Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Představujeme: Mercedes-Benz CLS – Německé quattroporte

Diskuze (56)
Na úspěch první generace Mercedes navazuje novým CLS, které revoluční koncept posouvá novým směrem.

Mercedes-Benz třídy CLS nebyl v roce 2004 prvním čtyřdveřovým kupé. Předběhl jej už například čtyřdveřový Rover P5 Coupé z roku 1962. Asi nejdoslovněji naplňuje pojem čtyřdveřové kupé prototyp Porsche 989 z roku 1988. Dva páry dveří má také zatím poslední generace kupé Mazda RX-8, představená v roce 2003.

V moderním pojetí je ale třída CLS od Mercedesu opravdovým průkopníkem, protože donutila konkurenci aplikovat stejný přístup na konfekční modely (za všechny např. Opel Insignia a Volvo S60) nebo rovnou postavit CLS přímého či nepřímého konkurenta. A tak v době, kdy na silnice vyjíždí CLS druhé generace, mohou zákazníci dle svých preferencí a finančních možností volit mezi VW Passat CC, Audi A5 a A7 Sportback, Porsche Panamera nebo Aston Martinem Rapide. Chystá se i přímá konkurence CLS od BMW (zatím existuje jako koncept Gran Coupé) a se stejnými ingrediencemi jako Mercedes pracoval i Jaguar při návrhu modelu XF.

Mercedes-Benz proto neměl při vývoji nové generace zdaleka tak jednoduchou situaci jako minule. Už ze zběžného pohledu je ale jasná snaha stuttgartských nic nepodcenit – paleta motorů je už při uvedení na trh širší než dosud a CLS vyráží do konkurenčního boje vyzbrojen novými trumfy jako je pohon všech kol nebo přední světlomety typu full LED.

Loni uvedené racčí kupé SLS AMG způsobilo silnou vlnu zájmu, a proto je sázka na stejné designové prvky víc než rozumnou volbou. Mercedes u nové generace aplikoval řešení s širokou a téměř svisle orientovanou maskou chladiče, která auto opticky rozšiřuje. Plochá boční linie ctí tvarové řešení předchůdce, jinak je ale vše nové. Vyboulený zadní blatník odkazuje na klasické modely značky Mercedes-Benz (tento prvek je použitý už u aktuální třídy E) a zároveň pomáhá zádi vizuálně zmohutnět. Stejný účel mají i zadní LED světla procházející přes rohy karoserie a horizontální lišta na víku zavazadlového prostoru.

Poprvé se čtyřválcem, zcela nové zážehové motory

Vstupenkou do světa CLS se stane čtyřválcové CLS 250 CDI BlueEfficiency, vůbec první čtyřválec ve třídě CLS. Jedná se o stejný motor, jaký se představil loni v E 250 CDI – dvojicí turbodmychadel sekvenčně přeplňovaný vysokovýkonný turbodiesel o objemu 2,1 litru. Dosahuje nejvyššího výkonu 150 kW a maximum točivého momentu je vzhledem k objemu mimořádných 500 Nm.

Na rozdíl od třídy E bude v CLS tento motor spolupracovat se sedmistupňovou automatickou převodovkou (zájemci o E 250 CDI se zatím musí spokojit se starší a jednodušší pětistupňovou převodovkou). Budoucí majitelé se mohou těšit z kombinované spotřeby 5,1 l/100 km (emise CO2 politicky korektních 134 g/km), přitom nejvyšší rychlost této základní motorizace je 242 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 7,5 sekundy.

Šestiválcový motor v CLS 350 CDI BlueEfficiency je nejnovější specifikací stuttgartského třílitru, který se teprve v závěru roku 2010 objevil v třídách E a S. Mezigeneračně výrazně posílil – na 195 kW (+30 kW) a 620 Nm (+80 Nm). Spotřeba paliva je přitom nižší o pětinu, v kombinovaném cyklu činí 6,0 l/100 km.

mercedesbenz novemodely predstavujeme premioveznacky vyssistredni mercedesbenz novemodely predstavujeme premioveznacky vyssistredni

Dieselový šestiválec má nově naladěnou řídící elektroniku, nové senzory a bezúdržbový filtr pevných částic s menšími zpětnými tlaky ve výfukovém potrubí. Motor ovšem podstoupil i mnohem výraznější konstrukční zásahy. Kompresní poměr byl snížen ze 17,7:1 na 15,5:1. Turbodmychadlo má ložiska s nižším vnitřním třením, vzrostla účinnost chlazení recirkulace výfukových plynů a sací trakt má upravené tvary kanálů. Volnoběžné otáčky motoru jsou jen 520 min-1.

CLS 350 CGI byl před čtyřmi lety průkopníkem nové (dle Mercedesu druhé generace) přímého vstřikování benzinu – jako vůbec první osobní auto na světě dostal piezo-elektrické vstřikovače. Pod stejným obchodním označením, ovšem již v rámci řady C218 přichází zcela nový motor M276 s třetí generací vstřikování, nazvanou BlueDirect.

Novinkou je zvýšení maximálního tlaku až na 200 bar, skutečný tlak paliva se ale plynule mění podle zátěže motoru. Zcela nové piezo-elektrické vstřikovače umožňují až pět vstřiků během jednoho pracovního cyklu a tím docílí přesného nastavení poměru směsi benzin/vzduch. O její zapálení se stará svíčka, která dokáže během jediné milisekundy zažehnout směs čtyřmi oddělenými jiskrami.

Smyslem těchto inovací je rozšířit možnostech práce v režimu chudé směsi. Díky tomu spotřeba samotného motoru klesla o 20 % (spotřeba v kombinovaném cyklu je 6,8 l/100 km, o 2,3 litru méně než u předchůdce). Výkon přitom vzrostl o 10 kW na 225 kW a točivý moment o 5 Nm na 370 Nm.

Nejdůležitější změnou u benzinového šestiválce je ale nový blok motoru. Úhel sevření válců se změnil z nekonvenčních 90° na obvyklých šestiválcových 60°, současně s tím zmizel vyvažovací hřídel. Jedná se o zástupce nové rodiny modulárních motorů označovaných MoVe. I přes rozdílný úhel sevření válců je motor konstrukčně spřízněný s novým osmiválcem M278/M157.

Mercedes-Benz CLS 2011 - technická data a ceny na českém trhu
Motor CLS 250 CDI CLS 350 CDI CLS 350 CGI CLS 500 CLS 63 AMG CLS 63 AMG Performance
Převodovka 7A 7A (4x4) 7A (4x4) 7A (4x4) 7A 7A
Zdvihový objem [cm3] 2143 2987 3498 4663 5461 5461
Válce/ventily 4/4 6/4 6/4 8/4 8/4 8/4
Největší výkon [kW/min-1] 150/4200 195/3800 225/6500 300/5250 386/5250 410/5750
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 500/1600-1800 620/1600-2400 370/3500-5250 600 (700)/1800-3500 700/1750-5000 800/2000-4500
Max. rychlost [km/h] 242 250 (250) 250 (-) 250 (250) 250 300
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,5 6,2 (6,2) 6,1 (-) 5,4 (5,3) 4,4 4,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,1 6,0 (-) 6,8 (-) - (-) 9,9 9,9
Cena [Kč] 1.476.000,- 1.560.000,- 1.592.400,- 1.978.800,- 2.840.400,- -
Cena 4Matic [Kč] - - - - - -

Motor 4,6 V8 biturbo (M278) v CLS 500 BlueEfficiency je na stránkách Auto.cz již dobře popsanou záležitostí. Blíže jsme se o něm rozepsali už při jeho uvedení v třídě CL loni na podzim – více informací najdete v článku Mercedes-Benz CL 2011: Facelift a 4,6 V8 twin turbo (první technická data).

Tato pohonná jednotka je konstrukčně spřízněná s novým šestiválcem, ačkoliv má úhel sevření válců 90° a je osazena dvojicí turbodmychadel. I tento motor disponuje novým přímým vstřikováním BlueDirect. Výkon je 300 kW (+15 kW proti atmosférickému předchůdci) a maximum točivého momentu 600 Nm (+70 Nm). Mercedes má k dispozici zatím jen předběžné údaje, předpokládá ale o 25 % nižší spotřebu paliva než dosud, přibližně 9 l/100 km.

Všechny motory v novém CLS dostanou sedmistupňovou automatickou převodovku. V případě čtyřválcového turbodieselu se tato kombinace objevuje u Mercedesu vůbec poprvé (prakticky současně míří do faceliftovaná třídy C). Převodovka má nyní menší ztráty díky ložiskům s menším třením a nové náplní FE-ATF s menší viskozitou. Snížily se i ztráty v hydrodynamickém měniči. Interval pro výměnu převodového oleje se prodloužil z 50 na 125 tisíc km.

Pro CLS 250 CDI, CLS 350 CDI a CLS 500 je nově standardem funkce ECO start/stop. Opětovné nastartování motoru po jeho samočinném vypnutí je urychleno vstříknutím paliva do jednoho z válců. Motor se tedy startuje současně otáčením startéru i zapálením směsi a následnou expanzí. S ECO start/stop se pojí také přítomnost elektrického čerpadla oleje v automatické převodovce a druhé baterie, která napájí palubní systémy, zatímco ta první dodává elektřinu pro startování.

Další mezigenerační změnou je zmenšení objemu palivové nádrže. V zájmu snížení hmotnosti využil Mercedes nižší spotřeby všech motorů a instaloval do auta nádrž o objemu 59 litrů. Jedinou výjimkou je osmiválec, který má standardně 80litrovou nádrž. Ta je dostupná za příplatek i pro ostatní motorizace.

Poprvé také jako 4x4

Předchozí CLS si vystačilo s pohonem zadních kol a jediným turbodieselem. Nová generace novinkově nasadí nejprve čtyřválcový turbodiesel CLS 250 CDI (150 kW), později přidá pohon všech kol 4Matic, určený pro šestiválce a osmiválcové CLS 500. Třída CLS dostane ústrojí s vícelamelovým samosvorným diferenciálem uprostřed, který rozděluje točivý moment mezi nápravy ve výchozím poměru 45:55. Jedná se tedy o stálý pohon všech kol, který zvýší spotřebu paliva v kombinovaném cyklu o 0,2 až 0,6 litru dle konkrétní motorizace.

Vrcholem modelové řady je CLS 63 AMG. Z hlediska pohonné jednotky je nové CLS 63 AMG už třetí generací AMG modelu pro třídu CLS: první byl CLS 55 AMG s motorem M 113 (5,4 litru, kompresor, 350 kW) a druhou CLS 63 AMG s agregátem M 156 (6,2 litru atmosférický, 378 kW). Nová generace dostane zcela novou pohonnou jednotku M 157 se dvěma turbodmychadly a objemem 5,5 litru. Tento motor debutoval nedávno v novém S 63 AMG a CL 63 AMG.

CLS 63 AMG dostane výkonově slabší verzi naladěnou pro účely tohoto čtyřdveřového cestovního kupé. Základní konfigurace proto dosahuje 386 kW a 700 Nm (třídy S a CL má 400 kW/800 Nm), silnější provedení s Performance paketem nabídne 410 kW a 800 Nm (S a CL s Performance paketem mají 420 kW a 900 Nm). Hlavní rozdíl mezi slabší a silnější verzí v CLS spočívá v plnícím tlaku – standardem je 1,0 bar, provedení Performance je dopované 1,3 bar.

mercedesbenz novemodely predstavujeme premioveznacky vyssistredni mercedesbenz novemodely predstavujeme premioveznacky vyssistredni

Zajímavostí je, že navzdory snížení výkonu vykazuje CLS 63 AMG, zřejmě především díky nižší hmotnosti, o desetinu sekundy lepší časy akcelerace z 0 na 100 km/h než ve třídě S a CL.

Kromě nárůstu výkonu se přeplňování projevuje také lepší normovanou spotřebou. Nové CLS 63 AMG bude mít v technickém průkazu podle předběžných specifikací zapsáno 9,9 l/100 km v kombinovaném cyklu a emise CO2 jen 232 g/km. Spotřeba je nižší o 4,6 litru, v řeči relativních čísel o 32 %. To je mimochodem také nejlepší hodnota v daném segmentu.

Převodovka AMG Speedshift MCT je stejné konstrukce jako například v E 63 AMG. Jedná se o sedmistupňové ústrojí, které na rozdíl od konvenčních automatů používá místo měniče momentu mokrou, automaticky ovládanou, spojku. Nabízí čtyři režimy chodu: úsporný C (jako Controlled Efficiency), kdy je aktivní funkce start/stop a také reakce plynového pedálu jsou vlažnější, dále je k dispozici režim Sport, Sport plus a samozřejmě manuální řazení. Při sportovním a manuálním režimu převodovky se při řazení na okamžik přeruší zapalování i vstřikování paliva, takže změna převodu je rychlejší než při běžném chodu.

Mercedes-Benz CLS - srovnání generací
CLS C218 (2011) CLS C219 (2010)
Zážehové motory
- CLS 300 (3,0 atm., 7A)
170 kW, 300 Nm, 9,8 l/100 km
CLS 350 (3,5 atm., 7A)
225 kW, 370 Nm, 6,8 l/100 km
CLS 350 (3,5 atm., 7A)
215 kW, 365 Nm, 9,1 l/100 km
CLS 350 4Matic (3,5 atm., 7A)
225 kW, 370 Nm, - l/100 km
-
CLS 500 (4,7 biturbo, 7A)
300 kW, 600 Nm, - l/100 km
CLS 500 (5,4 atm., 7A)
285 kW, 530 Nm, 11,6 l/100 km
CLS 500 4Matic (4,7 biturbo, 7A)
300 kW, 600 Nm, - l/100 km
-
CLS 63 AMG (5,5 biturbo, 7A)
386 kW, 700 Nm, 9,9 l/100 km
CLS 63 AMG (6,3 atm., 7A)
378 kW, 630 Nm, 14,5 l/100 km
CLS 63 AMG Performance (5,5 biturbo, 7A)
410 kW, 800 Nm, 9,9 l/100 km
-
Vznětové motory
CLS 250 CDI (2,1 biturbo, 7A)
150 kW, 500 Nm, 5,1 l/100 km
-
CLS 350 CDI (3,0 turbo, 7A)
195 kW, 620 Nm, 6,0 l/100 km
CLS 350 CDI (3,0 turbo, 7A)
165 kW, 540 Nm, 7,6 l/100 km
CLS 350 CDI 4Matic (3,0 turbo, 7A)
195 kW, 620 Nm, - l/100 km
-

Paleta nabízených verzí svojí pestrostí jasně překonává předchůdce. Chybí sice zážehový třílitr, Mercedes ale tento kosmetický nedostatek vynahrazuje možností volby pohonu všech kol pro CLS 350 i CLS 500. Nostalgii po velkém atmosférickém osmiválci v AMG verzi pak jistě zažene výběr ze dvou výkonových verzí – obou výrazně silnějších a úspornějších než předchozí model.

Místo jediného turbodieselu se nabízí dva. Šestiválec posílil a na trhu je momentálně nejsilnějším dieselem s jedním turbodmychadlem. Zákazníci, kteří nevyužijí jeho potenciál, se mohou uchýlit ke čtyřválcovému agregátu, díky dvojici turbodmychadel schopnému nabídnout 500 Nm.

Mercedes-Benz CLS - srovnání s Audi A7 Sportback
Mercedes-Benz CLS Audi A7 Sportback
Zážehové motory
- 2,8 FSI quattro (atm., 7DS)
150 kW, 280 Nm, 8,0 l/100 km
CLS 350 (3,5 atm., 7A)
225 kW, 370 Nm, 6,8 l/100 km
-
CLS 350 4Matic (3,5 atm., 7A)
225 kW, 370 Nm, - l/100 km
3,0 TFSI quattro (kompresor, 7DS)
220 kW, 440 Nm, 8,2 l/100 km
CLS 500 (4,7 biturbo, 7A)
300 kW, 600 Nm, - l/100 km
-
CLS 500 4Matic (4,7 biturbo, 7A)
300 kW, 600 Nm, - l/100 km
S7 4,0 TFSI quattro (turbo, 7DS)
300 kW, 550 Nm, - l/100 km
CLS 63 AMG (5,5 biturbo, 7A)
386 kW, 700 Nm, 9,9 l/100 km
-
CLS 63 AMG Performance (5,5 biturbo, 7A)
410 kW, 800 Nm, 9,9 l/100 km
-
Vznětové motory
CLS 250 CDI (2,1 biturbo, 7A)
150 kW, 500 Nm, 5,1 l/100 km
3,0 TDI (turbo, CVT)
150 kW, 400 Nm, 5,3 l/100 km
CLS 350 CDI (3,0 turbo, 7A)
195 kW, 620 Nm, 6,0 l/100 km
-
CLS 350 CDI 4Matic (3,0 turbo, 7A)
195 kW, 620 Nm, - l/100 km
3,0 TDI quattro (turbo, 7DS)
180 kW, 500 Nm, 6,0 l/100 km
- 3,0 TDI quattro (biturbo, 8A)
230 kW, 700 Nm, - l/100 km

I ze srovnání s portfoliem Audi A7 Sportback vychází Mercedes CLS jako vítěz. Vypuštěním základní zážehové motorizace sice nemá Mercedes odpověď na A7 2,8 FSI quattro (150 kW), ve vyšších patrech ale Stuttgart boduje. K parametrům CLS 350 si musí Audi ve verzi 3,0 TFSI pomoci přeplňováním mechanickým dmychadlem. Vrcholem řady A7 se pak stane model S7 s agregátem 4,0 TFSI. Svým potenciálem se ale zařadí po bok CLS 500. Na ingolstadtskou odpověď na CLS 63 AMG si budeme muset ještě počkat, stane se jí později model RS7.

Na straně turbodieselů má Audi tři verze nového 3,0 TDI. Stejných 150 kW jako CLS 250 CDI nabídne základní provedení s pohonem předních kol. Mercedes však dává o podstatných 100 Nm více. Ještě větší je rozdíl u silnějších turbodieselů: proti 195 kW a 620 Nm u CLS 350 CDI se staví 180 kW a 500 Nm u A7. Audi ovšem trumfuje s připravovaným biturbem o výkonu 230 kW. Na tento motor zatím Mercedes nemá adekvátní odpověď.

Diskuze (56)
16. 5. 2011 16:35
Re: ABSOLUTNÍ CLS
Zakomplexovaný primitiv jsi tu výhradně scirocco daleko pouze ty, a dokonale to také na diskuzích i předvádíš.

V uvedené souvislosti si dovolím citovat jeden tvůj nedávný příZpěvek (tématem bylo BMW X6), cituji: "S takovým autem jako je x6 může jezdit jen arogantní prase, volič ODS. Už aby na to ČSSD uvalila takové daně aby ste si to nemohli dovolit."

P.S. Popros v Bohnicích alespoň o pryčnu... 8-s >:-[]
16. 5. 2011 15:54
Re: ABSOLUTNÍ CLS
Nejde mi do hlavy jedna věc pane GTI. Není sporu o tom že jste zakomplexovaný primitiv. Jak je ale možné že dokážete jednou za čas napsat tak skvělý příspěvek? Nemyslím skvělý co do myšlenek které jsou v něm obsaženy ale především po stránce slohové a češtinářské. Jste v tomto směru skutečně vyjímečný. :yes:
15. 5. 2011 20:08
Re: ABSOLUTNÍ CLS
Ty zatím o tom, co je nadhled a co je smysl pro humor nevíš nic, kopeš tu kolem sebe opravdu jak Pinokio v té ponorce. Velmi oceňuji tvé rozhodnutí se tu v diskuzi netrapnit a připravovat se na roli dospělého člověka. Na můj vkus bys měl toho mít v hlavě už mnohem více, ale biologické hodiny tikají velmi individuálně. Udělej něco pro to, abys tu dohnal co možná nejdříve alespoň své vrstevníky, neboť zatím jsi úvahově tak někde kolem sedmnácti let věku.
Avatar - MAP2009
15. 5. 2011 19:18
Re: ABSOLUTNÍ CLS
Ty nemáš rád nikoho jen sebe. :-) Jinak já mám zas rád lidi co mají nadhled a smysl pro humor...a to zas nejseš ty. :-( A tím končím. Psát si s tebou nikdy nikam nevede.
15. 5. 2011 19:16
Re: ABSOLUTNÍ CLS
Těmihle příspěvky dokazuješ, aniž bys byl schopný si to uvědomit, právě toho Pinokia... >:D

P.S. Mám rád diskutéry s názorem, to ty pro mne (zatím) nejsi.