Dodge D24 Deluxe a Custom (1946–1949): Velké poválečné šestiválcové modely
Velké americké vozy Dodge série D24 se vyráběly v podobě dvoudveřového kupé a kabrioletu a čtyřdveřového sedanu. Základní verze se jmenovala Deluxe a vylepšená Custom. Zadní kola všech modelů poháněly řadové šestiválce.
Americká automobilka Dodge, patřící od roku 1928 do koncernu Chrysler, začala v předvečer druhé světové války značit svoje modelové série písmenem D a pořadovým číslem. V říjnu 1938 byl představen jako model 1939 Dodge Luxury Liner série D11, společně s dalšími modely koncernu Chrysler s podobnou karoserií. Série D11 byla dál rozdělena na modely Special a Deluxe a nabízela se v podobě kupé a sedanů (včetně sedmimístných s prodlouženým rozvorem). Pro modelový rok 1940 byl Luxury Liner rozdělen na Luxury Liner Deluxe série D14 a Luxury Liner Special série D17. Ročníky 1941 se prodávaly jako série D19 ve verzích Custom a Deluxe. Tyto názvy se pak staly pro Dodge tradičními až do roku 1950. Pro zkrácený modelový rok 1942 připravil Dodge sérii D22 (foto), a právě z té vycházel při obnovení výroby po skončení druhé světové války.
Vozy Dodge série D24 se v letech 1946 až 1949 vyráběly v podobě dvoudveřového kupé a kabrioletu a čtyřdveřového sedanu. Základní verze se jmenovala Deluxe a vylepšená Custom s luxusnějším interiérem. Mimo území Spojených států byly vozy Deluxe známé pod označením Kingsway. Existovala také série D25, vyráběná v USA a Kanadě. Vycházela z Plymouthu P15 a měla s ním stejný rozvor 2972 mm a masku chladiče z D24. Série D25 se prodávala jako Special Deluxe a zadní kola poháněl řadový šestiválec Chrysler s objemem 3,6 litru.
Dodge D24 Deluxe
Čtyřdveřový šestimístný sedan Dodge Deluxe modelového ročníku 1946 (foto) měl stejně jako kupé a kabriolet rozvor náprav 3035 mm, byl dlouhý 5194 mm, široký 1923 mm a vysoký 1720 mm. Všechny dodávané modely měly šípovité přední okno se středovou příčkou a přední blatníky byly zapuštěné do boků až do poloviny předních dveří. Příď zdobila velká obdélníková mřížka chladiče se svislými a vodorovnými lištami. Ve splývavé zádi bylo malé okno a pod ním víko kufru, sahající až k nárazníku. Na bocích měl vůz chromované lišty nad koly a v úrovni klik dveří.
Zadní kola poháněl řadový šestiválec Chrysler s objemem 3772 cm3 (vrtání/zdvih: 82,5/117,5 mm) a rozvodem SV. S karburátorem Stromberg BXV-2 měl nejvyšší výkon 103 k (76 kW) při 3600 otáčkách a točivý moment 250 Nm při 1200 otáčkách. Standardně se dodával s třístupňovou manuální převodovkou, za automatickou převodovku Fluid Drive si musel zákazník připlatit. Sedan s pohotovostní hmotností 1560 kg dosahoval rychlost 130 km/h a na stovku zrychlil za 22,5 s. Dodge D24 měl vpředu nezávislé zavěšení kol s dvojitými příčnými závěsy a pérování vinutými pružinami. Vzadu měl tuhou nápravu a odpružení podélnými listovými pery. Na všech kolech měl bubnové brzdy.
Další modelové ročníky 1947 a 1948 se obešly beze změn na karoserii a v interiéru. Dodge modelového ročníku 1949 byl uveden do prodeje v dubnu 1949 pod názvem Meadowbrook (základní verze).
Dodge D24 Custom
Vrcholné provedení modelu Dodge řady D24 se v roce 1946 představilo s řadou drobných změn proti základnímu model Deluxe. Změny se týkaly především interiéru včetně sedadel, elektrických stěračů čelního okna a chromovaného lemování kolem oken. Dodge Custom se nabízel jako čtyřdveřový šestimístný Sedan, čtyřdveřový šestimístný Town Sedan, čtyřdveřový sedmimístný Sedan, dvoudveřový Club Coupe a dvoudveřový kabriolet (foto). Sedmimístný model měl rozvor náprav 3492 mm, všechny ostatní modely 3035 mm.
V letech 1946 až 1948 vyráběl Dodge dvoudveřová kupé Club Coupé (foto) ve výbavě Custom a Deluxe s malými bočními okny za okny dveří. V modelovém roce 1948 vyrobil Dodge 27.600 vozů Dodge D24 Club Coupe Deluxe a jejich prodejní cena začínala na 1350 amerických dolarech.
U všech modelů Custom byla pohonná jednotka stejná jako u Deluxe. Modely 1947 a 1948 se lišily od modelů 1946 jen minimálně. Modely 1949 se začaly vyrábět od dubna 1949 a prodávaly se s nejvyšší úrovní výbavy pod jménem Coronet. Na americkém trhu soupeřily modely Dodge D24 s modely Pontiac Streamliner, Oldsmobile série 66, Studebaker Champion, Hudson Commodore a Nash Ambassador. Vozy Dodge Deluxe a Special Deluxe, vyráběné v Kanadě ve Windsoru (Ontario), vycházely z modelu Plymouth Deluxe.
