Nová doba je tu? VW ID.3 byl v prosinci druhé nejprodávanější auto Evropy. Následovala Tesla
Prosinec 2020 byl důkazem, že elektrická éra opravdu nastala. Dva zástupci z prosincové 10 nejprodávanějších aut v Evropě byly totiž elektromobily.
Evropský trh s novými automobily byl loni silně zasažen pandemií koronaviru. Podle statistik analytické společnosti JATO Dynamics bylo v 27 sledovaných zemích Evropy za celý rok registrováno 11.941.633 automobilů, o 24 % méně než o rok dříve. Poprvé od roku 1993 se tak na evropském trhu v jednom roce prodalo méně než dvanáct milionů aut.
Jedná se o výsledek opatření proti dalšímu šíření onemocnění covid-19, která mimo jiné napříč kontinentem uzavřela prodejny s novými automobily. A to hned dvakrát, nejprve na jaře, při první pandemické vlně a pak znovu na podzim a v zimě, kdy se šíření nemoci opět zrychlilo.
Navzdory tomuto poklesu trhu se však přece jen dařilo elektřinou poháněným automobilům, prosazovaným v Evropské unii, protože automobilkám účinně snižují flotilový průměr emisí oxidu uhličitého. Důkazem toho byl prosinec, kdy 24 % evropského trhu sledovaného JATO tvořila elektrifikovaná vozidla. JATO přitom nově do této kategorie řadí výhradně elektromobily a plug-in hybridy. Hybridy a mildhybridy v rámci průmyslových standardů nově řadí mezi vozy se spalovacím motorem, a to protože jezdí primárně na fosilní paliva a nikoliv na elektřinu.
Prosincová top 10 nejprodávanějších modelů na 27 evropských trzích sledovaných JATO pak naznačuje, co nás může čekat už v blízké budoucnosti. Druhou příčku nejprodávanějších aut totiž za prosinec 2020 obsadil Volkswagen ID.3 s 27.997 registrovanými kusy, elektromobil, který se charakterizuje jako moderní Brouk, vůz, co chce demokratizovat elektrický pohon.
Třetí pak následuje Tesla Model 3, zatím nejdostupnější model amerického výrobce elektroaut. Jeho 24.567 prosincových registrací bylo o 11 % více jak o rok dříve.
„Evropa se připravuje na revoluci v oblasti elektromobilů a výsledky z minulého měsíce jsou jasným ukazatelem toho, že když mají tyto vozy správnou cenu, mohou odlákat spotřebitelskou poptávku od populárních benzinových a naftových modelů,“ komentuje výsledky globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz.
Evropský trh v prosinci 2020: Nejprodávanější modely | |||
Poř. | Model | Prodeje 12/2020 (ks) | Meziroční změna (%) |
1. | Volkswagen Golf | 30.073 | -2 |
2. | Volkswagen ID.3 | 27.997 | - |
3. | Tesla Model 3 | 24.567 | +11 |
4. | Renault Clio | 22.399 | -19 |
5. | Peugeot 208 | 20.690 | +17 |
6. | Toyota Yaris | 20.465 | +45 |
7. | Škoda Octavia | 18.853 | +18 |
8. | Renault Captur | 18.688 | -8 |
9. | Fiat 500 | 18.680 | +66 |
10. | Peugeot 2008 | 17.948 | +62 |
Navíc v top 10 jsou i další modely, které nabízejí čistě elektrickou verzi, a tak i na jejich výsledcích se podepsaly elektromobily. Konkrétně jde o Peugeot 208 (celkově pátý), Fiat 500 (devátý) a Peugeot 2008 (desátý). Navíc i minulá generace Golfu byla dostupná jako elektromobil, a tak některé skladové zásoby ještě mohly mít vliv na jeho výsledek.
Je však potřeba zmínit, že prosincový výsledek elektromobilů mohla ovlivnit i snaha výrobců registrovat jich před koncem roku co nejvíce a snížit tak případně hrozící pokutu za nesplnění flotilových emisí oxidu uhličitého.
Dobrou zprávou je pak ta, že většina modelů z nejlepší desítky si v prosinci v počtu registrací meziročně pomohla. To platí i pro celkově sedmou Škodu Octavia s meziročním růstem o 18 %. Nic to však není proti celkově šesté Toyotě Yaris, která díky uvedení nové generace meziročně vyskočila o 45 %.
Evropský trh v prosinci 2020: Prodeje podle koncernů | |||
Poř. | Koncern | Prodeje 12/2020 (ks) | Meziroční změna (%) |
1. | VW Group | 319.492 | +10 |
2. | Skupina PSA | 161.638 | +1 |
3. | Renault Group | 126.146 | -15 |
4. | BMW Group | 88.095 | -9 |
5. | Daimler | 77.742 | -14 |
6. | Hyundai-Kia | 75.079 | -7 |
7. | Fiat Chrysler Automobiles | 71.351 | +7 |
8. | Toyota | 68.301 | +24 |
9. | Ford | 61.831 | -22 |
10. | Geely | 36.849 | +10 |