Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Druhým nejprodávanějším autem Evropy je elektrovůz. Tesla Model 3 předstihla Clio, Corsu i Octavii

David Bureš
Diskuze (118)

Tesla Model 3 se za červen 2021 stala s přehledem nejprodávanějším elektromobilem v Evropě. Dařilo se jí tak, že patří mezi vůbec nejžádanější auta na kontinentu.

Elektromobily v poslední době hrají na evropském trhu stále důležitější roli. Nejnovějším důkazem toho je fakt, že se v červnu 2021 stala druhým nejprodávanějším automobilem na trhu Tesla Model 3, tedy vůz od počátku navržený jako elektromobil. Dosáhla na 25.697 registrací. V červnových prodejích tak  byl lepší jen Volkswagen Golf. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.

Tesla Model 3 tudíž pokračuje v úspěšném tažení evropským trhem. Pravidelně patří mezi nejprodávanější elektromobily na trhu. Už loni v únoru se pak podle JATO Dynamics stala nejprodávanějším luxusním sedanem střední třídy vůbec, když v prodejích překonala i takové stálice jako Audi A4, BMW 3 nebo Mercedes-Benz C. Loni v prosinci se pak stala třetím nejprodávanějším automobilem na evropském trhu vůbec. Letos v červnu pak tento výsledek ještě o stupínek překonala.

Evropské prodeje Modelu 3 přitom postupně rostou, meziročně si v červnu pomohla o 262 %, ve srovnání s červnem 2019 pak o 129 %. Prodávanějším vozem se v červnu 2021 stal pouze Volkswagen Golf, s 27.247 registracemi.

To znamená, že elektromobil amerického výrobce v prodejích překonal i takové hitovky jako Renault Clio, Opel/Vauxhall Corsa nebo Škodu Octavii. Právě Octavia se tentokrát nevešla ani do top desítky modelů. Naopak třetí skončila Dacia Sandero, která s 22.764 registracemi překonala i svého bratra s vyspělejší technikou, Renault Clio (22.254 registrací).

Zdroj: JATO
Evropský trh – prodeje v červnu 2021 podle modelů
Poř. Model Prodeje 06/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%] Rozdíl proti 06/2019 [%]
1. Volkswagen Golf 27.247 +12 -27
2. Tesla Model 3 25.697 +262 129
3. Dacia Sandero 22.764 +10 -2
4. Renault Clio 22.254 -40 -38
5. Fiat/Abarth 500 22.179 +64 30
6. Toyota Yaris 21.698 +13 +12
7. Volkswagen T-Roc 21.576 +35 +14
8. Opel/Vauxhall Corsa 21.124 +24 +2
9. Renault Captur 20.168 -9 -28
10. Volkswagen Polo 18.789 +16 -21

Mezi nejlepšími se pak nadále drží i stařičký Fiat/Abarth 500, s 22.179 registrovanými exempláři za červen. Na novou, elektrickou generaci přitom připadlo 4.983 registrací, což dokazuje, že v prodejích pětistovky nadále hraje prim konvenční derivát se spalovacími motory dostupný už od roku 2007.

I tak se elektrický Fiat 500 EV drží mezi nejžádanějšími elektromobily na starém kontinentu. Nadále mezi nimi je i Škoda Enyaq iV, s 5.949 registracemi celkově pátá, o příčku za koncernovým sourozencem v podobě Volkswagenu ID.4 (6.315 registrací). Do top 10 elektromobilů se pak překvapivě dostalo i MG ZS EV. Toto kompaktní SUV původem britské značky dnes patřící čínské automobilce SAIC je dostupné jen na vybraných trzích Evropy.

Zdroj: JATO
Evropský trh – prodeje elektromobilů v červnu 2021
Poř. Model Prodeje 06/2021 [ks] Meziroční rozdíl [%]
1. Tesla Model 3 25.697 +262
2. Renault Zoe 8.217 -21
3. Volkswagen ID.3 6.999 -
4. Volkswagen ID.4 6.315 -
5. Škoda Enyaq 5.949 -
6. Fiat 500 4.983 -
7. Hyundai Kona EV 4.518 +68
8. Kia e-Niro 4.268 +83
9. Peugeot e-208 3.869 +34
10. MG ZS 3.361 +262

Co se pak týče celkových prodejů, tak JATO Dynamics není tak optimistické ve svém výhledu. V červnu 2021 sice bylo na 26 sledovaných trzích Evropy registrováno bezmála 1,27 milionu aut, tedy o 13 % více než před rokem, pořád je to ale daleko proti výsledkům v předchozích letech. V červnu 2019 bylo na evropských trzích sledovaných JATO Dynamics registrováno 1,47 milionu aut, o rok dříve dokonce 1,6 milionu. "Podmínky zatím nejsou ideální a mají daleko k úplnému uzdravení. Ve střednědobém horizontu není jasné, zda trh dosáhne úrovní před covidem, nebo ne,“ říká globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz.

David Bureš
Diskuze (118)

Doporučujeme

Avatar - Emel
5. 8. 2021 08:42
Re: Dotace
No ono to taky je naopak - Tesla je v zisku zatím spíš výjimečně, VW má za první pololetí rekordních 11MLD€. Já ale nemluvil o výrobcích, ale o modelech... nebo chceš-li o palivech. Dotace na EV pomáhá EV a poškozuje ICE. Takže díky dotacím se budou hůř prodávat Passaty a Focusy atd. a naopak lépe Tesly a ID.3 atd.
Avatar - Ondore
4. 8. 2021 16:35
Re: EV(U)
Makovník makovník, Ty tuším žiješ s klapkami na očiach, čo? Koľko dostal Volkswagen úľavy, keď u nás rozbiehal svoje fabriky? Len tak z hlavy hádam, že sú to vyššie desiatky miliónov. Keď spustili výrobu v USA, tak zobrali cca miliardu. A to sa bavíme o dvoch štátoch a jednej automobilke. Ako to bude v iných štátoch? A koľko zobrali ostatné ICE automobilky? A koľko je to na dotáciách paliva? Keď už si to vytiahol, tak sa iste vyznáš, hoď nám sem porovnanie nech vieme, či sa viac nabalili tí, čo chcú zelené pastviny, alebo tí, čo milujú fetovať výpary?

EDIT: Len narýchlo prikladám 2 články:
https://www.theguardian.com/…2bn-in-uk-and-eu
https://www.theguardian.com/…-diesel-vehicles
Avatar - Ondore
4. 8. 2021 13:49
Re: Dotace
Chápem čo hovoríš, ale nemusí to platiť. Dám príklad z praxe: ak Tesla na každom aute zarába a VW má na každom EV stratu, tak tento tradičný ICE výrobca nestráca kvôli dotácii, ale kvôli tomu, že sám nie je schopný vyrábať EV efektívnejšie. Ak by využil svoje viac ako 80-ročné skúsenosti s výrobou áut a rokmi vybudované fabriky, tak by to predsa malo byť naopak, nie?

Ale obaja sa zhodneme - akékoľvek dotácie deformujú trh :-)
Avatar - Emel
4. 8. 2021 13:38
Re: Dotace
Jenže ta dotace není podle toho spotřebitele, ale podle toho produktu. Pokud já jako spotřebitel můžu dostat dotaci na EV, ale nikoli na spalovák... tak je pro mě EV relativně zvýhodněné tou dotací... a to ICE, potažmo jeho výrobce, je znevýhodněné.

PS: To ale není kritika... stát má právo svou politikou nějaké produkty zvýhodňovat a jiné penalizovat... je to jen odpověď těm, co se radují z konkurenceschopnosti EV - ta konkurenceschopnost stojí a padá (zatím) se státní podporou.
Avatar - Ondore
4. 8. 2021 13:27
Re: Dotace
Ja by som povedal, že je rozdiel, koho dotuješ.
Ak dotuješ výrobcu, tak ho zvýhodňuješ oproti konkurencii, ktorá je na tom logicky horšie (má vyššie náklady).
Ak dotuješ konečného spotrebiteľa, tak ten, čo využil dotáciu nakúpil lacnejšie (a možno má niečo, na čo by inak nedosiahol), ale vplyv na suseda je nulový (teda okrem jeho závisti). Rovnaké dotácie sme tu mali na obyčajné autá, tzv. šrotovné, aby sa obnovil vozový park a zvýšila spotreba. To moc ľudí neprotestovalo, určite menej, ako keď je rovnaká vec na elektrické auto.