Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobilita pod tlakem reality. Britská vláda zve automobilky k jednání

Nabíjení elektromobilu ve Velké Británii
Nabíjení elektromobilu ve Velké Británii
Nabíjení elektromobilu ve Velké Británii
Nabíjení elektromobilu ve Velké Británii
12 Fotogalerie
Marek Bednář
Diskuze (95)

Poté, co plány na postupné zvyšování nuceného podílu prodeje elektromobilů narazily na realitu trhu nových aut, zve britská vláda k jednání o změnách automobilky i provozovatele nabíjecí infrastruktury.

Britská vláda zahájila konzultace s výrobci automobilů a provozovateli dobíjecích stanic ohledně toho, jak úspěšně postupně ukončit prodej vozů se spalovacími motory do roku 2030. Nová ministryně dopravy Heidi Alexander chce tímto krokem „obnovit jistoty pro výrobce vozidel a odvětví dobíjení, aby měli důvěru v dlouhodobé investice ve Velké Británii a podpořili růst britského automobilového průmyslu“, cituje ji britský web Autocar, který zprávu přináší.

Tento krok přichází poté, co ministr hospodářství Jonathan Reynolds připustil, že přirozená poptávka po elektrických vozech zaostává za cíli stanovenými předchozí konzervativní vládou coby tzv. ZEV mandates. Ty stanovovaly automobilkám prodat určité, s každým rokem se postupně zvyšující procento elektrických aut. „Chápeme vážnost situace a její naléhavost,“ uvedl Reynolds na listopadovém setkání s představiteli automobilového průmyslu s tím, že rozhodnutí padne nejpozději v lednu.

Současná pravidla požadují, aby výrobci automobilů dosáhli 22% podílu prodeje elektromobilů v roce 2024, který by se měl postupně zvyšovat až na 80 % do roku 2030. V opačném případě jim hrozí vysoké pokuty za každý prodaný vůz se spalovacím motorem nad stanovený limit. Prognózy však ukazují, že elektromobily letos dosáhnou pouze 18,5% podílu na trhu.

Vláda proto nyní hledá způsoby, jak upravit stávající pravidla. V úvahu připadá například započítávání hybridních vozidel do prodejních cílů elektromobilů či zohlednění prodeje lehkých užitkových vozidel. Konzultace má také určit, jaké typy hybridních automobilů bude možné prodávat po roce 2030.

Video placeholder
Toto video je zdarma dostupné pro registrované.
Registrovat
Vyměň káru za elektromobil: Majitel nejhezčího favoritu recenzuje Enyaq 85x L&K • Zdroj: auto.cz

Británie současně plánuje rozšířit síť veřejného dobíjení. V provozu je již přes 72 tisíc dobíjecích stanic a dalších 100 tisíc má být instalováno místními úřady za peníze z fondu LEVI (Local EV Infrastructure, Místní infrastruktura pro elektrická vozidla). „Tato konzultace se zaměřuje na to, jak, nikoliv zda, dosáhneme cíle pro rok 2030,“ uvedla vláda s tím, že správné zvládnutí přechodu na elektromobilitu umožní Británii využít multimiliardový průmysl a vytvořit vysoce placená pracovní místa na následující desetiletí.

Dosavadní zkušenosti však ukazují, že přechod na elektromobilitu znamená v celkovém součtu spíše snížení počtu pracovních míst v automobilovém průmyslu. A to nejen ve výrobě aut samotné, ale i v subdodavatelských řetězcích.

Vstoupit do diskuze (95)