Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Dražil se testovací Rolls-Royce Phantom I z roku 1926. Nevyšel draho

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Předchůdce nejluxusnější limuzíny najel přes sto tisíc kilometrů, přitom vypadá jako do muzea. Tam také patří a výstavku britského šarmu si může udělat téměř kdokoliv s volnými prostředky na nemalou automobilovou investici.

Ve středu 21. dubna vrcholila mezinárodní dražba testovacího prototypu automobilky Rolls-Royce. Nádherný Phantom I z roku 1926 sloužil jako pojízdný tovární experiment, který si po službě vývoji odkoupil britský politik a bývalý ministr zahraničních věcí Sir Samuel Hoare.

Zkušební vůz byl původně vybaven částečně otevřenou karoserií typu landaulet od londýnské firmy Barker & Co., později v 70. letech se předválečný způsob konstrukce změnil na zdvojené prosklené oddělení pasažérů, novější typizace má zasazené dvojité čelní sklo – jedno pro řidiče se spolujezdce a druhé pro cestující vzadu. Všichni si mohli užívat absence střechy či bočních oken.

Naleštěná karoserie odráží okolí v tmavším modrém odstínu sériového laku, který kontrastně doplňuje hnědá kůže stejně zachovalého interiéru. Typický protažený tvar s vystupujícími blatníky vhodně podtrhují podobně konzervativní disky s drátěným výpletem a pneumatikami Firestone vyššího profilu. Dobově tenká kola mají průměr 21 palců. Za tradičními ráfky zůstává skrytý brzdový systém mechanických bubnů a pružení z listových pružin s nastavitelným tlumením.

Zajímavými detaily jsou dřevěná palubní deska, dveřní kapsy určené třeba na tištěné mapy, elektrický stěrač čelního skla nebo vnější ručičkový palivoměr připevněný na nádrži zvenčí. Z každého úhlu pohledu je veterán zhmotněným návratem v čase.

Stylový kabriolet nebyl statickou ozdobou garáže. První Phantom je poháněn řadovým šestiválcem OHV. Zážehová jednotka sestavená litinovými hlavami válců s vrtáním 107,9 mm a zdvihem 139,7 mm dosahuje objemu 7,7 litru, zatímco ruční řazení obnáší manipulaci s čtyřstupňovou manuální převodovkou. Souhru celého těla snášeli řidiči pěkně dlouho, protože za volantem vpravo lze odečíst velice slušný nájezd 70.965 mil čili 114.207 kilometrů.

Často používaný testovací kus je zájemcům nabízen včetně dochované uživatelské příručky, nechybí ani ručně psaná dokumentace z dob vývoje, servisní záznamy, praktické nářadí, rezervní kolo a soubor náhradních dílů či reklamních předmětů. Kromě dodatkových předmětů není třeba více zdůrazňovat splněnou výměnu oleje, namazané spoje, vyčištěný interiér či nablýskané nejen kliky dveří. Přehlídka úžasné údržby bezmála stoletého stroje pokračuje i na podvozku či v motorovém prostoru.

Do dražby aukčního domu Bring a Trailer byl vydán navoněný Rolls-Royce z úvodní etapy plánované produkce trvající šest let. Od roku 1925 bylo dokončeno celkem 3512 Phantomů I určených pro americké i evropské zákazníky. Nyní mohl přihodit dolary kdokoliv z celé planety a největší odvážlivec obětoval přes 60 tisíc amerických dolarů.

Nejlepší z konečných příhozů vyšel přesně na 61.111 dolarů, což je po přepočtu aktuálním kurzem 1,31 milionu korun. O právo vlastnit praotce nejluxusnější limuzíny na Zemi se aukčně popralo celkem 13 skutečných zájemců přiznaných registrovaným příhozem. Zbývá už jen popřát suchou garáž a prvotřídní péči od nového majitele.

Mirek Mazal
Diskuze (3)

Doporučujeme

26. 4. 2021 20:53
Re: Cena
Pravdu mas vo vsetkom, ale zasa, ked si vezmes za co sa pradavaju uplne sroty len kvoli VINku. Ale dovod to urcite mat bude.
26. 4. 2021 07:04
Re: Cena
Taky mi přijde, ale zase není v původním stavu - je tam úprava, taky má pravostranné řízení a kdoví v jakém stavu je motor a podvozek. Na tohle nekoupíš díly v Kelly a dřívější motory nebyly strávené na stovky tisíc kilometrů.
Asi to ani nebude na nějaké velké řízení a užívání jízdy, ale bude jenom stát v muzeu.
25. 4. 2021 20:23
Cena
Nie je to nejak malo za taky kusok?