Elektromobily budou v EU od roku 2027 potřebovat „pas“ k baterii
Nové osvědčení bude navázané na VIN kód a bude obsahovat mimo jiné informace o výrobci akumulátoru a zdrojích jednotlivých prvků, které jsou nutné k jejich výrobě.
Evropská unie je v mnoha ohledech strašlivě přeregulovaná, byrokratická a odtržená od reálného světa. Jedním z následků toho je Green Deal, dobrá myšlenka, ovšem tlačená na sílu. Totéž můžeme říci i o samotné elektromobilitě, která by si určitě zasloužila větší podíl, zároveň ale minimálně v následujících desetiletích nepředstavuje jediné řešení v rámci přechodu na emisně přijatelnější způsoby dopravy.
Samotná výroba akumulátorů, respektive těžba a zpracování prvků nutných k jejich produkci mají ostatně k ekologičnosti často daleko, což bude chtít částečně hlídat chystaný „pas“, který bude v Evropské unii pro elektromobily povinný od února 2027.
Digitální certifikát, který bude svázán s konkrétním vozem pomocí jeho čísla VIN a dostupný například naskenováním QR kódu, totiž bude mimo jiné obsahovat údaje o výrobci baterie. Zrovna tahle informace je pro majitele lokálně bezemisních aut často stěžejní, jelikož dodavatelé se někdy mění i několikrát za rok, případně pro každou verzi elektrického vozu vyrábí akumulátor někdo jiný, aniž by o tom automobilky veřejně informovaly.
Něco takového v současné době již nabízí například společnost Circulor, jež se zaměřuje na transparentnost dodavatelských řetězců. V jejich podání certifikát obsahuje například informace o zdrojích kobaltu, grafitu, lithia a niklu.
V blízké budoucnosti budou kompletní data dostupná především výrobcům akumulátorů a automobilů, běžný majitel bude mít k dispozici obecné informace včetně aktuální kondice baterie (tedy aktuální stav v poměru k původní využitelné kapacitě u nového vozu), jež bude u ojetých elektromobilů de facto hlavním ukazatelem určujícím cenu vozu.