Abarth
2 Fotogalerie

Dopravní hřiště za miliardy. V západních Čechách budou jezdit auta bez řidiče

Chystaný polygon by mohl být hotov do roku 2022. Podobných areálů zatím v Evropě moc není.

Už delší dobu se hovoří o tom, že by v Česku měla být testována autonomní vozidla, a to nejen na běžných silnicích, ale také na speciálních polygonech, což je myšlenka podporovaná i dosavadní vládou. Nyní se vybudování takového areálu začíná rýsovat. Vzniknout má v západních Čechách, u města Stříbro, projekt připravuje česká investiční skupina Accolade zabývající se průmyslovými projekty.

„Česká republika dnes ve srovnání se světem poněkud zaostává s přípravou na přechod na automobily s autonomním řízením. Na západ od nás funguje několik více či méně pokročilých testovacích polygonů, opačným směrem se první už staví. To by nás už ve velmi blízké budoucnosti mohlo stát opravdu hodně – odchod talentů, odliv peněz na výzkum a vývoj a v delším důsledku i nižší investice do výroby ve prospěch těch zemí, které nabízejí lepší zázemí. Tomu chce Accolade zabránit,“ vysvětluje Milan Kratina, generální ředitel skupiny Accolade, proč společnost na tomto projektu pracuje.

Specialitou polygonu má být to, že bude přizpůsoben podmínkám evropských silnic, s jejich úzkými uličkami a množstvím zatáček. „Polygony, na kterých se dnes testuje, umí nasimulovat hlavně geometricky přísná města pravých úhlů typu New York. Takto ověřené systémy jsou pak na pražském Starém městě, v uličkách Lisabonu nebo v centru Říma úplně ztracené. Ale právě takové prostředí budeme umět ve Stříbře navodit,“ tvrdí Kratina. Součástí polygonu každopádně bude také 1,5 kilometru dlouhý úsek simulující dálnici, 2,1km dlouhý úsek víceproudé silnice nebo třeba 350 metrů dlouhý tunel.

Areál bude určen hlavně pro testování samojezdících vozidel, zkoušeny ale na něm budou moci být i další moderní technologie. Bude například schopen ověřovat komunikaci vozidel mezi sebou i v městském, zastavěném, prostředí, včetně komunikace s prvky městské infrastruktury. Vedle toho zde bude moci probíhat i vývoj již využívaných asistentů, jako je adaptivní tempomat nebo rozpoznávání dopravních značek.

Připravovaný polygon by měl být hotov do roku 2022, Accolade očekává, že jeho vybudování bude stát několik miliard korun. Do Stříbra má toto „dopravní hřiště“ přilákat ty nejlepší vývojáře z automobilové branže, v rámci přípravy projektu chce firma oslovit ke spolupráci české (i německé) vysoké školy nebo soukromé vývojářské společnosti.