Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Elektromobily a blízká budoucnost: Opravdu zkolabuje rozvodná síť?

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 29. 1. 2018
48
V roce 2032 se očekává, že zhruba 30 procent nových prodaných aut v Německu budou elektromobily. Mnozí ale mají obavy, jak se s tím vypořádá stávající elektrická rozvodná síť. Jsou ale skutečně na místě a jak by to bylo se spotřebou energie v Praze?

Elektromobilita je považována za pohon budoucnosti u osobních automobilů. Jenže v souvislosti s jejím stále masovějším rozšiřováním se objevují také kritické hlasy. Některé poukazují na jen zdánlivě nulové emise, jiné zase upozorňují na hrozící přetížení elektrické sítě a nadměrnou spotřebu elektrické energie, které by se pak nedostávalo jinde. Kromě modernizace elektrické přenosové soustavy se tak lze občas dočíst, že k vyřešení bude třeba vybudovat další elektrárny, nejlépe jaderné. Jenže k jaderné energetice se třeba v sousedním Německu či Rakousku stavějí odmítavě. Takže jak z toho ven?

Kolik energie spotřebovávají?

K zevrubnému ověření toho, jak by případná masová elektromobilita zatěžovala elektrickou přenosovou soustavu a kolik by „ukrajovala“ z celkové spotřeby elektrické energie, si stačí udělat poměrně jednoduchý výpočet. Začneme údajem o spotřebě elektrické energie za loňský rok v České republice, která činila 60,881 TWh (tera watt hodina). Pokud pro zjednodušení výpočtu spotřebu elektrické energie zúžíme na naše hlavní město Prahu, tak v něm činila spotřeba elektrické energie 5.929.511,2 MWh. A dále budeme uvažovat průměrnou spotřebu elektromobilu 20 kWh na 100 km. Pokud spotřebu elektrické energie vztáhneme na z hlediska dopravy nejvytíženější region hlavní město Prahu, pak k září 2017 bylo v hlavním městě evidováno přibližně 1.155.000 aut.

Uvažujme nyní, že by všechna tato auta jezdila na elektriku a denně by každé ujelo průměrně 30 km. Za rok by tak všechna auta najela přibližně 12,6 miliard kilometrů (přesné číslo je 12.647.250.000 km). Pokud toto číslo vynásobíme průměrnou spotřebou elektrické energie 20 kWh a podělíte číslem 100, získáte jejich celkovou spotřebu elektrické energie. Vyjde nám po zaokrouhlení spotřeba 2.529.450.000 kWh a tedy převedení 2.529.450 MWh. To znamená, že za výše napsaných okolností by elektromobily ukrojily z celkové spotřeby elektrické energie v našem hlavním městě plných 42,6 procenta z celkové spotřeby energie.

Trochu realističtější pohled

Jde o dost závratné číslo, které by za předpokladu, že by tomu tak skutečně bylo, patrně dost výrazně poznamenalo stávající elektrickou přenosovou soustavu a vůbec celkovou energetiku. Samozřejmě se ale jedná o pouhou teorii a vlastně i utopii. Všechna auta v Praze určitě nebudou jezdit na elektriku ještě hodně dlouhou dobu… Pokud bychom uvažovali realističtěji a vzali v úvahu řekněme třetinový podíl elektromobilů ze všech autech registrovaných v Praze, vycházela by jejich spotřeba elektrické energie při zachování stejných a výše popsaných podmínek ohledně kilometrového proběhu a spotřeby elektrické energie 843.150 MWh. A to znamená podíl přibližně 14 procent z celkové spotřeby elektrické energie v daném regionu (Praze).

Z toho je jasné, že i kdybychom předpokládali rozšíření elektromobility v míře uvedené v úvodu článku, budou se ve výsledku tato auta podílet na celkové spotřebě elektrické energie jednotlivých regionů relativně malou měrou.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Barrichello
Zupá byznys...hlavně ekologicky
Barrichello
| 31. 1. 2018
jenže ty investice nikdo nedá, lidi na to nemaj a ČEZ to ze svého nedá. Celé je to utopie, navíc jak chtěj dělat nabíječky na sídlištích, u bytovek atd. Toho sou miliony po ČR, města i vesnice....Ne každej bydlí v rodinném domku a znám pár lidí co bydlí na samotách na chatách a domech, kde někde není ani ta elektrika, neb ČEZ chtěl 200 za stožár a transofrmátor, takže jedou budto na solár nebo na benzínové popř. LPG elektrocentrály popř. E85.
Zupá byznys...hlavně ekologicky
_MT_
| 30. 1. 2018
Pro ně je to investice. Tak nějak se prodejem elektřiny živí. :-) Pochopitelně, že to i pak zaplatí zákazník. Respektive zákazníci kolektivně. Jen postupně. Peníze si netisknou.

Kdyby se k tomu neměli sami od sebe, divil bych se, kdyby odmítli tvoje peníze. Někdo asi ostrouhá mrkev, tak už to v životě chodí. Co jsem tak zaslechl, v ČR je slabinou právě koncová distribuce. Což není neřešitelný problém. Ale bude to chtít investice. A pochybuji, že by o tom nevěděli.
Zupá byznys...hlavně ekologicky
ozawasan
| 30. 1. 2018
hoši hoši - nádherné vzorce, výpočty a vůbec. Ještě, že nejsem odborník.... Jen mne - jako neodborníka napadá jedno - ty staré rozvody, kabely, co přežívají z dob veřejného blaha - jak ty vydrží zvýšené odběry? Nevím proč se na ČEZu vysmáli známému, co chtěl před hotel dvě nabíječky, aby šel s dobou - jooo pane, ta síť to neunese - bohužel - až po rekonstrukci....
A teď - kdo ty rekonstrukce zaplatí? Jako myslíte, že ČEZ nebo distribuce? Tak a teď tu o sněhurce....
Jo a ještě jedna drobnůstka:-) - až tedy auta budou jezdit ze 40% na elektriku - co výpadek spotřební daně? Už vám svítá? Bude se to muset dohnat na místě - tam, kde nabíjíte - na speciálním tarifu, který bude obsahovat...jak to jen nazvat...ekologickou daň? Třeba - která pokryje výpadek daně spotřební..... inu - takže to máme - spotřební daň, vyšší pořizovací náklady, náklady na rekonstrukce přenosové a rozvodové sítě.... a to se vyplatí Bobe.....(ne nemám nic proti ekologii - jen, že to bude bezva kšeft... takové soláry ve velkém...)
Jim
_MT_
| 30. 1. 2018
Jestli vyvíjí auto tak, že mu baterie vydrží nanejvýš 5 let, a tváří se při tom, jak kdyby to lépe nešlo, tak odborník není to slovo, které se mi dere na mysl. >:-[] Nedůvěra k použitým bateriím mi přijde pochopitelná. Na druhou stranu, není zase tak těžké posoudit její stav. Pokud bude tvořit významnou část ceny, hodnota ojetiny bude na jejím stavu silně záviset (můžeš mít tedy auto mladé, ale pokud je "vylítané," bude hodnota nízká, jelikož bude třeba značná investice a nebude snadné to skrýt).

Dokud dokážeš nějak rozumně posoudit stav, není problém to finančně zohlednit. Problém máš ve chvíli, kdy vlastně nevíš, co kupuješ. Vem si spalovací motor. U ojetiny je to zajíc v pytli. A nový (jako náhradní díl) je otázkou stovek tisíc.
ne 43%, ale 30%
_MT_
| 30. 1. 2018
A ty akumulátory tam mají stojany, nebo si ten stojan prostě ze sítě vezme, co potřebuje, a je na síti, aby se s tím vypořádala (v síti je pak k dispozici tenhle akumulátor stejně jako by byla přečerpávací elektrárna)?

Stojan s vlastní baterií dává smysl (z technického hlediska, o ekonomickém nemluvím), když je nabíječka méně vytěžovaná. Asi jako zásobník u malé CNG plničky. Jakmile tam máš provoz, potřebuješ odpovídající přípojku. Podle mne je lepší se s tím vypořádávat na úrovni sítě. Čímž nechci říct, že by decentralizované řešení nefungovalo (mnoho menších baterií). Jen nepovažuji za nutné, aby byly v nabíječkách.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku