Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektrický sporťák Aura vznikl za rok. Slibuje 650 km a unikátní technologie

Stanislav Kolman
Diskuze (0)

Britové představují elektrický dvoumístný sporťák s otevřeným nebem nad hlavou. Postavili jej za pár měsíců pandemii navzdory.

Vývoj britského elektromobilu vznikal pod taktovkou konsorcia čtyř britských společností, které chtějí v dohledné budoucnosti ovlivnit vývoj elektromobilů třeba i tradičních značek. Firma Astheimer měla na starost design, Potenza Technology dodala baterie a elektromotory, BAMD Composites tvořila panely karoserie a veganský interiér a konečně Conjure mělo na starost multimediální prostředí HMI. To používá technologie vyvinuté firmou Spark EV a podle tvůrců jde o unikát.

Projekt je financován Úřadem pro vozidla s nulovými emisemi (OZEV) a už teď je označován jako „první britský elektromobil s dlouhým dojezdem“. Zajímavá je ale především doba vývoje. Ten totiž odstartoval teprve 1. října 2020 a minulý týden už se vůz na výstavě Cenex-LCV dočkal světové premiéry. Ano, stále v koncepční fázi, i tak je to ale slušná práce.

Model se jmenuje Aura a byť jeho tvary vybízejí ke sportovní jízdě, podle tvůrců není zaměřen na dynamiku, ale spíše udržitelnost a efektivitu. Karoserie je vyrobena z co možná nejlehčích materiálů, při její tvorbě se využívalo technologie CFD pro optimalizaci aerodynamické účinnosti.

Video se připravuje ...

V útrobách najdeme dva 44kWh akumulátory, které jsou od sebe zcela odděleny. Jeden najdeme vzadu a druhý vpředu pod obrovskou kapotou (kvůli ideálnímu rozložení hmotnosti). Vůz rozpohybuje jeden zadní elektromotor. Podrobné technické parametry si výrobce zatím nechává pro sebe, avizuje však dojezd téměř 650 kilometrů na jedno nabití.

Rozhraní HMI funguje na operačním systému Android a zobrazuje data na pětipalcové obrazovce na volantu, případně 10“ displeji uprostřed. Systém využívá technologii optimalizace energie Spark EV, která prý nabízí velmi přesné a realistické odhady nabití baterie a dojezdu. Pracuje totiž s celou řadou faktorů, které dnes tradiční elektromobily zanedbávají. Namátkou jízdní styl řidiče, profil trasy, ale třeba i počasí. Vyhodnocená data jsou údajně přesná na 99,5 %.

A podle všeho tomu věří nejen tvůrci systému, ale i některé automobilky. Justin Ott, CEO Spark EV totiž prozradil, že firma už jedná se dvěma čínskými výrobci elektromobilů, kteří by systém rádi použili ve svých prémiových produktech. Dále společnost spolupracuje se dvěma výrobci elektrických nákladních vozidel – americkým a skandinávským. A protože čínská SUV začínají expandovat do Evropy, třeba si tento propracovaný systém brzy vyzkoušíme na vlastní kůži.

Stanislav Kolman
Diskuze (0)

Doporučujeme