Škoda Enyaq loni na Tesly nestačila. Druhé místo jí uteklo o tři vozy
Dotace na elektromobily loni skokově zvýšily zájem o tento pohon na českém trhu. Nejvíce z toho těžila Tesla, Škoda s modelem Enyaq obsadila až třetí pozici.
Prodej elektromobilů loni v Česku výrazně vzrostl. Celkem se jich podle dat Svazu dovozců automobilů prodalo 10.933, což je o 65 procent více než o rok dříve. Podíl tohoto pohonu na trhu se proto zvýšil ze tří procent v roce 2023 na 4,7 procenta loni.
Dotace využívali hlavně drobní podnikatelé, kteří preferovali Tesly. Škoda ale nechtěla zůstat pozadu a přišla například se zvýhodněnou variantou enyaqu, jehož cenu dokázala dostat pod hranici 900 tisíc korun. Nakonec to ale stačilo jen na třetí místo a na druhou Teslu 3 chyběly pouhé tři vozy. Tedy alespoň podle oficiálních údajů. Centrum dopravního výzkumu si vede vlastní statistiky a uvádí u obou tesel o něco vyšší hodnoty, a mají tak i vyšší náskok. V datech Svazu dovozců automobilů není u 21 tesel uveden model.
Až s odstupem za první trojicí skončilo Volvo EX30. Tento vůz vyráběný v Číně je tak i nejprodávanějším elektromobilem v Česku, který lze označit za městský.
Nejprodávanější elektromobily v Česku (2024) | ||
Pořadí | Model | Prodeje (ks) |
1. | Tesla Y | 1998 |
2. | Tesla 3 | 1644 |
3. | Škoda Enyaq | 1641 |
4. | Volvo EX30 | 822 |
5. | Hyundai Kona | 318 |
6. | MG4 | 284 |
7. | Volkswagen ID.3 | 227 |
8. | Volkswagen ID.7 | 204 |
9. | BMW iX1 | 194 |
10. | Mercedes EQA | 149 |
11. | Hyundai Ioniq 5 | 146 |
12. | BMW i4 | 142 |
13. | Volkswagen ID.4 | 137 |
14. | Mercedes EQE | 125 |
15. | Ford Mustang Mach-E | 116 |
Zájem o další elektrické vozy v žebříčku už byl o poznání slabší. Hyundai Kona z Nošovic je až na pátém místě, své místo na trhu si vybojovalo MG4, které vyniká poměrem ceny a hodnoty.
Zajímavé je, jak se české prodeje liší od těch evropských. První čtveřice je v Evropě stejná, tedy dvě tesly, EX30 a enyaq. Pak ale v Evropě následují sesterské modely enyaqu Audi Q4 a Volkswagen ID.4, o které Češi téměř nemají zájem.
Češi také věnují jen málo pozornosti vozům, které získávají různé tituly. Třeba Hyundai Ioniq 5 a 6 získaly oba tituly Světové auto roku, Kia EV6 a Renault Scenic zase zvítězily v anketě Evropské auto roku. BMW i4 získalo český titul Auto roku. Tato pětice ale v českých prodejích neexceluje.