Elektrický kloubový Mercedes-Benz eCitaro G
Dvoje různé akumulátory může mít autobus Mercedes-Benz eCitaro G. Jaké jsou a do jakého provozu se hodí?
Po odhalení dvanáctimetrového elektrického modelu eCitaro dokázal výrobce zvětšit kapacitu a dojezd vozidla dvakrát. Tím si připravil technologickou půdu pro odhalení kloubové provedení s mnohem většími nároky na zdroj elektřiny. Polovodiče tvoří velký zlom.
S plně elektrickým kloubovým autobusem uplatňuje Mercedes-Benz svou vizi nízkoemisní dopravy, kterou spatřuji již řadu let v elektromobilně. Je vhodné doplnit, že německá firma si pod pojmem elektromobilita také představuje využití vodíku a palivových článků pro výrobu elektřiny.
eCitaro G pro 146 cestujících přišlo na trhy s lithium-iontovými akumulátory NMC, které se v jednočlánkovém autobusu již měsíce osvědčují v reálném provozu. Již v současnosti je však zřejmá další vývojová fáze nové generace NMC. Tím se výrazně zvýší kapacita z 292 kWh na 396 kWh. Dojezd kloubového autobusu odpovídajícím způsobem naroste.
S pevným elektrolytem
eCitaro G zároveň zahajuje novou kapitolu s inovativními bateriemi LiFePo4. Budou k dispozici jako druhá varianta. Vyznačují se vysokou hustotou energie a mimořádně dlouhou životností. Jejich elektrolyt není tekutý, ale je v pevné formě. Pro tento typ baterií se také nepoužívají suroviny jako kobalt, nikl a mangan. eCitaro G vybavené sedmi sadami obdrží pozoruhodnou celkovou kapacitu 441 kWh, což mu dovolí extrémně dlouhý dojezd.
Dvoje akumulátory dle dobíjení
Použití baterií LiFePo4 však přináší omezení rychlého dobíjení, což vylučuje pantografické dobíjení na zastávkách a také částečně omezuje několikaminutové rychlodobíjení na konečných zastávkách.
Technologie lithium-polymerové akumulátorů pokrývá jiné využití než lithium-iontové baterie (NMC). Ty jsou vhodné pro rychlé nabíjení, ať už během přestávek v depu či na zastávkách. Proto Mercedes-Benz sleduje dvojí strategii a nabízí eCitaro G s volbou obou akumulátorových technologií podle potřeby dopravce.
Společnost Daimler Buses pokračuje uvedením eCitara G v dlouhodobé strategii zaměřené u městských autobusů na elektrický pohon. Již příští rok by se to mohlo projevit zavedením palivových článků pro zvýšení dojezdu eCitara G a omezení závislosti na elektrické dobíjecí infrastruktuře. Mercedes-Benz měl autobusu s palivovými články již v předešlé generaci Citara.