Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Dlouhodobější test: Ford Kuga 1.5 ST-Line. Skvělý dojem utvrzen

Ondřej Mára
Diskuze (31)

Ford Kuga s tříválcovou patnáctistovkou a výkonem 110 kW není v naší redakci poprvé, opět ale udělal velmi solidní dojem. A to nejen na mě.

Design, interiér


Dlouhodobé vozy z naší redakční garáže se mi většinu času nějakou podivnou záhadou vyhýbají, případně s nimi absolvuji jen pár kratších jízd – a to nejčastěji na místě spolujezdce. Ford Kuga se ale stal po dlouhé době výjimkou. Díky pár náhodám a dovolené jsem měl možnost strávit za jeho volantem podstatně více času a konečně si nějaké dlouhodobější auto také pořádně užít. A v případě Fordu Kuga to skutečně byly většinou radostné jízdy.

Hned na úvod ale musím zmínit, že se s tímto vozem nesetkávám poprvé. Pravidelní čtenáři, případně fanoušci Fordu, nejspíš vědí, že se tato kombinace motorizace a výbavy v našem testu již jednou objevila – konkrétně začátkem dubna tohoto roku. Když jsem se ale před časem dozvěděl, že budeme mít k dlouhodobému testu Ford Kuga, neměl jsem nejmenší tušení, že půjde o shledání se starým známým.

Určitou nápovědou ale mohly být první reakce kolegy Davida, který vůz přebíral. Už po první jízdě na něj totiž Kuga udělala velmi solidní dojem. Když jsem pak vůz zahlédl v garáži, byl mi docela povědomý, ovšem až prvních pár stovek metrů za volantem a automatické spárování telefonu s infotainmentem mi připomnělo, že tenhle konkrétní kousek už jsem jednou testoval. A stejně jako tehdy, i nyní mě náramně bavil.

Vypadá skvěle

S odstupem času jsem navíc začal stále více oceňovat tvary vozu, které ozvláštňuje paket ST-Line X. Díky němu kuga zaujme sportovnějšími nárazníky, novou výplní masky chladiče, ztmavenými chromovanými linkami a plaketkami ST-Line. Ze zadního nárazníku vykukující dvojice poctivých koncovek výfuku je pak jen třešničkou na dortu. I díky sportovnímu odpružení, které snižuje světlou výšku ze 194 na 152 mm, navíc Ford Kuga ve verzi ST-Line X vlastně ani nevypadá jako klasické SUV. Podle mě má zkrátka šmrnc a občas jsem si všiml, že se za ním otočí i někteří kolemjdoucí.

Po praktické stránce bych rád zmínil především příplatkové adaptivní LED světlomety, společně s head-up displejem součást paketu Vision (+17.900 Kč), které mají velmi solidní výkon, natáčí se do zatáček a vyhýbají se okolnímu provozu. Osobně jsem se sice obával, zda nebude zvláštně a na poslední chvíli uhýbající systém světlometů oslňovat okolní řidiče, během řady nočních cest jsem se ale nesetkal s jedinou reakcí od protijedoucích vozidel.

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X

Jednoduše funkční kabina

Po usednutí za volant mě pak opět potěšil klasický fordí interiér, který oceňuji především kvůli jeho jednoduché koncepci s logicky rozmístěnými ovladači. Ať už se budeme bavit o nastavení klimatizace, vypínání stop-startu, volbě jízdních režimů, vypínání systému udržení jízdy v pruzích – vše se ovládá vlastními tlačítky, která jsou navíc logicky celkem intuitivně rozmístěna po kabině. Zvyknout si ovládat auto poslepu je tak otázkou pár jízd.

Po technologické stránce nejspíš interiér kugy nijak výrazně neohromí, současně ale nezklame. Digitální přístrojový štít, který chybí jen nejzákladnější verzi, má příjemnou grafiku i rozlišení, trošku ovšem pokulhává v plynulosti při přechodu mezi animacemi jízdních režimů a při pohybu v menu. Infotainment Sync 3 s osmipalcovou dotykovou obrazovkou pak sice neoslní grafikou, nicméně jeho funkčnost je naprosto bezproblémová.

Pozice za volantem je příjemná a možnosti nastavení sedadla i volantu jsou dostačující. Samotná sedačka řidiče působí velmi příjemně a má i decentní boční vedení. Pocitově by se mi sice líbil delší sedák, přesto jsem ani po několika dálkových cestách nepociťoval za volantem žádné nepohodlí. A nestěžovali si ani zbylí členové posádky, kteří naopak oceňovali dostatek prostoru v zadní řadě sedadel. S odkládacími prostory pak kuga rovněž nemá sebemenší problém – skvělá je například variabilní přihrádka ve středové konzole s posuvnými přepážkami.

Zavazadelník nabízí standardní objem 645 litrů, díky příplatkové ocelové minirezervě (+2.700 Kč) se však jeho základní objem smrskl o 55 litrů na 590 litrů. Přesto stále nabízí víc než dostatek prostoru například na týdenní dovolenou v horách, kde krásy podzimu doplňovaly první sněhové nadílky. Vybavení a oblečení tak bylo tentokrát potřeba o něco víc, což má přítelkyně pochopila jako příležitost oprášit rodinný lodní kufr. Přesto se nakonec vše vešlo.

Kufr ostatně potěší i skvělou variabilitou. Zadní lavice, dělená v poměru 60:40, se dá totiž jednoduše posouvat v rozsahu 150 mm. Opěradla jsou bohužel dělená ve stejném poměru a nenabízejí ani tunel za loketní opěrkou, potěší ale nastavení sklonu a po jejich kompletním složení (což je možné i z kufru) se lze dostat na objem 1530 litrů. Tedy kvůli rezervě „jen“ 1475 litrů. Díky oboustrannému koberci v zavazadelníku s protiskluzovou úpravou navíc nebyl nejmenší problém ani s převozem objemnějších a špinavějších nákladů. V období dušiček k nezaplacení.

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X

Motor, jízdní vlastnosti


Nepřestává mě bavit

Kuga se mi opravdu líbí a její interiér mi téměř dokonale vyhovuje. Zvlášť v testované verzi s několika příplatky, díky nimž vozu nechybělo ani vyhřívání čelního skla, vyhřívání předních i zadních sedadel, head-up displej, akustické přední sklo, elektricky ovládané víko zavazadelníků a pár dalších drobností. Snad největším a nejpříjemnějším překvapením pro mě ale při opětovném setkání bylo pohonné ústrojí a naladění podvozku.

Pod kapotou se sice ukrývá pouze 1,5litrový zážehový tříválec EcoBoost, který s výjimkou základní verze nabízí nejvyšší výkon 110 kW při 6000 min-1 a nejvyšší točivý moment 240 Nm v rozmezí 1600 až 4000 min-1. Při minimální provozní hmotnosti 1564 kg to stačí ke zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,7 sekundy a maximální rychlost dosahuje až 195 km/h, samotná čísla ovšem nevystihují charakter motoru.

Ten je v nižších otáčkách příjemně tichý a klidný, citlivější řidiči ovšem možná zaznamenají, že do zhruba 1700 otáček vydává velmi jemné vibrace, kterých jsem si ovšem začal všímat až ke konci společného soužití. V rozmezí dvou až tří tisíc otáček pak motor příjemně ožívá a krásně táhne. S rostoucími otáčkami sice roste hlučnost motoru, jeho projev je ale navzdory pouze třem válcům příjemný. 

Zážitek z jízdy umocňuje přepnutí vozu do sportovního režimu, po němž je okamžitě cítit oživení motoru a jeho větší chuť jít do otáček. Navíc se změní zobrazení digitálního přístrojového štítu, který v budíku otáčkoměru naznačuje vhodný čas k řazení zdůrazněním červeného lemování v ciferníku. Práce s manuální převodovkou je přitom velmi příjemná – její hlavice padne příjemně do ruky, je kousek od volantu, dráhy jsou přesně vymezené a rychlosti krásně zapadají na své místo.

Nechci tu vyvolávat milný dojem, že je Ford Kuga s benzínovou patnáctistovkou a výbavou ST-Line X kdovíjaké sportovní náčiní, ve správných rukou a na správné silnici ale dokáže nabídnout velmi příjemný zážitek z jízdy. Rozhodně to tedy není nudné auto, přesto se s ním dá jezdit velmi klidně, což při dálkových přesunech usnadňuje například paket Technology (+24.900 Kč) s adaptivním tempomatem, ukazatelem rozestupu nebo asistentem pro jízdu v pruzích.

Podvozek se sníženým sportovním odpružením nabízí velmi příjemné vyvážení mezi jistotou a komfortem. V kombinaci s 18palcovými litými koly, obutými do pneumatik o rozměru 225/60, zvládá kuga s přehledem i hodně rozbité silnice bez mlácení. Přes sedačku sice cítíte, že silnice nemá zrovna ideální povrch, přesto zvládá podvozek účinně pohltit většinu nerovností, neodskakuje a auto tak zůstává příjemně klidné jisté. To je pak cítit především v zatáčkách, kde je kuga dlouho stabilní a karoserie se ani příliš nenaklání.

Osobně mě ale trochu nepříjemně překvapilo, jak rychle dokázala přední kola ztratit trakci. Při svižnějších rozjezdech se to dá ještě pochopit, přesto mi přišlo, že na mě symbol kontroly trakce blikal až nezvykle často – při jízdě po lesní navlhlé silnici klidně i po přeřazení na dvojku. Tříválec pod kapotou nicméně nebude příliš těžký, což může situaci osvětlit.

A spotřeba? Při klidné jízdě jsem jezdil s dlouhodobým průměrem okolo 7,5 l/100 km, naopak dlouhodobě svižnější jízda posílá ručičku blíže k hodnotě 8 l/100 km. Dlouhodobý průměr za dobu pobytu kugy v naší redakční garáži pak ukazuje kombinovaný průměr 7,9 l/100 km, což ve výsledku není vůbec špatné.

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X

Závěr


Ach ty kombinace a ceny…

Tenhle dlouhodobý Ford mi zkrátka sednul a osobně mě mrzí snad jen to, že se patnáctistovka s manuálem nedá kombinovat s pohonem všech kol, který je vyhrazen pouze pro vznětový 2,0litrový motor EcoBlue a 2,5litrový hybrid Duratec. Jejich ceny ovšem začínají od 862.900 Kč, respektive 842.900 Kč v případě hybridu. Navíc jsou obě tyto pohonné jednotky spojené výhradně s automatem a nemají tak radostný a živý projev.

Celkem dobře ale chápu, že pohon všech kol nemusí být podstatný pro všechny. Ve srovnání s některými konkurenty navíc kuga možná nezaujme zrovna nejlákavější cenovkou. Patnáctistovka o výkonu 110 kW v základní výbavě totiž startuje od 666.900 Kč, zatímco testovaná výbava ST-Line X přijde už na 702.900 Kč. Proti dubnu, kdy jsem test tohoto vozu psal poprvé, tak základní cena povyskočila o 37.000 Kč, zatímco cena testované výbavy povyrostla o 23.000 Kč. S veškerou příplatkovou výbavou se tak dostáváme na 757.900 Kč. A to je zkrátka trochu moc.

… opět ale bude chybět

Přesto musím říct, že mi osobně bude tohle auto docela chybět. Na první pohled možná neuhrane, usedat za jeho volant mě ale bavilo. Díky asistenčním systémům kuga hravě hltala kilometry na dálnicích, díky objemnému zavazadelníku neměla problém s žádnou stěhovací výzvou a díky velmi příjemnému motoru a dobře naladěnému podvozku jsem se s ní dobře bavil na různých zakroucených silnicích a silničkách v různých částech Krkonoš a okolí. Na celkem obyčejné SUVčko od Fordu zkrátka velmi příjemné zážitky.

Nejlevnější verze modelu 624.900 Kč (Kuga 1.5 EcoBoost 88 kW, 6st. man., Trend)
Základ s testovaným motorem 666.900 Kč (Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW, 6st. man., Titanium)
Testovaný vůz bez příplatků  702.900 Kč (Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW, 6st. man., ST-Line X)
Testovaný vůz s výbavou 757.900 Kč (Kuga 1.5 EcoBoost 110 kW, 6st. man., ST-Line X)

Plusy

  • Prostorná kabina
  • Ergonomie
  • Komfortní a jistý podvozek
  • Kultivovaný motor
  • Převodovka
  • Dynamika

Minusy

  • Omezená nabídka pohonu 4x4
  • Celkově vyšší ceny
Zobrazit celý článek
Ondřej Mára
Diskuze (31)

Doporučujeme

Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X
Cena základní sestavy 679 900 Kč
Výbava základní sestavy 18" kola z lehkých slitin, Unikátní ST-Line sportovní tvarování nárazníků a lakované spodní části karoserie, Černý potah stropu a prvky interiéru prošité červenou nití, Střešní ližiny s černou povrchovou úpravou, Prémiový audiosystém B&O s 10 reproduktory vč. Subwooferu, Systém KeyFree Plus - bezdotykové ovládání 5. Dveří, Čalounění sedadel vinyl/premium velur s elektricky nastavitelným sedadlem řidiče, Centrální výklopná loketní opěrka zadních sedadel s držáky nápojů, Akustická fólie skel předních dveří, Zadní tmavě tónovaná skla Privacy, Přední LED potkávací a dálkové světlomety s automatickým přepínáním. Kč
Cena testované sestavy 734 900 Kč
Výbava testované sestavy Vyhřívání sedadel, volantu a čelního skla 9000 Kč, Paket asistenčních systémů včetně adaptivního tempomatu, hlídání mrtvého úhlu, varování před provozem při couvání nebo parkovací kamery 24.900 Kč, Adaptivní světlomety LED + průhledový displej 17.900 Kč, Metalíza 15.900 Kč, Příprava pro tažné zařízení 2.000 Kč, Dojezdová rezerva 2.700 Kč, atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1600 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.6
Emise CO2: 149
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 590 / 1475
Objem nádrže (l): 54
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1564 / 586
Rozměr pneu: 225/60 R18
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line X
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4614
b) šířka (mm): 2178
c) výška (mm): 1666
d) rozvor (mm): 2710
e) rozchod vpředu (mm): 1599
f) rozchod vzadu (mm): 1590
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 670 / 920
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 450
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - lamal
9. 11. 2021 13:09
Re: Tři válce a
?
Avatar - lamal
9. 11. 2021 13:08
Re: SUV do zatáček
vec stabilizacie, ktora to moze zastavit, inac to prenosom hmotnosti, rozhodenim aj s pomocou brzd nie je velky problem
Avatar - lamal
9. 11. 2021 13:06
Re: SUV do zatáček
to je nieco uplne ine ako ustrelenie octávky
Avatar - lamal
9. 11. 2021 13:05
Re: SUV do zatáček
mk3 po FL ma totalne priserny elektronicky system jazdnej dynamiky... predok sklznut necha, ale co robi pod plynom v zakrute to je des, hlavne ak je tam trochu zvlneny asfalt
Avatar - Ozzman
6. 11. 2021 12:04
Re: SUV do zatáček
No, tak jasné, takhle ustřelovaly hodně na mokru staré Oktávky, kamarád taky nedobrovolně dodriftoval do svodidel, ale tak nějak bych zrovna jízdu bokem a "jízdu bokem" nesrovnával :D a rozhodně to nedával jako plus :D