Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Designový duel: Maserati Quattroporte vs. Mercedes-Benz CLS

Jakub Sochor
Diskuze (84)
Šestá generace italského vozu přináší mezi sedany vyšší třídy nová estetická řešení. Jak obstojí v konfrontaci s německým pokračovatelem průkopníka moderních čtyřdveřových kupé?

Úvodem poukažme na výrazný společný znak obou automobilů, kterým je alternativní pohled na tradiční sedan. I přes skutečnost, že se na podstatě tříprostorové karoserie příliš věcí nemění, jsou oba modely vyvedeny dynamičtěji, než jejich konkurenti z řad luxusních sedanů – i při zachování tradičních atributů designu té které značky jsou oproti klasicky střiženým sedanům pojaty sportovněji a značně originálněji.

V případě německého vozu je to způsobeno faktem, že jde o pokračovatele modelu, který v praxi obnovil filozofii čtyřdveřového kupé, čímž představil světu zcela svébytný automobil s osobitým stylem. Ten nejenže rozšiřuje kategorii kupé o nový druh karoserie, ale zároveň prezentuje alternativu ke klasické limuzíně, jež má stále početnější a bohatší (z hlediska nabízených karoserií a neobvyklých variací na klasické tvary, čehož je první generace CLS typickým příkladem) konkurenci.

Maserati Quattroporte – Čtyřdveřový trojzubec pošesté

Nová, v pořadí již šestá generace modelu Quattroporte se řídí aktuálními tvarovými zásadami Maserati, které pracují s tradičními rysy vozidel značky (mohutná maska chladiče s charakteristickým tvarem, plynulý a uhlazený profil) jež jsou kombinovány s moderními prvky v dynamickém designu. To je patrné zejména na předních světlometech, které mají sportovní a v porovnání s minulou generací o poznání komplikovanější tvar. Podíváme-li se na příď jako na celek, lze spatřit tvarové souvislosti s provedením čelní částí sportovně-užitkové kreace Kubang z loňského roku - zvláště v oblasti rozvržení jednotlivých částí včetně jejich hrubého tvaru.

Oficiální fotografie znázorňují dynamický profil, který je v porovnání s minulou generací vozu dynamičtější. Zároveň také prošel citelným zostřením jednotlivých linek včetně té stěžejní, jež pramení v zadních svítilnách a ústí v oblasti lemu předního podběhu. U nové generace je patrný důraz na výrazné linky, které i přes provedené úpravy navazují na předchůdce. Totéž lze říci o rozvržení muskulatury boční části karoserie.

Zmíněný profil do určité míry ovlivňuje úprava architektury zádě, která spočívá v přeměně tvaru víka zavazadlového prostoru, jehož horní část oživuje negativní klenutí. Tento prvek je zvláště v posledních letech vcelku frekventovaným jevem v automobilovém designu, se kterým v hojné míře pracovalo BMW v době nástupu nových generací vozidel, vyvedených v designu Chrise Bangla (dodejme, že se obdobou tohoto rysu vyznačovalo již v roce 1991 Audi Avus). Nové Quattroporte volí horizontálně vedené svítilny, čímž se odlišuje od předchůdce a jeho jednodušších lamp, zasazených do opticky uhlazenější zádě - novinka je v tomto ohledu členitější a více pracuje s detaily.

Výrazné mezigenerační změny panují v kabině, kde dochází k transformaci původního středového panelu. Ten dostává zcela jinou podobu, která je přizpůsobena použití masivnějších dekorů přístrojové desky.

Mercedes-Benz CLS – Tradiční hodnoty v moderním balení

Druhé generační vydání CLS debutovalo roku 2010 v Paříži. Jak již bylo řečeno, jedná se o nástupce automobilu, který sice nebyl zcela prvním čtyřdveřovým kupé (v historii nalezneme například Rover P5 Coupé z roku 1962 či Porsche 989 z roku 1988), stal se však průkopníkem jeho moderní podoby, která se později rozšířila do několika segmentů. Aktuální generace modelu pokračuje v nastolených hodnotách, které přizpůsobuje současnému designovému směřování značky.

I přes inovativní charakter pracuje příď CLS s tradičními prvky, mezi které patří rozměrná maska. Ta není tak sportovní jako v případě Quattroporte, což svědčí o odlišném zaměření obou karoserií. I přes to však oba vozy spojuje důležitý jev, a sice aplikace výrazných sportovních doplňků na čelní část luxusní limuzíny. Mercedes-Benz je opatřen jednoduššími světlomety a relativně členitějším nárazníkem, přičemž jeho příď protíná větší množství ostrých linek.

Pro čtyřdveřové kupé je zřejmě nejdůležitější částí karoserie profil, kde vynikají všechny důležité znaky takto navrženého automobilu. Zde lze již vypozorovat více společných znaků mezi duelanty, například použití výrazné křivky jako opěrného bodu pro ostatní prvky boční části exteriéru. U CLS jde o jednodušší útvar, který se, na rozdíl od Quattroporte, směrem dozadu plynule svažuje. Hrubý obrys karoserie a oblá horní okenní linka jsou viditelné odkazy na předchůdce a zároveň hlavní identifikační znaky modelu, díky kterým je profil německého vozidla svižnější a sportovnější, než opticky statičtější boční část u Maserati.

Porovnání zádí poodhaluje citelné rozdíly mezi oběma koncepcemi designu. Zatímco Maserati volí poměrně jednoduché svítilny propojené chromovou lištou, Mercedes-Benz je méně komplikovaný a opticky ucelenější – obrys jeho svítilen tvoří plynulá křivka, která je souvisle napojena na hranu víka zavazadlového prostoru. Srovnáváme-li zádě, zmiňme zřejmě zásadní rozdíl, který mezi nimi panuje - zadní část Quattroporte na svého předchůdce nenavazuje, kdežto CLS (i přes nové prvky) věrně pokračuje v pojetí starší generace.

CLS, podobně jako jeho italský rival, zušlechťuje kabinu dekory a masivními lištami. V interiéru je vidět inspirace jinými – celkově konzervativnějšími - vozy značky, což však nijak nenarušuje sportovní atmosféru, kombinující klasickou eleganci se sportovní vizáží.

Jakub Sochor
Diskuze (84)
13. 11. 2012 08:43
Obe
Uprimne se mi libi obe, ale precejenom to nove Quattroporte... WOW! Tak nadherny a cisty interier... A zvenku je taky uzasne, jenom nechapu, proc je na fotkach zrovna v tehle barve. 8-s
Avatar - white label
12. 11. 2012 20:30
Re: TUNEL
Samozřejmě, že o nic moc nejde, už jsem psal, že cena chleba se k vůli tomu měnit nebude. ;-)
Avatar - Pekelná Micinka
12. 11. 2012 19:36
Re: TUNEL
Okay, okay. Však se nic neděje, já to zas tak neprožíval, jak se mohlo zdát. ;-)
Avatar - white label
12. 11. 2012 18:06
Re: TUNEL
Otázka je, kde a jaká je hranice toho co lze designově (a nejen designově) jakkoli srovnat. Když se podívám do dnešních auto-moto časopisů (včetně zahraničních a renomovaných), tak tam nemají problém srovnávat v různých ohledech i mnohem nesourodější dvojice/skupiny vozů a umí tomu mnohdy dát i jistý smysl, což se tady zřejmě úplně nepovedlo.
Jde ale taky o to, že GTIho úvodní reakce je napsána tak, že tyhle dvě auta prostě nelze nijak srovnávat, tedy např. ani dílčím pohledem designového přístupu k nim, k čemuž dává argumenty, ovšem podstatný argument, že ta auta nelze srovnávat tak, jak je to postaveno v článku (tedy s ohledem na konkrétní text článku, nikoli pouze na jeho nadpis a diskusi k němu), v jeho úvodní reakci nezazněl. Tam je jasný důraz pouze na rozdílnou délku, třídu a ("takřka poloviční") cenu.

"Quattroporte je pětimetrová limuzína ze třídy lux, která hodlá sekundovat prakticky nejlepším velkosériovým třídním esům na světě, a my ji tu máme porovnávat s čtyřdveřovým kupíčkem ze třídy vyšší střední s cenovkou takřka poloviční?"

A já pouze od začátku píšu, že tyhle dvě auta rozhodně nejsou délkou, třídně ani cenou až tak zásadně rozdílná (na rozdíl třeba od rozdílu eSka a Latitude), aby se nedala nějakým dílčím způsobem srovnat, tedy obecně, bez ohledu na text tohoto článku a na to, jak se to v tomto konkrétním případě autorovi povedlo.
Mnohem větší nesrovnatelnost, než je aspekt délky, třídy a ceny, vidím v celkové rozdílnosti těchto dvou značek, což je také aspekt, který GTI ve své úvodní reakci přímo nezmiňuje.
Avatar - Pekelná Micinka
12. 11. 2012 17:04
Re: TUNEL
No jistě že nemusíš. Můžeš totiž srovnávat i základní verze, protože jak ty i GTI píšete, každý tedy trochu v jiném ohledu, ty auta srovnávat tak, jak je to postaveno v článku, nelze.