Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ed Welburn, viceprezident GM pro globální design, o svobodě designérů včera a dnes

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Aktuální číslo časopisu AutoDesign&Styling přináší rozhovor s šéfem globálního designu GM, Edwardem Welburnem.

Edward T. Welburn, Jr., Viceprezident GM pro globální design, narozený 14. prosince 1950, pochází z Philadelphie. V roce 1972 dokončil bakalářské studium na College of Fine Arts Howardovy univerzity ve Washingtonu, D.C., kde studoval sochařství a produktový design. Svoji kariéru v GM zahájil v roce 1972 ve studiích Advanced Design Studios. Později působil ve studiích značek Buick, Oldsmobile a Saturn. V 90. letech pracoval také u Opelu v Německu na designu globálních vozů GM. V roce 1998 byl jmenován ředitelem střediska Advanced Design. V říjnu 2003 se stal teprve šestým šéfdesignérem v historii GM (viceprezident pro design, GM North America) a prvním Afroameričanem, který se vypracoval na tak významné místo. Na nově vytvořenou pozici viceprezidenta GM pro globální design nastoupil 1. března 2005. Welburn má na starosti design všech osobních a lehkých užitkových vozů GM. Řídí 11 designérských středisek v osmi zemích po celém světě.

Z celého rozhovoru pro vás vybíráme jednu ze zajímavých otázek.

AutoDesign&Styling: Když porovnáte design automobilů na začátku Vaší kariéry a nyní, kdy měli designéři, podle Vašeho názoru, větší svobodu a lepší prostředky pro realizaci svých představ?

Welburn: "Myslím si, že v mnoha ohledech mají dnešní designéři větší svobodu, než tomu bylo před několika lety. Je jasné, že v 50. letech měli designéři velkou svobodu, nesvazovala je žádná omezení. Já jsem začal pracovat pro General Motors v roce 1972 a tehdy jsme se snažili vyzrát nad novými systémy nárazníků. Každého to přivádělo k šílenství. Někteří designéři nikdy předtím nárazník nemalovali a pro ně bylo hodně těžké přijít na způsob, jak to udělat. A to byl jen jeden z problémů, s nimiž jsme se museli potýkat.

Myslím, že designéři dnes pohlížejí na design trochu odlišně. Nenavrhujeme pouze tvary auta (ano, chceme, aby auto bylo nádherné), ale je to mnohem komplexnější činnost, jež se přizpůsobuje novým kritériím a výzvám, které musíme přetvářet v příležitosti. Nyní se všichni snažíme snižovat spotřebu paliva. Náš tým navrhl Volt se skvělou technologií, která nám umožnila podívat se jiným způsobem například na interiér. Interiér Voltu je navržen velmi tvořivým a odvážným způsobem. Z toho je patrné, že mnoho překážek, před nimiž dnes stojíme, budeme schopni přeměnit v nové příležitosti pro kreativní vyjádření.

A proto si myslím, že je opravdu hodně důležité, abych vytvářel správné prostředí a podmínky nejen z hlediska hmotného, ale především z hlediska emocionálního, aby designéři cítili volnost pro zkoušení nových cest.

Nikdo například nežádal náš designérský tým, aby navrhl CTS Coupe. Byli to designéři, kdo přišel s touto myšlenkou. Když mi tento nápad poprvé ukázali, řekl jsem jim, že ho mají rozpracovat do podoby konceptu. Až ten jsme pak ukázali Bobu Lutzovi a Ricku Wagonerovi. Když necháte designérům trvale svobodu tvorby, mohou vzniknout skvělé věci."

Celý rozhovor najdete v aktuálním čísle časopisu AutoDesign&Styling, který je právě na stáncích.

V devatenáctém čísle časopisu AutoDesign&Styling mohou čtenáři nasát atmosféru 79. ženevského autosalonu a přečíst si krátké zhodnocení všech nejdůležitějších novinek. Originální novinkou časopisu je rubrika „Designology“, v které designér Lukáš Vaněk prostřednictvím vlastních skic odhaluje klíčové prvky designu automobilových legend. V další z pravidelných rubrik vybírá designér Ladislav Škoda nejstylovější motocykly všech kategorií a přináší k nim vlastní osobité postřehy.

Stručný nástin obsahu by nebyl úplný, pokud bychom vynechali anonci na designérskou soutěž určenou široké designérské veřejnosti pod názvem “Allivision09, ideas for better world“. Vše potřebné se o soutěži, která tu už dlouho chyběla, se dočtete na stránkách časopisu nebo na webové adrese www.auto-design.cz.

Ondřej Láník
Diskuze (9)
Avatar - Pekelná Micinka
2. 5. 2009 22:38
Re: Re:
Ano, o Agile/Wagonu R+ vím. Doufejme, že jak Chevrolet, tak Opel čekají lepší časy. Nicméně to jak vypadají současné Chevy/Daewoo, to prostě nemůžu říct, že se mi líbí. Furt je tam ta korejská pachut, které se třeba Kia pomalu zbavuje. Samozřejmě v tomhle se neshodnem. U Chevroletu, bych právě čekal, že u svých korejských modelů zavede jako první zavede nějaké zásadnější změny v designu produktů. Nicméně, jak píše Marko v příslušném článku, resp. diskuzi, GM orientuje Chevy i na nižší modely, které mají mít globální design.
Avatar - DaewooMaster
1. 5. 2009 18:14
Re: Re:
Vzhledem k tomu, že v Evropě byl Chevrolet postaven pod Opel a nesměl mu konkurovat, nemůžeš čekat nějakou maximální vyspělost nebo dokonalost. Třeba se to teď zlepší, resp. Cruze by mohl být prvním nediskriminovaným Chevym v Evropě.

Jinak dalším cizím modelem v nabídce Opelu je třeba Agila - původem Suzuki Wagon R+ (1. generace) a Splash (2. generace). A i tohle vozítko se na některých trzích prodává jako Chevrolet...
Avatar - Pekelná Micinka
29. 4. 2009 21:10
Re: Re:
Záměrně jsem psal jen o Daewoo jen jako o značce os. automobilů. O dalších výrobcích konglomerátu nebyla řeč. Navíc, pokud vím, tak korejská vláda prodala divizi os. aut GM a ta tak nemá s ostatními skupinami Daewoo příliš mnoho společného. To se rozhodlo výrobky Daewoo v Evropě prodávat jako Chevy. Sky/G2X/GT jsem zmínil právě pro jeho design, tedy proto, že to auto je pěkný i jako Daewoo, tedy jako můj argument pro to, že i kdyby to vyrábělo Daewoo doma v Korei, tak že záleží na tom, kdo to nakreslí. Bohužel, ona to ani není tak chyba Daewoo jako spíš vedení GM, že nedokáže u levných vozů přijít s trochu vyspělejším a víc evropským (aspon pro zdejší trhy) designem. Holt (máš tam chybu ;-) ) globální design je globální design. ;-\ PS. Mě se ta Antara a Captiva zdáli nějaké podobné, tak díky za info. Koneckonců podívej jak vypadal koncept Antara GTC a co z toho zbylo. :-(
Avatar - DaewooMaster
29. 4. 2009 20:16
Re: Re:
No, vidím (jak už je dávno zřejmé), že do toho opravdu "vidíš"... ;-) Takže jen pro Tvoje doplnění vědomostí: V Koreji se na jedné lince vyrábějí Daewoo Winstorm a Daewoo Winstorm MAXX, které se liší v detailech exteriéru, uvnitř jsou identické (stejná platforma, motory atd., MAXX je jenom trochu useklý). No a MAXX se prodává třeba jako Opel/Vauxhall Antara nebo Saturn Vue, zatímco druhá modifikace se prodává jako např. Chevrolet/Holden Captiva. :-) DAEWOO značka funguje ve řadě zemí, pro osobní auta je to třeba Vietnam nebo některé bývalé sovětské republiky (Uzbekistán), autobusy pod touto značkou se prodávají namátkou třeba v Thajsku nebo Japonsku a taky Rusku. A koneckonců i u nás značka DAEWOO nadále žije, např. v oblasti spotřební elektroniky. Chevrolet byl odjakživa lowendová značka, takže nechápu Tvé rozpaky, když dávno předtím se jako Chevrolet prodával třeba Kadett nebo Astra, případně Suzuki Ignis (ten dokonce jako Chevrolet Cruze!) atd. Ostatně už v 80. letech minulého století se DAEWOO prodávalo v USA jako Pontiac nebo v Kanadě jako Asüna (GEO), takže je to jen logické pokračování...

Jinak kde píšu, prosím, že Saturn Sky vznikl v Koreji? 8-s Jen jsem psal, že to je další Opel, který není Opelem (GT se začal prodávat více jak rok potom, co už se prodával Sky) a ano, všechny deriváty Sky (Daewoo, Pontiac i Opel) se vyrábějí ve stejné továrně v USA, to ví přece každý. ;-) Navíc ja za nejhezčí Daewoo považuji Veritas, resp. jeho předchůdce Statesman, což je pro změnu model australského Holdenu, ale takhle hold GM (a nejen on) funguje a kvůli Tobě to jistě měnit nezačnou... :-) Jinak G2X je suverénně nejhůře prodejný model Daewaa v Koreji, to ale samozřejmě hodně souvisí s jeho dost specifickým využitím... Jinými slovy "krása" není všechno. Není umění vyrobit krásné auto, které si koupí sotva pár lidí, umění je vyrobit auto, které se zavděčí co největšímu počtu různých lidí. :-!
Avatar - Pekelná Micinka
28. 4. 2009 16:37
Re:
Nepovažuji. Jen jsem napsal, že Škodovky považuji za hezká auta, v porovnání se současnými Chevy (vztaženo na globální modely) (aj. značkami jak tedy píšeš). Opel má stejnou kastli jako nějaký Chevy? Mírná podobnost je snad u Captivy a Antary. Ale to je jen podobnost.Aktuální modely Daewoo?? Daewoo funguje jako značka jen v J. Koreii, možná ještě jinde, to jsem nenašel. Ale to, že takhle dopadne Chevy, to mě mrzí. Mě je jedno, kde se to vyrábí, ale korejskej design... To je teda nářez. Třeba takovej Saturn Sky aka Daewoo G2X je hezkej (ano to je ten Opel, na kterej možná narážíš, Kadett sem už netahej). Jenže jeho design nevzniknul v Korei, což je ovšem vidět, dá se říct na první pohled. A navíc se sestavuje v US.