Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Do aukce jde vzácná Isdera Spyder, jde o jeden z pouhých čtrnácti vyrobených kusů

Filip Melich
Diskuze (2)

RM Sotheby’s na květnové aukci v Monaku nabídne vzácnou Isderu Spyder 036i z roku 1989. Unikátnější je tím, že v roce 2011 prošla rozsáhlou tovární úpravou.

Za společností Isdera stojí Němec Eberhard Schulz, který se v roce 1966 rozhodl, že si postaví vlastní automobil. Důvodů měl více, ale mezi hlavní patřila skutečnost, že nedokončil svá studia v oboru strojírenství. Při žádostech o práci tak chtěl předvést něco lepšího, než titul – vlastnoručně postavené auto. Tím se stal Erator GTE, který původně poháněl plochý čtyřválec od Volkswagenu o objemu 1,6 litru a výkonu 40 kW (54 koní). Po četných úpravách a vylepšeních se z vozu stal Erator GTE Mark 3 s pětilitrovým osmiválcem o výkonu 309 kW (420 koní), jehož maximální rychlost vyrostla z původních 175 km/h na 315 km/h.

S hotovým Eratorem GTE se Schulz vydal do automobilek Mercedes-Benz a Porsche, přičemž právě v Porsche začal pracovat. Při zaměstnání se ale stále věnoval dalšímu vlastnímu projektu, který vycházel z jeho představy o moderní podobě Mercedes-Benzu 300 SL. V 70. letech Schulz Porsche opustil, spoluzaložil společnost B&B GmbH & Co Auto KG a v jejím rámci představil výsledek svého snažení, CW311. Na vůz dokonce osadil trojcípou hvězdu Mercedesu, což samozřejmě pomohlo s publicitou.  

V roce 1982 pak Schulz založil vlastní společnost Isdera AG, jejíž název je zkratkou pro Ingenieurbüro für Styling, Design und Racing. Ještě v témže roce Isdera představila svůj první produkční model s názvem Spyder 033i. Výroba probíhala ručně na zakázku a pohon vozu zajišťoval čtyřválec o objemu 1,8 litru od automobilky Mercedes-Benz. V roce 1985 byla představena Isdera Spyder 033-16 s větším a výkonnějším motorem o objemu 2,3 litru, opět od Mercedesu. Poslední verze Spyderu, nazvaná 036i, byla odhalena na ženevském autosalonu v roce 1987 s třílitrovým řadovým šestiválcem od Mercedesu, který poskytoval výkon 162 kW (220 koní).

Vzhledem k tomu, že ruční výroba každého kusu Isdery Spyder údajně trvala 12 měsíců, se předpokládá, že ve všech třech verzích nevzniklo dohromady více než 14 exemplářů. Vůz, který momentálně nabízí aukční síň RM Sotheby’s byl dokončen 28. března 1989 a zřejmě se jedná o druhý vyrobený kus verze 036i. Zároveň byl tento konkrétní Spyder vystaven na ženevském autosalonu v roce 1989, kdy měl černou karoserii a fialový interiér. Poté o jeho historii neexistuje mnoho dokumentů až do 14. července 2011, kdy se vůz vrátil do továrny Isdery v německém Hildesheimu.

Výrobce se pustil do rozsáhlých úprav tohoto Spyderu, z nichž nejpatrnější jsou rozšířené blatníky a větší, 16palcová kola. Lak karoserie zůstal černý, ale přibyly kovově šedé detaily. Interiér byl kompletně odstrojen a vyčalouněn modrou kůží, přičemž byla instalována také nová sedadla Recaro Sportster. Největší změna se však udála v motorovém prostoru, kde byl třílitrový řadový šestiválec od Mercedesu nahrazen 3,6litrovým motorem od AMG o výkonu 206 kW (280 koní). To znamená nárůst 60 koní ve srovnání s původním provedením.

Po dokončení prací Isdera vůz vystavovala na různých akcích a aktuálně tento Spyder figuruje v nabídce aukční síně RM Sotheby’s. Dražba proběhne letos 22. května v monackém Monte Carlu. Budoucí majitel s vozem dostane digitální složku obsahující dostupnou historii vozu a fotografie, stejně jako dopis od Isdery se seznamem prací, které byly na autě provedeny. Aukční síň dále úsměvně zmiňuje, že součástí aukce je také rezervní kolo.

Filip Melich
Diskuze (2)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
20. 4. 2022 13:03
"Unikátnější"
pane Bože, ty to vidíš. Pane redaktore, víte co znamená slovo unikátní? To znamená jediný na světě. Takže by mě zajímalo, čo si predstavujetě pod takým slovom "unikátnější". To samé je "ideální". Tahle přídavná jména se NESTUPŇUJÍ!!!
20. 4. 2022 10:16
Isdera
Na toto auto si spomínam, bolo predstavené aj v našich socialistických končinách. Článok uverejnil vtedy asi jediný slovenský motoristický časopis STOP auto-moto-revue. Išlo vlastne o dvojpremiéru, článok bol o otvorenej verzii Spyder a zatvorenej, ktorá sa volala tuším Imperator. Tie autá pôsobia fantasticky dodnes, v tej dobe sme na ne, odchovaní škodovkami a ladami, pozerali s otvorenými ústami.