Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Distribuce náhradních dílů: Věda v největším skladě v Česku

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 27. 11. 2018
82
3
Zobrazit náhledy (82)
Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda Škoda
Jakým způsobem objednává servis Škoda náhradní díly? Jakou rozlohu má centrální sklad v Mladé Boleslavi? Kam až se díly distribuují? A co znamená v hantýrce skladníků „banán“?

Důležitou složkou každé opravy motorového vozidla jsou náhradní díly. Jelikož se dnes fakticky opravuje jen minimálně a nefunkční komponenty se mění za nové, lze směle říci, že náhradní součástky a vůbec celá logistika spojená s nimi je v podstatě polovinou servisního úkonu. Bez správného dílu mechanik auto v naprosté většině případů neopraví. Dodat do servisu jím požadovaný náhradní díl je proto velice důležité. Tady rozhoduje nejen rychlost, ale také správná logistika. Jak to funguje?

Není objednávka jako objednávka

Při objednávání náhradních dílů rozlišují autorizovaní prodejní, respektive servisní partneři Škody a dále Škoda Plus partneři, tři různé druhy objednávek součástek a příslušenství. Základem je Skladová objednávka. Realizuje se jednou týdně, přičemž skladník autorizovaného servisu postupně zadává zboží do objednávky v průběhu celého týdne. A to až do předem stanoveného uzávěrkového dne (může se lišit podle servisu), a sice do 21 hodin.

Následuje příjem a vychystání objednaných dílů v centrálním skladu Škoda Parts Center v Řepově v Mladé Boleslavi. Nejpozději do dvou dnů od příjmu objednávky jsou součástky vyexpedovány. Následuje dovoz dílů servisnímu partnerovi, přičemž součástky musejí být doručeny nejpozději do tří dnů od odeslání objednávky (a tedy jejího uzavření) autorizovaným servisem. Výhodou skladové objednávky je pro autorizované servisní místo cena, která je ze všech objednávek nejnižší. Na zaplacení objednaných dílů má servis 60 dnů.

Druhou možností, jak dostat originální náhradní díly z centrálního skladu Škoda Parts center v Řepově k autorizovaným servisním partnerům, je takzvaná Rychlá objednávka. Ta funguje tak, že autorizovaný partner Škody musí objednávku požadovaných dílů uzavřít vždy do 18 hodin, přičemž takto může činit každý pracovní den. V den uzavření objednávky jsou díly ve 20 hodin expedovány ze Škoda Parts center a následně rozváženy nočními rozvozy k jednotlivým autorizovaným partnerům. Díly musejí být doručeny nejpozději do 7 hodin ráno následující den. Skladník autorizovaného servisu najde objednané díly po příchodu práce v takzvaném Nočním boxu. Jedná se o prostor, od něhož má klíč kromě servisu také řidič nočního závozu. Noční box je oddělen od prostoru skladu náhradních dílů servisu.

Uvedený systém s Nočním boxem uplatňují i jiné automobilky, například PSA. Pouze logistika zadávání objednávky se může lišit, například časem jejího uzavření. V rámci Rychlé objednávky je přibližně třetina autorizovaných servisních míst zavážena přímo ze Škoda Parts center v Řepově, dvě třetiny dílů pocházejí ze svozů ze tří oblastí. Například směr dálnice D1 je tak zavážen z Jažlovic u Říčan a celou logistiku svozu má na starosti společnost Gefco.

Poslední v řadě je Superrychlá objednávka. Pokud servis, či přesněji skladník objedná náhradní díly tak, že objednávku uzavře do 9:00 až 10:30 hodin, dorazí mu zpravidla objednané díly ještě týž den do 16 hodin. Kladem je rychlost dodání, kdy lze například dokončit rozdělanou opravu vozidla ve stejný den, kdy byla započata a vozidlo tedy předat „spěchajícímu“ zákazníkovi. Nevýhodou je cena, neboť servis platí za každý objednaný díl Superrychlou objednávkou vyšší cenu. Zda ji následně naúčtuje koncovému zákazníkovi, či pouze méně vydělá, je už na rozhodnutí kompetentních pracovníků servisu. Škoda totiž vydává pouze doporučené ceny náhradních dílů (takto to je i u jiných automobilek). Servis se jimi může řídit, ale i nemusí. Opět záleží, v tomto případě na vedoucím skladu náhradních dílů, někdy v součinnosti s vedoucím servisu, kolik zákazník za konkrétní součástku zaplatí.

Jak to chodí v praxi?

Praxe je většinou taková, že pokud je na zvedáku rozdělané vozidlo a potřebný náhradní díl servis ve svém skladu nemá, jako první zkoušejí skladníci obvolávat jiné autorizované servisy v okolí, zda jej náhodou nemají. Pokud k dispozici je, může si je servis, který díl potřebuje, u jiného normálně koupit takzvaně přes pult a to obyčejně za sníženou cenu (sleva bývá v řádu desítek procent). Samozřejmě dle vzájemné dohody obou servisních partnerů. V případě, že servis neuspěje a nikdo v okolí součástku nemá, následuje superrychlá, respektive rychlá objednávka.

V realitě všedních dní se tak takto objednávají méně obrátkové, případně dražší díly. Třeba řídicí jednotky, různé akční členy (elektromotorky) a jiné. Naopak takzvané vysokoobrátkové díly se objednávají skladovou (týdenní) objednávku, takzvaně „na sklad“. Jedná se o díly, které dílna potřebuje vlastně pořád. Od různých příchytek přes brzdové obložení až po spojku, rozvody či ramena a díly náprav či ložiska kol. Obecně platí, že čím je díl dražší, tím se servis snaží jej pokud možno na skladu nemít. V opačném případě by docházelo k takzvanému navyšování ceny skladu, což zejména majitel dealerství a tedy autorizované servisu nevidí rád.

Minimálně 15 let!

Centrální sklad Škoda Parts center v Řepově je s rozlohou odpovídající ploše 13 fotbalových hřišť největším skladem zboží na území České republiky. Sklad funguje od roku 1999, přičemž postupně byl dále rozšiřován. Každý den zde odbaví přibližně 28.000 objednávek do více než 100 zemí celého světa. Vůbec nejdále se díly expedují na Nový Zéland. Zmíněných 100 zemí odpovídá počtu importérů zabývajících se velkoobchodem. Ti součástky dále v podobě maloobchodu distribuují servisním partnerům ve svých zemích.

Ve Škoda Parts center ale nejsou pouze díly na vozy Škoda, ale také pro automobily značek Volkswagen, Audi a Seat. Volkswagen/Audi má svůj centrální sklad dílů v Kasselu, přičemž do Řepova z něj přijíždí každý den zhruba devět až deset nákladních aut. Seat má centrální sklad v Martorellu. Ze Španělska jezdí do Mladé Boleslavi-Řepova denně zhruba dva a tři nákladní vozy. Z toho je vidět, že Škoda Parts center zastává rovněž úlohu dodavatele originálních dílů pro autorizované servisy vozů Volkswagen, Volkswagen užitkové vozy, Audi a Seat.

Pokud vás zajímá, jaký je nejstarší náhradní síl dostupný ve Škoda Parts center, tak je to spínací skříňka, používaná od 1.8. 1976 pro modely Škoda 105 až Garde/Rapid a dále pro vozy Favorit/Forman a Felicia. Co se týče dílů na starší vozy, tak Škoda Auto zajišťuje dodávku součástek po dobu minimálně 15 let od ukončení výroby daného modelu. To znamená, že třeba na Felicii už dnes všechny originální díly k dispozici být nemusí, ale třeba na první novodobou Octavii problém s díly není, stejně jako na původní Fabii.

Součástky, které už výrobci nedodávají, nejsou uskladněny ve Škoda Parts center v Řepově, ale v externích skladech situovaných ve Vrchlabí (tady jsou nejméně obrátkové díly) a dále v Plazech, Brodcích a Dolním Bousově. Tyto externí sklady se rozkládají na ploše přibližně 120.000 metrů čtverečních.

Dle informací Škoda Parts center se nejčastěji distribuují aero stírací lišty, loga Škoda, halogenový světlomet (na jaký model zpráva neupřesňuje), blatník a zadní skupinová svítilna (oboje bez bližšího upřesnění).

Na „výletě“ po centrálním skladu

Jak to vlastně vypadá uvnitř skladu, jakým je Škoda Parts center? V rámci představení jsme absolvovali takovou „okružní cestu“ v délce zhruba dvou kilometrů. První, co nás upoutalo, byla ocelová krabice větších rozměrů. Jedná se bezpečnostní box na lithium-iontové baterie, v tuto chvíli určené pro Volkswagen e-Golf. Bezpečnostní box má dokonce i vlastní hasící systém, neboť jak jistě víte, lithium-iontové baterie jsou za určitých podmínek vysoce hořlavé. Na otázku, kolik se jich zatím distribuovalo, dostáváme odpověď, že „osm až deset“.

Následuje část skladu, kde se provádí takzvané přeskladování. O co se jedná? Zejména drobnější součástky, například šrouby kol, se dodávají pouze ve velkých baleních. Ty je potřeba rozdělit na menší. Toto má ve Škoda Parts center na starosti logistická společnost Emerge. Ta zaměstnává přes 800 pracovníků, přičemž celých 60 procent z nich jsou osoby se sníženou pohyblivostí. Emerge má na starosti balení menších součástek, například motorových těsnění. Za tímto účelem se používají balící stroje.

Následuje sklad A a B. Ten funguje tak, že na jedné straně se zboží naskladňuje, na opačné zase vydává (tedy vyskladňuje). Celý systém je vyřešen tak, že sklad A a B mohou obsluhovat na jedné směně jeden až dva operátoři. Nachází se zde asi 140.000 čísel dílů, přičemž logistika je řešena mimo jiné také s ohledem na roční období. Třeba v zimě je více nehod, tudíž karosářské díly mají větší preferenci než v letních měsících. Smyslem je, aby rychloobrátkové díly byly nejsnáze dostupné.

Velmi zajímavý je sklad FO, který je pouze jednouličkový, přičemž regály jsou uspořádány tak, že jsou těsně u sebe. Pokud se chce obsluha dostat k určitému regálu, musí nejprve celý sloupec (má hmotnost asi 14 tun) s regály odsunout. Slouží k tomu speciální kolejnice, na kterých se to celé pohybuje. Akčním členem je elektromotor s převodem a celé zařízení je velmi důmyslné. Třeba prostor mezi jednotlivými sloupci s regály monitorují laserové paprsky. To aby nedošlo třeba k „zavření člověka“, pokud se nachází mezi sloupci regálů. Vzhledem ke spíše k pomalejšímu procesu vyskladňování jsou ve skladu FO umístěny pomaloběžné díly.

Největší budova široko daleko

Chloubou Škoda Parts center v Řepově je výškový sklad HRL. Jeho půdorysná plocha je 5720 metrů čtverečních. Ovšem díky výšce 40 metrů má tento sklad užitnou plochu zhruba 30.000 metrů čtverečních. Sklad pojme 42.500 palet o rozměrech 1x1,4 metru a zároveň 1x2,10 metru. V současné době je sklad HRL zaplněn asi z 85 procent. Očekává se však další navýšení, neboť koncem příštího roku skončí výroba Octavie III, kterou nahradí nová generace. V současnosti navíc Škoda Auto žije uvedením nástupce Rapidu Škodou Scala. V dohledné době se proto očekává příchod dvanácti až třinácti tisíc nových položek dílů a příslušenství. Je to právě sklad HRL, který tvoří dominantu nejen Škody Parts center, ale v podstatě celé Mladé Boleslavi a je velmi dobře viditelný z rychlostní komunikace D10 vedoucí na sever naší země do Turnova a dále do Liberce. Celý sklad HRL má celkem 11 uliček, je řízený elektronicky a jedná se o produkt portugalské firmy Efacec.

Kromě výškového skladu HRL stojí za pozornost také plně automatizovaný sklad KLT, které jsou v Řepově hned dva – starý a nový. Jedná se o takzvaný chaotický sklad, kde je uloženo zboží bez omezení trvanlivosti. Obsluhuje jej pět pracovníků, má deset uliček a celkem 100.000 míst pro uložení zboží. Jeden pracovník dokáže vychystat 180 až 200 položek za hodinu. Novější sklad KLT má proti staršímu tu výhodu, že vyžaduje ještě méně pohybu od obsluhujícího pracovníka. Ten se tak například nemusí při vychystávání zboží otáčet o 180 stupňů.

Víte, že….

… ve Škoda Parts center využívají 142 kusů manipulační techniky?

… že reklamační kvóta (počet chyb na celkový počet vychystaných dílů) je pouhých 0,2 procenta?

… že všichni noví zaměstnanci musejí před nástupem do práce absolvovat třídenní školení?

Škoda Parts center - Jak porozumět místnímu slangu

Stejně jako všude jinde i tady se mezi sebou pracovníci baví, přičemž používají výrazy a slova, kterým lidé, kteří přijdou „zvenčí“, nemusejí rozumět. Níže najdete slangové výrazy a jejich výklad.

  • Banány – obaly na nárazníky
  • Květináče – malé přípravky KL4
  • Ještěrka – vysokozdvižný vozík
  • Krmení ještěrek – dobíjení či výměna baterií vysokozdvižných vozíků
  • Labutě – systémový výškový vozík používaný mezi vysokými regály
  • Motorka – nízkozdvižný manipulační vozík
  • Rampák – tzv. rampe papier, který obsahuje údaje o zákazníkovi, položkách, váze, dopravě a materiálu
  • Letec – avizovaný řidič pro zboží na leteckou přepravu
  • Sběrka – kamion, který přiváží materiál od různých dodavatelů

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Reklamační kvóta "pouhých" 0,2%
C.M.Burns
| 27. 11. 2018
To dělá nějakých 2000 ppm! Zvláštní je, že automobilky po svých dodavatelích vyžadují 0 ppm... ;-\
nahradní díly
Filalák
| 27. 11. 2018
taky jsem četl, že docela dost nahradních dílů mají zaparkované na letišti v milovicích >:D >:D
Avatar - Stejsn
Tenhle sklad
Stejsn
| 27. 11. 2018
jsem v létě viděl v rámci exkurze na vlastní oči (a to nebyl úplně dobudovaný) a musím říct že to na mě udělalo dojem.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku