Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dodge Dart: Nový kalibr v záři neonu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
Americký Dodge se po crossoveru Caliber vrací v kategorii severoamerických kompaktů k osvědčené sedanu a s novým Dartem nepřímo navazuje na Neon.

Americký Dodge se po crossoveru Caliber vrací v kategorii severoamerických kompaktů k osvědčené sedanu a s novým Dartem nepřímo navazuje na Neon.

Dodge Dart je hlavní novinkou své značky pro letošní autosalon v Detroitu a také prvním modelem pro severoamerický trh, který je výsledkem vývoje pod křídly italského Fiatu s využitím jeho techniky.

Nový kompaktní sedan v nabídce své značky nastoupí na místo nepříliš úspěšného crossoveru Caliber a ideově naváže na ve své době poměrně oblíbený model Neon, který se v letech 1995 až 2005 vyráběl ve dvou generacích a kromě čtyřdveřového sedanu byl nabízen i jako kupé.

Název Dart (šipka) má u značky Dodge svou tradici. Poprvé se objevil na konceptu z roku 1956, o čtyři roky později jej dostaly sériové vozy. Malé modely se vyráběly celkem ve čtyřech generacích až do roku 1976. Není bez zajímavosti, že Darty vznikaly kromě USA i ve Španělsku a v několika zemích Latinské Ameriky. Tam se navíc toto jméno používalo až do konce 80. let pro Chryslery řad M, K a E.

S DNA Alfy Romeo

Dodge se nijak netají s tím, že jeho nový sedan stojí na stejných základech jako Alfa Romeo Giulietta. Naopak tuto skutečnost ještě vyzdvihuje jako významné plus ve svých tiskových materiálech.

Dart s Giuliettou sdílí především platformu s označením CUS-wide (Compact U.S. Wide). Ta je ovšem pro americký sedan rozšířena a prodloužena. Karoserie sedanu je z 68 % tvořena z vysokopevnostní oceli a má se vyznačovat vysokou tuhostí a odolností proti kroucení.

Přední náprava se vzpěrami McPherson je vyztužena pro vyšší odolnost při bočním zatížení. Vzadu je použito nezávislé zavěšení Bi-link se stabilizátorem. To sice nedosahuje kinematických kvalit propracovanějšího Multi-linku, avšak je jednodušší a prostorově méně náročné.

Dodge uvádí, že Dart má severoamerickým řidičům nabídnout stejné jízdní vlastnosti jako evropské automobily.

Tři benzinové čtyřválce

Paleta pohonných jednotek nabídne pouze zážehové čtyřválce. Nejmenší motor, který zamíří pod kapotu Dartu je italský 1,4 Turbo MultiAir s výkonem 118 kW (160 k). Následuje dvojice agregátů z řady Tigershark. Oba mají šestnáctiventilovou techniku, menší disponuje objemem 2,0 l a stejným výkonem jako motor o objemu 1,4 litru, větší 2,4 MultiAir 2 nabídne výkon 135 kW (184 k).

Rozvod MultiAir, odstraňující díky hydraulickému členu mechanickou vazbu mezi vačkovým hřídelem a ventily, umožňuje přesné řízení časování a zdvihu ventilů. Díky tomu mají motory o 15 % vyšší výkon v nižších otáčkách a o 7,5 % nižší spotřeba paliva než předchozí pohonné jednotky.

Trojici motorů bude možné kombinovat se stejným počtem šestistupňových převodovek, jejichž prostřednictvím budou poháněna kola přední nápravy. Zájemci o Dart tak budou moci volit mezi manuální, automatickou a dvouspojkovou DDCT převodovkou.

Propracovaná aerodynamika

Při navrhování nového sedanu byla věnována velká pozornost i aerodynamickým vlastnostem karoserie. Během svého vývoje strávil Dart přes 600 hodin v aerodynamickém tunelu a může se pochlubit například aktivní maskou chladiče, která zavírá a otevírá přívod vzduchu k chladiči podle teploty motoru.

K snížení odporu vzduchu a zlepšení jeho obtékání kolem vozu má Dart na podvozku panely z kompozitních materiálů, které jej kryjí od přídě až po záď. Toto řešení má kromě vylepšení aerodynamických vlastností vliv i na snížení hluku v interiéru.

Výsledný tvar karoserie je tak kombinací pro Dodge zcela nových linií spolu s tradičními prvky. S ostatními modely ze současné nabídky značky Dart spojuje vzhled masky chladiče. K sedanu Charger a kupé Challenger jej pak nejvíce přibližuje provedení zadních partií s koncovými světly přes celou šířku zádě tvořenými 158 světelnými diodami.

Sportovní, komfortní a bezpečný

Dodge Dart stejně jako například modernizovaný Journey sází na evropské provedení interiéru s měkčenými materiály a podle automobilky i výrazně vyšší kvalitou. Palubní deska je zaměřena na řidiče a narozdíl od požitých materiálů se svým vzhledem hlásí k severoamerickému původu.

Podle automobilky má Dart ve svém interiéru disponovat moderním a sportovním stylem. Zároveň má být vnitřní prostor na poměry severoamerických kompaktů nadprůměrně velký v má nabídnout množství odkládacích prostorů.

Součástí přístrojové desky Dartu bude 7palcový displej TFT s možností nastavení zobrazovaných informací podle přání řidiče. Výdechy ventilace na centrální konzoli jsou zcela jiné než ve výchozí Alfě, navíc mezi nimi může být umístěna 8,4palcová dotyková obrazovka multimediálního systému UConnect Touch a součástí výbavy může být i sound systém s výkonem 506 Wattů.

Nový Dodge bude standardně vybaven 10 airbagy, z bezpečnostních asistentů bude v nabídce mimo jiné varování před kolizí s vozidly v mrtvém úhlu i zadní parkovací kamera.

Dodge Dart bude jako modelový rok 2013 nabízen v pěti stupních výbavy – SE, SXT, Rallye, Limited a R/T. Sedan bude možné pořídit ve 12 lacích karoserie, 14 barevných kombinacích interiéru a se šesti různými sadami kol. Vedle toho divize Mopar nabídne stovky možností, jak vzhled auta dále individualizovat.

Výroba Dodge Dart v provedení pro modelový rok 2013 bude probíhat v závodě Belvidere v Illinois a prodej se rozběhne ve druhém čtvrtletí letošního roku.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (19)
Avatar - Jurrisek
10. 1. 2012 07:46
Re: No, krotim vasne
To jsou vzpominky na hystorii...Charger, challenger i Durango...nedá se to moc srovnávat. Můj sen je Charger R/T 440 1970. Ale i tato novinka vypadá skvěle jako většina aut od Dodge narozdíl od chevroletu si zachoval svou tvář. Ale tak i tak mi připadá, že dart ukradl světla z Chirocca :-)
Avatar - Choochoo
9. 1. 2012 20:30
Re: Okopceny VW+Audi
Kola nevim, ale ta radicka, dobrej postreh >:D Predek mi tak nevadi, ale ten zadek je fakt slabota. Kopcit neco tak oskliveho jako koncern, kdyz alfa zrovna u Giulietty udelala tak peknej zadek ;-)
9. 1. 2012 19:34
Re: Okopceny VW+Audi
To je pokus o flame, ze? Jinak musis byt naprosto slepy, videt zezadu audi, to chce hodne chlastu
Avatar - twistedTSD
9. 1. 2012 18:49
Re: Okopceny VW+Audi
:yes: :-)
9. 1. 2012 16:50
Re: Okopceny VW+Audi
Kola z Fábie, řadička z Giulietty, palivoměr jako P308.
Plagyját jak sviňa!!!!! >:D