výrazný díl v ploše nárazníku, který lze označit za vizuální těžiště předních partií, jež plynule přecházejí do pontonu. Ten je nezvykle vysoký, opticky ucelený (na čemž má podíl černé zbarvení sloupků) a zároveň uhlazený – právě plynulé přechody mezi plochami, které nejsou narušeny ostrými rysy, patří mezi hlavní znak designu tohoto Fiatu. Přibližme si ale charakteristický rys, o kterém je řeč výše – prvky, převzaté z modelu Panda. Jde převážně o provedení bočních ochranných lišt, které korespondují s obdobným dílem vpředu i vzadu. Dále hovoříme o experimentování s tvary, jež mají obvykle tvar kruhu či půlkruhu – snaha ozvláštnit jinak všední partie vozidla se projevila i na ztvárnění podběhů kol a lemů blatníků, které evokují polovinu čtverce se zaoblenými rohy.
Obdobný postup vidíme na středu volantu, který je součástí nápadité kabiny s tvary, jejichž styl sice známe z Pandy, zde se však setkáváme s jejich zcela novým seskupením. Barevný ovál, který je nejvýraznější částí desky, oživuje interiér a ladí s prvky čalounění v témže barevném odstínu.
Opel Meriva – S bleskovým profilem
Nový Fiat konkuruje druhé generaci Opelu Meriva – automobilu, který je z hlediska designového jazyka přímým opakem retro designu italského duelanta. Meriva rozvíjí trend, nastolený Insignií a důkladně rozpracovaný kompaktní Astrou. V případě městského MPV však dochází k nemalému experimentování, jež se projevuje převážně na profilu vozu. Odlišnosti v tvarových směrech jsou však zřetelné již při porovnání přídí – zatímco Fiat 500L klade důraz na objem čelní části, příď Merivy je mnohem více spjata s druhým karosářským prostorem. Na harmonickém propojení těchto partií má lví podíl dynamický tvar světlometů a plastový výlisek, v němž jsou zapuštěna mlhová světla.
Profil Opelu je nebývale energický. Horní linka pontonu, jíž zdobí dvojí zakřivení, jako by odkazovala na logo německého výrobce – je odvážně řešena a opticky klade důraz na prostor v zadní řadě sedadel. Tvarový neklid, pramenící z křivky, je kultivován plynulou linkou, jež protíná kliky dveří – pramení v zadních svítilnách a v ploše předních dveří vytváří působivý prolis, který je obdobou toho, co známe z Insignie a Astry.
Diametrální rozdíly panují mezi kabinami obou vozidel. Právě na palubě se plně projevuje modernismus Opelu – přístrojová deska je oproti Fiatu mnohem jednodušší. S dekoracemi pracuje mnohem obezřetněji než italský sok, pro jehož interiér je dekorativnost jedním z hlavních aspektů. Je-li řeč o interiéru Merivy, neopomeňme kontrast mezi členitým středovým panelem a rozměrnou horní částí desky – důrazem na minimalistický charakter kabiny je navázáno na předchozí generaci malého Opelu.
Již na první pohled je zřejmé, že 500L a Meriva představují dva zcela specifické designové světy, mezi nimiž najdeme jen minimum paralel. Zatímco Fiat oprašuje prvky estetiky včerejška (dle pravidel retro stylu, v němž je retrospektivní vzhled pouze jedním ze znaků celkového designu), Opel je pokrokový a hledá nové způsoby, jak stavět městské MPV na subkompaktních základech.