Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST DS 4 Cross Rivoli BlueHDi 130 – Jak udělat dojem

Stanislav Švarc
Diskuze (51)

Jestli sháníte prémiový kompakt, nemusíte pouze k prodejcům Audi, BMW nebo Mercedes-Benz. Vůz by pro vás mohli mít také u DS Automobiles.

Design, interiér


Tato francouzská značka, patřící do koncernu Stellantis, začátkem roku na český trh uvedla model DS 4, auto, na němž si designeři evidentně vyhráli. Tak trochu stylem SUV šmrncnutý hatchback nabízí o něco výraznější světlou výšku (189 mm) a s paketem Cross také nelakované plasty v dolní části karoserie nebo střešní ližiny. A celkově jde o velice zajímavě tvarovaný kousek s řadou netradičních detailů. Nápadná je zejména příď s velkou maskou chladiče, kterou doplňují vertikální linky diodového svícení, protažené až do spodní části nárazníku. Zadní svítilny zase zaujmou kombinací úzkého provedení a trojrozměrného efektu.

Na úrovni

Na neobyčejný exteriér ale navazuje také vnitřek, v kabině totiž najdeme spoustu neobvyklých nápadů. Zajímavě vypadá samotná palubní deska, designově z velké části čistá a plynule navazující na výplně dveří. V těch pak narazíme na zvláštní madla, nenápadným způsobem integrovaná právě do kůží čalouněných výplní. A za zmínku stojí také umístění ovládání oken na horní část dveří, „neviditelné“ výdechy ventilace na středové části palubky nebo třeba provedení tlačítek pod displejem multimediálního systému. Pochvalu zaslouží i zpracování a materiály, zvlášť v testované verzi s příplatkovým světlým koženým provedením interiéru.

Na pohled tedy DS 4 dojem udělá, důležité však je, že ty designové blbůstky a kudrlinky nemají negativní dopad na ergonomii ovládání. Tlačítka jsou totiž skutečná fyzická tlačítka, i ta na volantu, nechybí jednoduché ovládání hlasitosti nebo různé zkratky k důležitým funkcím. Úplně bez výhrad to ale není, regulace teploty je například dostupná jen přes dotykový displej, stejně jako vypínání asistentu jízdy v pruzích.

Multimediální systém je jinak poměrně povedený. DS 4 dostala jeho novou generaci, nabízející hezkou grafiku, přehledné prostředí a solidní rychlost. Navíc nabízí poměrně široké možnosti přizpůsobení zobrazení. Jen mě štvalo, že po mně infotainment po každém nastartování házel dotaz, jestli se chci se systémem seznámit. Nepřišel jsem na způsob, jak se téhle hlášky zbavit, aniž bych se musel podívat na několik instruktážních videí, takže jsem ji musel neustále odklikávat. 

Docela hezky funguje digitální přístrojový panel, i ten nabízí různá zobrazení. Největší dojem na mě ale udělal head-up displej, který je opravdu vymakaný – jak po funkční, tak grafické stránce.

DS 4 Cross Rivoli BlueHDi 130 DS 4 Cross Rivoli BlueHDi 130

V DS 4 najdeme ještě jednu obrazovku, jde o dotykovou plochu DS Smart Touch před voličem převodovky. Zjednodušeně řečeno nahrazuje panel s tlačítky, slouží totiž hlavně pro vyvolání vybraných funkcí – a tedy jako zkratka k nim. Stačí na plošce podržet prst, menu se vyvolá a vy následně prstem přejedete na příslušnou položku. Je to zajímavé řešení, ale současně nemůžu říct, že bych si během jízdy někdy řekl, jak je to geniální nápad. Displej jsem využíval zejména k vypínání systému stop-start a rychlému přístupu do navigace. Takže proč ne, do jisté míry to ovládání usnadňuje.

Skvělá byla v testovaném autě sedadla, vybavená nejen vyhříváním, ale také ventilací a masážní funkcí. Zato s pozicí za volantem jsem trošičku bojoval, nedokázal jsem se složit tak, abych neměl pocit, že řídím s příliš skrčenýma nohama a až moc nataženýma rukama.

Video se připravuje ...

A prostornost? I když je DS 4 na poměry nižší střední třídy spíš větší auto, uvnitř byste to neřekli. Vpředu je všechno v pořádku, vzadu jsem s výškou 182 cm už ve vlasech cítil stropnici a ani s místem na nohy to není žádná sláva. Kvůli tvaru dveří navíc není úplně pohodlné ani nastupování a vystupování.

Zavazadlový prostor nabízí základní objem 430 litrů a potěší pravidelným tvarem. Mrzí mě, že se z nějakého důvodu nedostalo na tak prostou věc, jako jsou háčky na tašky – zvlášť když jde o prémiové a stylové auto. Po sklopení zadních opěradel je k dispozici 1240 litrů.

Motor, jízdní vlastnosti


Ne moc rychle, zato úsporně

DS pro „čtyřku“ nabízí několik motorizací, mezi nimiž najdeme jeden diesel. A právě ten poháněl zkoušený exemplář. Pod označením BlueHDi 130 se ukrývá turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec o objemu 1,5 litru, poskytující maximální výkon 96 kW v 3750 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 300 Nm v 1750 min-1. Patnáctistovku doplňuje osmistupňová samočinná převodovka s kapalinovým měničem momentu, poháněna jsou přední kola.

Naftová DS 4 podle výrobce zrychlí z klidu na stovku za 10,9 sekundy a rozjede se na 203 km/h. Už z těchto čísel se dá odtušit, že s tímhle motorem auto nebude zrovna velký sprinter. Takové to normální ježdění ale zvládá samozřejmě v pohodě, turbodiesel je poměrně pružný, těží zejména z poměrně silného středního pásma. V běžném provozu jeho schopnosti naprosto dostačí.

Horší situace nastane, když začnete spěchat, nebo když potřebujete akcelerovat ve vyšších rychlostech, typicky na dálnici. Nebo třeba v táhlých stoupáních. To pak dupnete na plyn, převodovka podřadí, ale místo zátahu se dostaví jen o něco výraznější hluk motoru.

Celkově je turbodiesel solidně odhlučněn, snad jen v hodně nízkých otáčkách se projevuje lehounkým duněním, nejvíc slyšet pak je v otáčkách vysokých. Ale není to nic hrozného. Asi největší rozpaky ve mně zanechala práce převodovky. Ta sice po většinu času řadí smysluplně a hladce, ale občas má problémy s popojížděním v nízkých rychlostech - někdy zvláštně „kopne“ při dojezdu před zastavením, jindy škubne naopak při rozjezdu a někdy také váhá při snaze o rychlé zařazení do provozu.

DS 4 Cross Rivoli BlueHDi 130 DS 4 Cross Rivoli BlueHDi 130

Jako největší přednost 1,5litrové nafty jednoznačně vidím úspornost, tenhle motor nevyžaduje mnoho paliva. Po Praze jsem jezdil s průměrem 7 litrů na 100 kilometrů, na dálnici (kde motor mimochodem točí 2100 otáček) za 6,6 l/100 km a mimo města a dálnice za 5,7 l/100 km. Dlouhodobá spotřeba po týdenním testu činila jen 6,3 l/100 km.

Komfort především

DS 4 stojí na upravené koncernové platformě EMP2, podvozek využívá příčná ramena a vzpěry MacPherson vpředu, vzadu najdeme vlečená ramena spojená torzně poddajnou příčkou. Testovaný exemplář byl navíc vybaven příplatkovými adaptivními tlumiči, jimž výrobce říká DS Active Scan Suspension.

Jde o systém, který pracuje tak, že vyhodnocuje data z kamery umístěné v horní části čelního skla, dále ze čtyř snímačů polohy a tří akcelerometrů a průběžně upravuje odpružení (tuhost tlumení) každého z kol v závislosti na stavu povrchu – a to v rychlostech od 13 do 130 km/h. 

A funguje to velice dobře. DS 4 je, minimálně na 19palcových kolech obutých do pneumatik o rozměru 205/55, sympaticky pohodlné auto, zaujalo mě hlavně komfortem na silnicích pokrytých menšími nerovnostmi, typicky třeba na rozbité městské dlažbě. Na takovém povrchu je klidné, plavné a především tiché. Od kol ani od podvozku obecně do interiéru nepronikají žádné otravné pazvuky, žádné rázy, žádné nepříjemné bubnování nebo vibrace. Dojem kultivovanosti podtrhuje skvěle odhlučněná kabina, která vzdoruje aerodynamickému hluku a nabízí úžasné ticho i ve vysokých rychlostech.

Příjemný komfort bohužel dovede narušit velká nerovnost nebo hlubší výmol. S těmito nástrahami si totiž zadní náprava s „torzkou“ vždy neporadí tak, jak by se slušelo. Občas tak DS 4 zatřese zádí, jindy si lehce poodskočí. Celkově je však jízda na velice slušné úrovni.

Důraz na pohodový charakter podtrhuje i lehoučké řízení bez výraznější zpětné vazby. Ale ono to ani moc nevadí, DS 4 nemá sportovní ambice. Svižnou jízdu zvládá v pohodě, při ostrém zacházení ale přece jen poměrně brzy narazíte na nedotáčivost (testovanému autu navíc rozhodně nepomohly celoroční pneumatiky) a náklony či pohupování karoserie. Z vozu je prostě znát několikrát zmíněné naladění „do komfortu“.

Závěr


Závěr

DS 4 se vznětovým motorem je pro mě milé překvapení, konečně jsem totiž měl z vozu této značky dojem, že opravdu řídím neobyčejné auto. A to hlavně díky hodnotně působícímu, bohatě vybavenému interiéru a komfortně naladěnému podvozku. Jde o vůz, v němž jsem se cítil příjemně.

Navíc se docela hezky řídí, přestože 1,5litrový turbodiesel nenabízí vyloženě dynamický projev a automatická převodovka si občas vybere slabší momenty. Na druhou stranu tahle motorizace potěší nízkou spotřebou paliva.

A cena? DS 4 s testovaným pohonným ústrojím startuje na částce 825.000 Kč (provedení Bastille+), v „naší“ specifikaci Rivoli stojí nejméně 1.030.000 Kč.

DS 4 Cross Rivoli BlueHDi 130 DS 4 Cross Rivoli BlueHDi 130

Plusy

  • Nápaditý design
  • Úsporný motor
  • Kultivovaný jízdní projev
  • Hodnotný interiér
  • Bohatá výbava

Minusy

  • Méně prostoru na zadních sedadlech
  • Občas neohrabaná převodovka
  • Průměrná dynamika
  • Chování zadní nápravy na velkých nerovnostech

Nejlevnější verze modelu 750.000 Kč (DS 4 Bastille 1.2 PureTech 130 AT)
Základ s testovaným motorem 825.000 Kč (DS 4 Bastille+ BlueHDi 130 AT)
Testovaný vůz bez příplatků 1.030.000 Kč (DS 4 Cross Rivoli BlueHDi 130 AT)
Testovaný vůz s výbavou 1.196.000 Kč (DS 4 Cross Rivoli BlueHDi 130 AT)
Zobrazit celý článek
Stanislav Švarc
Diskuze (51)

Doporučujeme

DS 4 Cross Rivoli BlueHDi 130
Cena základní sestavy 1 030 000 Kč
Výbava základní sestavy Bezklíčové startování, parkovací senzory vpředu a vzadu, zpětná kamera, automatická dvouzónová klimatizace, DS Air – neviditelný ventilátor, audio systém s 10palcovým dotykovým displejem, kožený volant, ambientní osvětlení, DS Matrix LED Vision světlomety, černý kožený interiér, rozšířený bezpečnostní paket, 19palcová hliníková kola, systém DS Iris s on-line navigací, DS Smart Touch, DS Extended Head-Up Display, Paket Styl Cross a další. Kč
Cena testované sestavy 1 196 000 Kč
Výbava testované sestavy Tlačená šedá kůže Galet a hnědé dekory (85.000 Kč), bezdrátové dobíjení telefonu (6.000 Kč), Advanced Traction Control (12.000 Kč), Paket Easy Access zahrnující elektricky ovládané a bezkontaktní otevírání zavazadelníku (34.000 Kč), DS Active Scan Suspension (29.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1499
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 3000 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 203
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 4.9
Emise CO2: 125
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 430 / 1240
Objem nádrže (l): 52
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 144 / 430
Rozměr pneu: 205/55 R19
DS 4 Cross Rivoli BlueHDi 130
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4440
b) šířka (mm): 1830
c) výška (mm): 1470
d) rozvor (mm): 2675
e) rozchod vpředu (mm): 1600
f) rozchod vzadu (mm): 1605
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 530 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1460
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 510
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
27. 10. 2023 00:42
Re: Podvozek
Nechová, sedí a jezdí skvěle.
21. 6. 2022 08:52
Re: Prémiová je na tom jen ta cena..
No ano, však říkám, že DS4 je auto pro bohaté automobilové analfabety a národně cítící bohaté Francouze. :-)
Avatar - del42sa
21. 6. 2022 08:32
Re: Prémiová je na tom jen ta cena..
a ? zákazník,který koupí Cupru hledá odlišný typ automobilu než ten ktery si koupí DS4 :-!
20. 6. 2022 13:38
Re: Podvozek
Proto začínám můj názor “pokud je to tak jak se píše v článku”. Ty máš zkušenost? Za mě je etalon mlácení od podvozku Superb, který si hraje na limuzínu, ale neumí tlumit ani jako základní Mercedesy (A, CLA, GLA). Jak si v tom stojí DS4 podle tebe? Dle článku mi to zní něco jako ten Superb, takže horší než “prémiová” konkurence za šílenou cenovku. Rád zkusím abych to kdyžtak mohl vyvracet. Proto jsem se ozval.
20. 6. 2022 12:21
Re: Prémiová je na tom jen ta cena..
Nic. Ovšem jen dokud si neuvědomíš, že tou 1.6 její nabídka končí. :-( Zatímco taková Cupra Formentor nabízí čtyřválcovou jedna-pětku (vč. verze s manuálem) jako základ, a pro náročnější je zde taky dvoulitr, naftový dvoulitr (vč. verze s manuálem) a nad ním jako lahůdku dokonce pětiválec 2,5 l, a to jsem ještě nezmínil alternativní čtyřkolku s víceprvkovou zadní nápravou! :-) ]