Prodává se jeden z 30 supersportů s motorem od Mercedesu. Skoro nejetý. Připravte si hodně peněz
Fabrika zavřela dva roky od dokončení posledního kusu. Přes všechny překážky se klínovité supersporty z Německa dnes prodávají za sedmimístné částky a sběratelé se nemohou dočkat.
Retrofuturistický německý supersport Isdera Imperator 108i se vyráběl v letech 1984 až 1993. Navzdory poměrně dlouhému výrobnímu cyklu vzniklo pouze 30 kusů, což je pozvánka do společnosti nejvzácnějších automobilů té doby. Není divu, že nadcházející aukce jednoho z vozidel způsobila sběratelské pozdvižení.
Plánovaná dražba nedotčeného Imperatoru 108i z roku 1991 předpokládá prodejní cenu v řádech sta tisíců eur. Odhadovaná suma se pohybuje od 500 do 700 tisíc €, což je aktuálním kurzem nemalá částka 13 až 18,3 milionu Kč.
Osmimístná cenovka jasně odráží prestiž stříbrného sporťáku s pohonem od Mercedesu. Pochopení významu ikonické Isdery vyžaduje trochu historie, protože nízko posazený radikální klín je to, co skutečně uvedlo málo známou německou automobilku na mapu světa. Revoluční vůz byl původně založen na konceptu Mercedes-Benz CW311, který designér Eberhard Schulz představil v roce 1978. Ve Stuttgartu odmítli studii pustit do sériové výroby, Schulz byl ale i pak podporován dodávkami potřebných dílů a financí pro vlastní značku Isdera. Nic nebránilo uvedení Imperatoru 108i.
Designově zcela originální dílo nebylo dynamickým králem silnic jako konkurenční Lamborghini Countach, nicméně Imperator nabízel stále působivé výkonnostní specifikace a odvážný vzhled jakoby z jiné planety. Během devítiletého výrobního období provedla Isdera různé estetické modifikace včetně technických úprav, proto je i exemplář z roku 1991 vhodně vylepšen.
Prodávaný stříbrný šíp se vyznačuje přísně aerodynamickou karoserií, vzhůru výklopnými dveřmi a vysunovacími světlomety. Tělo ze sklolaminátu je tvořeno odlehčenými panely na trubkovém rámu. Retro se vším všudy pohání před zadní nápravou uložený pětilitrový osmiválec M117 V8 spojený s pětistupňovou manuální převodovkou od firmy ZF. Opět úžasně staromódní prvky jsou sladěny k dosažení maximální rychlosti 283 km/h, sprint na 97 km/h je otázkou pěti sekund.
Při rozvoru 2.480 mm se nárazníky od sebe nacházejí ve vzdálenosti 4.220 mm. Zajímavá je i šířka 1.835 mm vůči unikátní světlé výšce jen 1.135 milimetrů. Široký, dlouhý, ale nizoučký exot vážil z výroby 1.250 kg. Na střeše v úrovni lidského pasu bývá vidět zvláštní periskop, který skutečně některým verzím nahrazoval vnitřní zpětné zrcátko.
Interiér je veden jednoduše v černé barvě. Převážně kožené čalounění prodávaného kusu nejeví známky třicetileté existence. Natočení palubní desky a vynikající čitelnost palubních ukazatelů připomíná zaměření vozu hlavně na řidiče. Středový otáčkoměr končí sedmičkou a vedle umístěné počítadlo najeté vzdálenosti se přehouplo do zánovní hodnoty 893 ujetých kilometrů.
Eberhard Schulz vytvořil tvarově jedinečný supersport s technikou Mercedesu. Hodnota početně omezené edice vzrostla mimo jiné díky zániku montovny, která si užila slávu v délce jepičího života. Německá automobilka zanikla dva roky po ukončení malosériové výroby Isdery 108i, která dnes vychází na milionové částky v českých korunách.
Očekávaná aukce firmy Bonhams potvrdí či vyvrátí nebojácný nástřel ceny, veškeré odhady mohou být i překonány. Poslední odklepání kladívkem se odehraje v pátek 23. dubna v Monte Carlu.