Dodge Charger (1971–1974): Třetí generace dala sbohem šestiválcům
Americká sportovní dvoudveřová kupé Dodge Charger se ve třetí generaci rozloučila s řadovými šestiválci a k pohonu zadních kol začala výhradně používat vidlicové osmiválce s objemem 5,2 až 7,2 litru.
V roce 1966 začala automobilka Dodge, patřící do koncernu Chrysler, vyrábět sportovní modely Charger, patřící do kategorie luxusních, zvětšených „pony cars“. Zájmu o větší a luxusnější sportovní vozidla vyhověla i automobilka AMC (American Motors Corporation), která uvedla na trh už v roce 1965 podobně koncipovaný model Rambler Marlin. Úspěchy sklízel i Ford s modelem Mercury Cougar, což byla luxusnější a zvětšená verze legendárního Fordu Mustang, který se stal v roce 1964 průkopníkem kategorie „pony car“. Také General Motors nabízel speciální sportovní modely u řady svých značek.
Dvoudveřová kupé Dodge Charger první generace se vyráběla v letech 1966 a 1967 a druhou generaci vyráběl Dodge v modelových letech 1968 až 1970. Tento článek vám přiblíží třetí generaci, vyráběnou v letech 1971 až 1974. Po ní následovala čtvrtá generace (1975–1978) a s přestávkami pátá až osmá generace, ta se představila v letošním roce.
Charger 1971
Třetí generace modelu Charger debutovala v modelovém roce 1971 s široce orámovanou a ve středu rozdělenou přední maskou, do které byly po stranách vloženy dvojité kruhové světlomety. Vůz s rozvorem 2921 mm (115 palců) byl dlouhý přes 5,2 metru, široký přes 2 metry a vysoký, jak se na sportovní vůz sluší, jen 1346 mm. Interiér sdílel s modely Plymouth Satellite Sebring a Road Runner. Na přání se dodával s výklopnými světlomety, zadním spoilerem a kapotou „Ramcharger“ s vysouvacím nasávacím otvorem namontovaným nad čističem vzduchu a ovládaným podtlakovým spínačem pod přístrojovou deskou (foto). Vzadu měl Charger orámování, podobné přední masce, s vodorovně umístěnými sdruženými svítilnami.
Charger R/T Hemi Ramcharger s vysouvacím nasávacím otvorem nad čističem vzduchu. |
Od roku 1971 spojil Dodge řady Coronet a Charger. Všechny čtyřdveřové modely s platformou B se označovaly jako Coronet a dvoudveřové s platformou B jako Charger. Na jediný rok 1971 se model Super Bee stal součástí řady Charger. Bohatá nabídka motorů začínala řadovým šestiválcem 225 Six-Pack s objemem 3682 cm3 a nejvyšším výkonem 112 k (82 kW). Charger s pohotovostní hmotností 1625 kg s ním dosahoval rychlost 160 km/h. Ostatní nabízené motory byly vidlicové osmiválce s objemy 5,2 až 7,2 litru. Motor s objemem 5210 cm3 měl výkon 233 k (171,5 kW) a točivý moment až 352 Nm. Charger s ním překonával hranici 180 km/h.
Další modely Chargeru třetí generace se jmenovaly 500, R/T a SE. Nejvýkonnějším byl model R/T 440 Magnum s motorem o objemu 7,2 litru, výkonem 309 k (227,5 kW) a nejvyšší rychlostí 195 km/h. Prodej modelů R/T ale váznul kvůli vysoké ceně pojištění a ceně benzinu (spotřeba překračovala v městském provozu 30 l/100 km). V roce 1971 se jich prodalo jen 63 kusů a Chargerů s ostatními motory celkem 2659 kusů. Modely 1971 byly poslední se čtyřstupňovou manuální převodovkou.
Charger 1972
Dodge Charger modelového ročníku 1972 se představil s novou řadou Rallye, která nahrazovala verzi R/T. Modely SE se odlišovaly od jiných modelů Charger ročníku 1972 vinylovou střechou a světlomety skrytými v přední masce (foto). Motor V8 s objemem 6,3 litru byl nahrazen motorem V8 6,6 litru a nižší kompresí a motor s objemem 7,2 litru měl o něco nižší výkon 284 k (209 kW). Od roku 1972 měly všechny motory tvrzená sedla ventilů, která umožňovala používat běžný olovnatý nebo bezolovnatý benzín a motory vyhovovaly zpřísněným emisním omezením.
Modely SE se odlišovaly od jiných modelů Charger ročníku 1972 vinylovou střechou a světlomety skrytými v přední masce. |
Šestiválcových Chargerů bylo vyrobeno jen pár a čtyřstupňová manuální převodovka Hurst Pistol-Grip se dodávala na přání s motory 340, 400 a 440 Magnum. Přerušila se také nabídka modelů s kapotou Ramcharger, ale v seznamu příplatkových funkcí se objevilo mimořádně odolné odpružení.
Charger 1973
V modelovém roce 1973 měla kupé Charger nezměněný rozvor (2921 mm), ale narostla do délky na 5403 mm. Nová maska chladiče měla vodorovné mřížování a vyklápěcí světlomety se nenabízely ani za příplatek. Mírně pozměněná byla i zadní světla. Modely Dodge Charger SE (foto) měly vinylovou střechu a na zadních sloupcích tři svislá úzká okénka, v USA nazývaná „opera window“.Ostatní modely měly za okny dveří klasická boční okna.
Modely Dodge Charger SE 1973 měly vinylovou střechu a na zadních sloupcích tři svislá úzká okénka. |
Modely 318 se standardně prodávaly s motory V8 5,2 litru a výkonem 152 k (112 kW). Modely 340 (5,6 litru) byly dostupné pouze v provedení Rallye a modely 360 s motory V8 5,9 litru. Připlatit bylo nutné u 6,6litrových modelů 400 a 440 (7,2 litru).
V roce 1973 dosáhl prodej Chargerů třetí generace nejvyššího počtu 108.000 kusů, ale většina se prodala s méně výkonnými motory. Vozy Dodge Charger dostaly v roce 1973, stejně jako všechny ostatní modely koncernu Chrysler, tak zvané „pětimílové“ nárazníky (vpředu i vzadu).
Charger 1974
Modely 1974 (foto) se proti předchozímu ročníku změnily jen minimálně. Měly jen několik nových barev karoserie, měkčí zrnění povrchů interiéru a o něco větší gumové dorazy na náraznících. 5,6litrový motor V8 small-block byl nahrazen motorem V8 5,9 litru se čtyřnásobným karburátorem a výkonem 203 k/149 kW). Všechny další verze motorů zůstaly zachovány. Velkou oblibu si získala třístupňová automatická převodovka TorqueFlite.
Vozy Dodge Charger měly od roku 1973 vpředu i vzadu tak zvané „pětimílové“ nárazníky. |
NASCAR
Výkonná kupé Dodge Charger třetí generace se úspěšně zapojila do závodů NASCAR. Jezdci Richard Petty, Buddy Baker, Bobby Isaac a Dave Marcis dosáhli v těchto závodech řady vítězství. V letech 1972 až 1977 dosáhl Richard Petty na 35 vítězství. Chargery třetí generace měly povoleno závodit o několik let déle, neboť Chrysler neměl k dispozici vhodnou náhradu. Na poslední vítězství dosáhl Charger 1974 řízený Neilem Bonnettem v prosinci 1977 na okruhu Los Angeles Times 500. Richard Petty prohlásil, že Charger 3. generace byl jeho nejoblíbenější vůz v celé jeho kariéře, neboť měl vyrovnané vlastnosti.
Po třetí generaci následovala čtvrtá generace, vyráběná v letech 1975 až 1978. Byla opět postavená na platformě B a poháněná výhradně motory V8.