Ed Welburn, viceprezident GM pro globální design, o svobodě designérů včera a dnes
Edward T. Welburn, Jr., Viceprezident GM pro globální design, narozený 14. prosince 1950, pochází z Philadelphie. V roce 1972 dokončil bakalářské studium na College of Fine Arts Howardovy univerzity ve Washingtonu, D.C., kde studoval sochařství a produktový design. Svoji kariéru v GM zahájil v roce 1972 ve studiích Advanced Design Studios. Později působil ve studiích značek Buick, Oldsmobile a Saturn. V 90. letech pracoval také u Opelu v Německu na designu globálních vozů GM. V roce 1998 byl jmenován ředitelem střediska Advanced Design. V říjnu 2003 se stal teprve šestým šéfdesignérem v historii GM (viceprezident pro design, GM North America) a prvním Afroameričanem, který se vypracoval na tak významné místo. Na nově vytvořenou pozici viceprezidenta GM pro globální design nastoupil 1. března 2005. Welburn má na starosti design všech osobních a lehkých užitkových vozů GM. Řídí 11 designérských středisek v osmi zemích po celém světě.
Z celého rozhovoru pro vás vybíráme jednu ze zajímavých otázek.
AutoDesign&Styling: Když porovnáte design automobilů na začátku Vaší kariéry a nyní, kdy měli designéři, podle Vašeho názoru, větší svobodu a lepší prostředky pro realizaci svých představ?
Welburn: "Myslím si, že v mnoha ohledech mají dnešní designéři větší svobodu, než tomu bylo před několika lety. Je jasné, že v 50. letech měli designéři velkou svobodu, nesvazovala je žádná omezení. Já jsem začal pracovat pro General Motors v roce 1972 a tehdy jsme se snažili vyzrát nad novými systémy nárazníků. Každého to přivádělo k šílenství. Někteří designéři nikdy předtím nárazník nemalovali a pro ně bylo hodně těžké přijít na způsob, jak to udělat. A to byl jen jeden z problémů, s nimiž jsme se museli potýkat.
Myslím, že designéři dnes pohlížejí na design trochu odlišně. Nenavrhujeme pouze tvary auta (ano, chceme, aby auto bylo nádherné), ale je to mnohem komplexnější činnost, jež se přizpůsobuje novým kritériím a výzvám, které musíme přetvářet v příležitosti. Nyní se všichni snažíme snižovat spotřebu paliva. Náš tým navrhl Volt se skvělou technologií, která nám umožnila podívat se jiným způsobem například na interiér. Interiér Voltu je navržen velmi tvořivým a odvážným způsobem. Z toho je patrné, že mnoho překážek, před nimiž dnes stojíme, budeme schopni přeměnit v nové příležitosti pro kreativní vyjádření.
A proto si myslím, že je opravdu hodně důležité, abych vytvářel správné prostředí a podmínky nejen z hlediska hmotného, ale především z hlediska emocionálního, aby designéři cítili volnost pro zkoušení nových cest.
Nikdo například nežádal náš designérský tým, aby navrhl CTS Coupe. Byli to designéři, kdo přišel s touto myšlenkou. Když mi tento nápad poprvé ukázali, řekl jsem jim, že ho mají rozpracovat do podoby konceptu. Až ten jsme pak ukázali Bobu Lutzovi a Ricku Wagonerovi. Když necháte designérům trvale svobodu tvorby, mohou vzniknout skvělé věci."
Celý rozhovor najdete v aktuálním čísle časopisu AutoDesign&Styling, který je právě na stáncích.
V devatenáctém čísle časopisu AutoDesign&Styling mohou čtenáři nasát atmosféru 79. ženevského autosalonu a přečíst si krátké zhodnocení všech nejdůležitějších novinek. Originální novinkou časopisu je rubrika „Designology“, v které designér Lukáš Vaněk prostřednictvím vlastních skic odhaluje klíčové prvky designu automobilových legend. V další z pravidelných rubrik vybírá designér Ladislav Škoda nejstylovější motocykly všech kategorií a přináší k nim vlastní osobité postřehy.
Stručný nástin obsahu by nebyl úplný, pokud bychom vynechali anonci na designérskou soutěž určenou široké designérské veřejnosti pod názvem “Allivision09, ideas for better world“. Vše potřebné se o soutěži, která tu už dlouho chyběla, se dočtete na stránkách časopisu nebo na webové adrese www.auto-design.cz.