Dotace na elektromobily jsou vyčerpány! Řeší se, co bude dál
V pondělí v půl třetí odpoledne byl ukončen příjem žádostí o dotace na elektromobily. Ještě v půl jedné tisková mluvčí Národní rozvojové banky tvrdila Klára Vaníčková, že zbývají ještě necelá dvě procenta z alokovaných peněz a že je možné žádosti dál podávat.
Už minulý týden začala Národní rozvojová banka začala žadatele o dotace upozorňovat, že peníze budou brzy vyčerpány. Varovala, že dotaci nelze garantovat ani těm, kteří splní všechny požadavky. V pondělí odpoledne už banka oznámila, že peníze nejsou.
„Alokované zdroje pro program Záruka Elektromobilita jsou vyčerpány. Z tohoto důvodu již Národní rozvojová banka nemůže přijímat další žádosti o záruky k úvěrům na pořízení elektromobilů, vozidel na vodíkový pohon a dobíjecích stanic. Příjem žádostí byl zastaven v pondělí 14. října ve 14:30,“ stojí v oficiálním oznámení.
Nové finanční prostředky zatím připravené nejsou. Na elektroauto šlo získat 200 tisíc korun. Žadatel musel být podnikatel nebo firma, auto se také muselo pořizovat na úvěr a do majetku a v něm zůstat minimálně dva roky. Kdo nakupuje za vlastní nebo chce využít operativní leasing, na dotaci nedosáhl. Dalších až 50 tisíc šlo dostat na AC nabíjecí stanici a až 150 tisíc pak na DC stanici s výkonem nad 40 kilowattů.
Program byl kritizován, že nepodporuje zájemce z řad domácností. Na ty také myslelo, ale ne s novými vozy. Předpokládá se, že si firmy koupí vůz s dotací a nakonec díky tomu bude na trhu ojetin více elektroaut, ze kterých si budou moci domácnosti vybrat.
Dotace, která se odečítala z ceny bez daně z přidané hodnoty, dokázala elektrovozy výrazně zlevnit a dostat je v řadě případů citelně pod úroveň srovnatelných vozů se spalovacím motorem. Přesto se do nich Češi příliš nehrnuli a peníze na jednotky tisíc vozů se rozebíraly téměř rok. Elektroauta tvoří jen čtyři procenta českého trhu s auty, v září šlo o rekordních osm procent, i to je ale stále pod evropským průměrem.
Program nejvíce pomohl automobilce Tesla. Ta brala nejvíce dotací a skokově zvýšila svou pozici na českém trhu. Naopak domácí Škoda Enyaq skončila až čtvrtá..
Národní rozvojová banka na začátku října oznámila, že k začátku října celkově přijala žádosti na podporu 5468 vozů. V žádostech Tesla kraluje s 2449 vozy, oslovila tak téměř polovinu žadatelů. Druhá je značka Volvo s žádostmi o 503 vozů.
Škoda zkoušela zájem zvýšit zavedením akční verze modelu Enyaq za 899 tisíc korun. Ten si ale v září koupilo jen 37 zákazníků. Zaostává i Hyundai, který svůj elektromobil Kona vyrábí v Nošovicích. I tato automobilka přišla s marketingovou akcí s cílem dotace maximálně využít. V žebříčku to ale stačilo jen na sedmé místo a to až s odstupem za čínským MG.
Zajímavý je výsledek korejského SsangYongu, jehož elektromobil Torres se asi do potřeb českých živnostníků a firem trefil lépe než modely Toyoty, Renaultu, všech značek koncernu Stellantis i Dacie.
Pořadí dotovaných elektromobilů je ale trochu jiné než pořadí prodávaných elektromobilů. Hlavně pro velké firmy nemusí dotace dávat smysl, auta tak kupují bez ní.