Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Abarth
Häkkinen (vpředu) v souboji s Michaelem Schumacherem v Rakousku 1998
Häkkinen chápe, proč Rosberg (vlevo) skončil s jezdeckou kariérou
V letech 2005 až 2007 vyhrál Häkkinen čtyři závody seriálu DTM
7 Fotogalerie

Dvojnásobný mistr světa F1 Mika Häkkinen: Čechy mám rád (rozhovor)

Michal Štěpanovský
Dvojnásobný mistr světa formule 1 Mika Häkkinen byl nedávno v Praze hostem 40. ročníku ankety Zlatý volant. Stihl také krátké, ale zajímavé setkání s médii.

Ze třiatřiceti pilotů, kteří získali alespoň jednou královskou korunu F1, jich žije devatenáct a z nich jsou čtyři stále aktivní. Z „bývalých“ patří k nejčilejším Fin Mika Häkkinen – své triumfy slavil již v minulém století.

Závěr loňského šampionátu zdramatizoval Lewis Hamilton, když neuposlechl nařízení týmu. Jak jste vnímal jeho taktiku?

Před závodem jsem dostával hodně otázek a odpovídal, že nevěřím v nějaké zákulisní hry. Fanouškům je třeba ukázat čestný boj. Následovalo něco

trochu jiného. Já bych se asi zachoval jinak, chtěl bych to napálit od začátku do konce. Možná je to naivní, ale tak to vidím.

Jak hodnotíte pravidla F1 pro rok 2017, kdy mají být vozy rychlejší?

Budou velmi radikální. Pneumatiky se rozšíří, aerodynamika se změní, auta budou jiná. Dívám se na to pozitivně. Pro inženýry jde o novou výzvu a formule 1 by mohla být zábavnější. A to je hlavní.

Zamlouvá se vám návrh systému na ochranu hlavy?

Vzhledově není moc hezký, ale jde o bezpečnost. Každé vylepšení je dobré.

Díval jste se na změny stejně v dobách vašeho závodění?

Když jsem vstoupil v roce 1991 do formule 1, událo se během následujících deseti let hodně změn. Každý rok se objevila jiná, nikdy jsem nebyl proti. Změna přináší příležitosti například designérům, kteří musí hledat nová technická řešení. A také fanouškům, ti se mohou těšit na něco nového.

Líbí se vám počínání kontroverzního mladíka Maxe Verstappena? Stal se nejmladším vítězem závodu F1, ale jezdí hodně na hraně.

Zatím dělá skvělou práci a předvádí, jak agresivní může jezdec být. Pokud nevystavuje ostatní do nebezpečných situací, je to v pořádku. Nemyslím si, že by dělal něco špatně. Riskovat pilot musí, bez toho se nikam nedostane. Tak to funguje v životě i v normální práci.

Co byste uvedl k výkonům krajana Kimiho Räikkönena u Ferrari?

Zejména v druhé polovině sezony překonal své problémy z nedávné minulosti. Dokonce předčil Sebastiana Vettela, což je čtyřnásobný mistr světa.

Nestačí se dívat pouze na výsledky, ale na jeho práci v každém ze závodů. Existuje spousta drobných detailů, z nichž se skládá mozaika jeho úspěchů. Navíc si neustále nestěžuje jako Vettel.

Co říkáte jako bývalý mistr světa skutečnosti, že aktuální šampion Nico Rosberg nečekaně ukončil kariéru?

Byla to zajímavá novina a plno lidí se pořád diví, proč to udělal. Během svých dvou mistrovských let jsem vždy soupeřil s Michaelem Schumacherem

a pokaždé se o konečném vítězi rozhodovalo až v posledním závodě sezony. A to bývá psychicky hodně náročné. K tomu si připočtěte, že největší soupeř je týmový kolega, což je daleko složitější.

V čem?

Běžně za vámi stojí celý tým, ale při rozdělení mezi dva jezdce je atmosféra úplně jiná.

Nejdůležitější je, co cítíte. Závodění závisí na motivaci. Když chybí, ztrácíte čas a nemůžete se udržet na nejvyšších pozicích. Pochopil jsem, že Nico potřebuje pauzu. Podle mě si ji vybral ve správnou chvíli. Připravil nové výzvy pro tým Mercedes, který musí najít náhradu v době, kdy má drtivá většina pilotů angažmá jasné.

Koho byste vybral?

Mercedes je silný a nechce mít druhého nejlepšího, ale nejlepšího. Vzal bych si nejrychlejšího a nejspolehlivějšího závodníka, který je dispozici. To

je důležité. Ale neptejte se mě koncem prosince na jméno.

Nezkusíte to?

Šéf týmu Mercedes Toto Wolff řekl, že nemá zájem rušit kontrakty ostatních jezdců. To je jeho filozofie. Když ovšem dojde k dohodě, bude to odlišný příběh. Zeptáte-li se mě, jestli je vhodný Valtteri Bottas od Wiliamsu, mám jasnou odpověď.

Ta zní jak?

Samozřejmě Valtteri! Je chytrý a skvělý se zkušenostmi z formule 1. Jsem nadšený, jak jeho kariéra strmě stoupá, přitom zůstává stále pokorným,

což je ve formuli důležitá a málo vídaná vlastnost. Patří Williamsu a hodně mě zajímá, jak se jeho tým k situaci postaví.

Formule 1 odchází z tradičních okruhů do míst, kde jsou peníze, ale chybějí diváci. Co tomu říkáte?

Fanoušci jsou motivujícím faktorem pro každého závodníka. Prostředí formule 1 je totiž ve skutečnosti chladné a snad až příliš vážné. Málokdo za vámi přijde a řekne: Hele, jel jsi skvěle! Ne! Pořád se hledají problémy a detaily, které by vás zrychlily.

Opravdu dokáže závodník sledovat diváky?

Když jedete po trati, kolem níž stojí davy fanoušků, je to fascinující. Asi vás to nezrychlí, ale patří to k show. Jako by herec hrál v divadle bez diváků. To musí být přece hrozný pocit. Formule 1 má miliony lidí u televize, ale bez těch u trati to nic neznamená.

Máte českou přítelkyni, v naší republice nejste zdaleka poprvé. Jak se tady cítíte?

Češi jsou příjemní a váš národ skutečně pohostinný. Máte výtečné jídlo, takže nechápu, jak můžete být štíhlí. Lidé jsou zde velmi milí a moji známí

také pilní. Máte skvělou zemi, můžete na ni být hrdi.

Znáte nějaká česká slova?

Třeba „dobře“ a „děkuji“. Česká slovíčka se snažím pochytávát neustále, ale vaše řeč není zrovna nejsnadnější na světě. Doma mluvím na děti finsky

a Markéta zase česky. Ve škole hovoří francouzsky a anglicky, takže to je pro ně pořádná směsice jazyků, ale zvládají to dobře.

Dočkáme se znovu jména Häkkinen ve formuli 1?

Hugovi bylo šestnáct a hraje fotbal, který ho baví. Předtím závodil v motokárách, rozhodl se však dál nepokračovat. To víte, že jsem se ho snažil trochu ovlivnit, ale jedná se o jeho rozhodnutí a musí být šťastný. Pro každý sport je zapotřebí mít vášeň. To je jediná možnost, jak se udržet na špici a dělat to pořádně. Další můj chlapec Daniel bude mít začátkem příštího roku teprve tři roky. Takže uvidíme.

Uplynuly tři roky od nešťastného úrazu hlavy Michaela Schumachera na sjezdovce ve francouzských Alpách. Sledujete zprávy o jeho zdravotním stavu?

Informace v médiích jsou omezené. Je to osobní věc, která se týká celé rodiny. Já bych je nechal v klidu. Pokud by se na mě někdy někdo obrátil s prosbou, pomůžu, jak to jenom půjde. Jinak si myslím, že si Schumiho rodina zaslouží soukromí.

Svět formule 1 je již přes padesát let spojený se jménem Bernieho Ecclestonea, který ji řídí jako promotér. Co si o jeho práci myslíte?

Pro formuli 1 odvádí fantastickou práci a tento svět mu může děkovat za to, čím je dnes. Skvělý sport, zábava, obchod i show po všech stránkách.

Mám k němu respekt, když si uvědomím, co všechno v šestaosmdesáti letech ještě umí zvládat. Jeho práci si v plném rozsahu dokáže uvědomit jen

ten, který náš svět zná. Věřte, že dobře vím, o čem mluvím.

Mika Häkkinen ve Světě motorů

Finský šampion formule 1 se objevil na vyhlášení ankety Zlatý volant po patnácti letech. V listopadu 2001 se nechal stejně jako letos zvěčnit s nejlepšími. Když skončilo setkání s novináři, ukázali jsme mu tehdejší vydání časopisu. „To jsem já? Skvělé!“ reagoval Mika

spontánně. „Chtěl bych tyhle kluky vidět znovu, ale nejvíce si pamatuji na Engeho,“ vyprávěl Häkkinen, když si prohlížel starší vydání Světa motorů.

„Nevadí vám text psaný česky?“ zeptali jsme se. Mika si vzal okopírovanou dvoustranu: „Markéta mi to přeloží. A děkuji,“ rozloučil se legendární finský pilot formule 1.

Mika Pauli Häkkinen

  • Narozen: 28. 9. 1968
  • Stav: rozvedený (první manželka Erja Honkanenová, současná partnerka Markéta Remešová)
  • Děti: Hugo (16), Julia Aina (13), Ella (6), Lynn Maria (2), Daniel (2)
  • Bydliště: Monte Carlo
  • Starty v F1: 161
  • Vítězství: 20
  • Stupně vítězů: 51
  • Nejlepší tréninky: 26
  • Nejrychlejší kola: 25
  • Body: 420
  • Km na 1. místě: 7189
  • Úspěchy: mistr světa F1 (1998 a 1999), vítěz tří závodů DTM (cestovní vozy)