Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrický pohon od Orbis Wheels udělá z každého auta čtyřkolku. A zlepší akceleraci

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 14. 11. 2018
20
9
Zobrazit náhledy (20)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Pohon od americké společnosti Orbis Wheels počítá s koncepcí, kdy každé kolo je poháněno samostatným malým elektromotorem, uloženým přímo v kole.

U běžných elektromobilů či hybridů je elektromotor uložen normálně v karoserii vpředu či vzadu a tedy mezi koly, která pohání. Co kdybychom ale elektromotor umístili přímo do kola, které roztáčí? Myšlenka nahradit klasický náboj kola malým elektromotorem kupodivu není vůbec nová. Už na konci devatenáctého století s ní přišel rodák z Vratislavic nad Nisou, slavný konstruktér a tvůrce VW Brouka Ferdinand Porsche. Je zajímavé, jak tato pokroková idea s léty zapadla. Nyní ji však oprášila americká firma Orbis Wheels a jejího pohonu Orbis „Ring-Driven Wheel“.

Místo náboje elektromotor

V čem tedy celý koncept pohonu spočívá? Firma Orbis Wheels používá k demonstraci svého pohonu Hondu Civic Type R. Její přední kola roztáčí sériový přeplňovaný zážehový čtyřválec. K němu se ale navíc přidávají poháněná zadní kola, takže tenhle Civic je vlastně „čtyřkolka“.

Každé ze zadních kol má vlastní malý vysokootáčkový bezkartáčový elektromotor na střídavý proud odvozený od motocyklového motoru typu Zero S ZF 13.0. Jeden elektromotor nabízí maximální výkon zhruba 50 koní (37 kW) a poskytuje maximum točivého momentu 95 N.m. Celkově tak pohon přidává na výkonu auta rovných 100 koní (74 kW). Elektromotory jsou napájeny z akumulátorů z motorky o celkové kapacitě 13,3 kWh. Baterie jsou umístěny jednak tam, kde má běžný Civic zadní sedadla, a dále zabírají část zavazadelníku.

720p360p1080p

Soustava pohonu vozidla v daném případě nahrazuje klasický náboj kola. Zajímavostí je, že elektromotor není umístěn v ose symetrie kola, jak by mohl leckdo usuzovat, ale je vůči ní stranově přesazený. Hlavním důvodem je snaha zvýšit točivý moment elektromotoru, který je nutný zejména k roztočení kola. Pokud by byl elektromotor v ose, musel by mít výrazně vyšší výkon, což by znamenalo další konstrukční úpravy.

Elektromotor pohání přímo pastorek, jehož vnější ozubení se odvaluje po vnitřním ozubení vnějšího kola, které je vlastně jeho objímkou a jež je součástí specificky řešeného brzdového kotouče s konvenčním hydraulicky ovládaným brzdičem. Celý pohon tady pracuje s převodem 6,2:1. Vnější ozubené kolo (a tedy s vnitřním ozubením) tvoří spolu s kotoučem ráfek kola. To se odvaluje po trojici kladek, umístěných do tvaru trojúhelníku. Co zůstává, je zavěšení zadních kol na původní (nevylučujeme ale, že je mírně upravená) víceprvkové nápravě.

Rychlost je zatím omezena

Firma Orbis Wheels v souvislosti se svým neobvyklým pohonem uvádí i další přednosti celého řešení. Tím, že brzdový kotouč je pouze po obvodu, je v porovnání s běžným „plným“ kotoučem lehčí o značných 60 procent.

Výrobce dále zmiňuje, že neodpružená hmotnost mechanismu, jehož součástí je také brzda, se v porovnání s konvenčním řešením u zmíněného Civicu Type R snížila o polovinu. Celý mechanismus má údajně pětkrát nižší statické i dynamické tření a současně brzdy mají o 30 procent vyšší účinnost při současném snížení teploty brzdění o stejnou hodnotu.

Samotný mechanismus pohonu sice váží méně než konvenční řešení s klasickým nábojem a běžnými brzdami, ovšem pohotovostní hmotnost takto poháněného Civicu je proti sériové verzi vyšší přibližně o 82 kg. Značný podíl na to mají právě baterky, které jsou obecně dost těžké.

Ted vás možná napadne, jak je to celé kompatibilní s vysokou maximální rychlostí 250 km/h, kterou Civic Type R dosahuje. Na tak velkou rychlost nejsou použité motocyklové elektromotory v kolech rozhodně stavěny. Spíše na poloviční. Jak uvádí výrobce, tento nedostatek bude vyřešen při dalším vývoji. Při tom se počítá s vložením třecích spojek mezi elektromotor a pohon kola. Je jasné, že toto bude zvyšovat hmotnost. Snížení účinnosti pohonu sice také nějaké bude, ovšem v praxi patrně zanedbatelné. Důležitý je bendit, který umožní při vyšších rychlostech pohon zadních kol elektromotory odpojit.

Z toho mimo jiné vyplývá, že přidaný výkon rovných sto koní (celkem tedy 406 koní) přináší výhody pouze při akceleraci vozidla. Ta se dle informací amerických médií, která měla možnost takto upravený Civic Type R vyzkoušet, výrazně zlepšila. Američané udávají zrychlení z klidu na 60 mph (96 km/h) zlepšila z 5,8 na rovných 5 sekund.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Zimni vylety
tradon
| 14. 11. 2018
Parada, tak ze zimnimi pneumatikami prijde na auto i zadni pohon, to se bude jezdit do hor na lyze :-)
Avatar - JohnST
Hovadinaaa
JohnST
| 14. 11. 2018
Tak toto asi vymyslela ta polska eurokomisarka. Toto je perla. Fakt!!!!
Bez šance na úspěch...
gil54
| 14. 11. 2018
...si tedy myslím já. ;-\
Od nepaměti se výrobci automobilů, kol a pneumatik snaží co nejvíce snížit neodpružené hmoty. Nikdo snad nepochybuje o jejich negativních vlivech.

A pak nějakej chytrák namr.á do kola takovou kravinu s minimálními výhodami takového řešení. To nemluvím o případném defektu a výměně za rezervu i když dnes se rezerva už moc nenosí. Ale za život se mi hodila několikrát. Nemluvím ano o tom, jak je to krásné nebo jak to nejde o obrubník nebo velkou díru poškodit.

Snad by nebylo špatné, kdyby tyto "zajímavosti" inteligentní redaktor filtroval. Chybí ještě auto na vodu.... :-( ;-\
Nevýhodou je,
Toky1
| 14. 11. 2018
Často sa pri haváriách či blbom ostrom prejazde dierou vo vozovke poškodia kolesá. Tu to neodskáče len disk s pneu ale je dosť pravdepodobné, že aj ten motor. Trochu drahá oprava, nie? Nic moc nápad. Byť silou - mocou iný je niekedy viac na škodu. ;-\
Nevýhodou je,
St.
| 14. 11. 2018
že když mi ukradnou kolo, vezmou mi i motor...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku