Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dodge D24 vycházel při obnovení výroby po skončení druhé světové války ze série D22.
Kabriolet Dodge D24 Custom z roku 1946 s nataženou plátěnou střechou.
Kabriolety Dodge D24 se ve spodní části nijak nelišily od sedanů.
Před volantem velkého průměru měl Dodge D24 ručkový rychloměr.
16 Fotogalerie

Dodge D24 Deluxe a Custom (1946–1949): Velké poválečné šestiválcové modely

Velké americké vozy Dodge série D24 se vyráběly v podobě dvoudveřového kupé a kabrioletu a čtyřdveřového sedanu. Základní verze se jmenovala Deluxe a vylepšená Custom. Zadní kola všech modelů poháněly řadové šestiválce. 

Americká automobilka Dodge, patřící od roku 1928 do koncernu Chrysler, začala v předvečer druhé světové války značit svoje modelové série písmenem D a pořadovým číslem. V říjnu 1938 byl představen jako model 1939 Dodge Luxury Liner série D11, společně s dalšími modely koncernu Chrysler s podobnou karoserií. Série D11 byla dál rozdělena na modely Special a Deluxe a nabízela se v podobě kupé a sedanů (včetně sedmimístných s prodlouženým rozvorem). Pro modelový rok 1940 byl Luxury Liner rozdělen na Luxury Liner Deluxe série D14 a Luxury Liner Special série D17. Ročníky 1941 se prodávaly jako série D19 ve verzích Custom a Deluxe. Tyto názvy se pak staly pro Dodge tradičními až do roku 1950. Pro zkrácený modelový rok 1942 připravil Dodge sérii D22 (foto), a právě z té vycházel při obnovení výroby po skončení druhé světové války.

Dodge D24 vycházel při obnovení výroby po skončení druhé světové války ze série D22.Dodge D24 vycházel při obnovení výroby po skončení druhé světové války ze série D22. | Zdroj: Wheelsage.org

Vozy Dodge série D24 se v letech 1946 až 1949 vyráběly v podobě dvoudveřového kupé a kabrioletu a čtyřdveřového sedanu. Základní verze se jmenovala Deluxe a vylepšená Custom s luxusnějším interiérem. Mimo území Spojených států byly vozy Deluxe známé pod označením Kingsway. Existovala také série D25, vyráběná v USA a Kanadě. Vycházela z Plymouthu P15 a měla s ním stejný rozvor 2972 mm a masku chladiče z D24. Série D25 se prodávala jako Special Deluxe a zadní kola poháněl řadový šestiválec Chrysler s objemem 3,6 litru.   

Dodge D24 Deluxe

Čtyřdveřový šestimístný sedan Dodge Deluxe modelového ročníku 1946 (foto) měl stejně jako kupé a kabriolet rozvor náprav 3035 mm, byl dlouhý 5194 mm, široký 1923 mm a vysoký 1720 mm. Všechny dodávané modely měly šípovité přední okno se středovou příčkou a přední blatníky byly zapuštěné do boků až do poloviny předních dveří. Příď zdobila velká obdélníková mřížka chladiče se svislými a vodorovnými lištami. Ve splývavé zádi bylo malé okno a pod ním víko kufru, sahající až k nárazníku. Na bocích měl vůz chromované lišty nad koly a v úrovni klik dveří.

Čtyřdveřový šestimístný sedan Dodge D24 z roku 1946 měl stejně jako kupé a kabriolet rozvor náprav 3 035 mm a byl dlouhý 5 194 mm.Čtyřdveřový šestimístný sedan Dodge D24 z roku 1946 měl stejně jako kupé a kabriolet rozvor náprav 3 035 mm a byl dlouhý 5 194 mm. | Zdroj: Wikipedia

Zadní kola poháněl řadový šestiválec Chrysler s objemem 3772 cm3 (vrtání/zdvih: 82,5/117,5 mm) a rozvodem SV. S karburátorem Stromberg BXV-2 měl nejvyšší výkon 103 k (76 kW) při 3600 otáčkách a točivý moment 250 Nm při 1200 otáčkách. Standardně se dodával s třístupňovou manuální převodovkou, za automatickou převodovku Fluid Drive si musel zákazník připlatit. Sedan s pohotovostní hmotností 1560 kg dosahoval rychlost 130 km/h a na stovku zrychlil za 22,5 s. Dodge D24 měl vpředu nezávislé zavěšení kol s dvojitými příčnými závěsy a pérování vinutými pružinami. Vzadu měl tuhou nápravu a odpružení podélnými listovými pery. Na všech kolech měl bubnové brzdy.  

Další modelové ročníky 1947 a 1948 se obešly beze změn na karoserii a v interiéru. Dodge modelového ročníku 1949 byl uveden do prodeje v dubnu 1949 pod názvem Meadowbrook (základní verze).

Dodge D24 Custom

Vrcholné provedení modelu Dodge řady D24 se v roce 1946 představilo s řadou drobných změn proti základnímu model Deluxe. Změny se týkaly především interiéru včetně sedadel, elektrických stěračů čelního okna a chromovaného lemování kolem oken. Dodge Custom se nabízel jako čtyřdveřový šestimístný Sedan, čtyřdveřový šestimístný Town Sedan, čtyřdveřový sedmimístný Sedan, dvoudveřový Club Coupe a dvoudveřový kabriolet (foto). Sedmimístný model měl rozvor náprav 3492 mm, všechny ostatní modely 3035 mm. 

Kabriolet Dodge D24 Custom z roku 1946 s nataženou plátěnou střechou.Kabriolet Dodge D24 Custom z roku 1946 s nataženou plátěnou střechou. | Zdroj: Wheelsage.org

V letech 1946 až 1948 vyráběl Dodge dvoudveřová kupé Club Coupé (foto) ve výbavě Custom a Deluxe s malými bočními okny za okny dveří. V modelovém roce 1948 vyrobil Dodge 27.600 vozů Dodge D24 Club Coupe Deluxe a jejich prodejní cena začínala na 1350 amerických dolarech.

V letech 1946 až 1948 vyráběl Dodge dvoudveřová kupé s malými bočními okny za okny dveří.V letech 1946 až 1948 vyráběl Dodge dvoudveřová kupé s malými bočními okny za okny dveří. | Zdroj: Hemmings

U všech modelů Custom byla pohonná jednotka stejná jako u Deluxe. Modely 1947 a 1948 se lišily od modelů 1946 jen minimálně. Modely 1949 se začaly vyrábět od dubna 1949 a prodávaly se s nejvyšší úrovní výbavy pod jménem Coronet. Na americkém trhu soupeřily modely Dodge D24 s modely Pontiac Streamliner, Oldsmobile série 66, Studebaker Champion, Hudson Commodore a Nash Ambassador. Vozy Dodge Deluxe a Special Deluxe, vyráběné v Kanadě ve Windsoru (Ontario), vycházely z modelu Plymouth Deluxe.

Video placeholder
Zvuk elektrického Dodge Charger Daytona • Zdroj: Dodge