Elektromobily zbožňují ve Skandinávii. A kde frčí klasické hybridy?
V minulých článcích jsme si ukázali data ohledně počtu automobilů v Evropě, jejich stáří a podílu benzinu a nafty. V následujícím přehledu se soustředíme na stále populárnější elektrifikované pohony.
Rozdíl mezi počtem elektrických aut v severských zemích a bývalých socialistických státech je markantní. Zatímco v Norsku již lokálně bezemisní vozy tvoří většinu nově registrovaných aut, v Česku to loni byla pouhá tři procenta ze zhruba 220 tisíc automobilů.
Lásku k elektrickému pohonu ovšem projevují i v dalších severských zemích, kde si však mohou dovolit štědré dotace na pořízení a odpuštění mnoha daní, kterými jsou tamní státy proslulé. Naproti tomu v Česku první pořádné státní subvence startují v pondělí 18. března, v jejichž rámci můžete jako záruku úvěru dostat až 200.000 Kč bez DPH. Tedy pokud jste firma či živnostník. Soukromých osob se tento program netýká, jejich podíl na registracích dosahuje pouze zhruba čtvrtiny. Také proto se nelze divit, že Česko podle dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) patří naše kotlina až na samotný chvost se zanedbatelným podílem.
Podíl elektromobilů na celkových registracích | ||
Pořadí | Stát | Podíl (%) |
1. | Norsko | 20,8 |
2. | Island | 7,3 |
3. | Dánsko | 4 |
4. | Švédsko | 4 |
5. | Nizozemsko | 3,7 |
6. | Lucembursko | 3,1 |
7. | Švýcarsko | 2,3 |
8. | Rakousko | 2,1 |
9. | Německo | 2,1 |
10. | Spojené království | 2,1 |
11. | Finsko | 1,6 |
12. | Irsko | 1,6 |
13. | Belgie | 1,5 |
14. | Francie | 1,5 |
15. | Portugalsko | 0,9 |
16. | Maďarsko | 0,7 |
17. | Slovinsko | 0,6 |
18. | Lotyšsko | 0,5 |
19. | Litva | 0,5 |
20. | Estonsko | 0,4 |
21. | Itálie | 0,4 |
22. | Španělsko | 0,4 |
23. | Chorvatsko | 0,3 |
24. | Rumunsko | 0,3 |
25. | Česko | 0,3 |
26. | Polsko | 0,2 |
27. | Slovensko | 0,2 |
28. | Kypr | 0,1 |
29. | Řecko | 0,1 |
A na předních příčkách nejsme ani v kategorii plug-inů.
Podíl plug-in hybridů na celkových registracích | ||
Pořadí | Stát | Podíl (%) |
1. | Island | 8,4 |
2. | Norsko | 6,8 |
3. | Švédsko | 4,8 |
4. | Dánsko | 3,8 |
5. | Finsko | 3,8 |
6. | Belgie | 3 |
7. | Lucembursko | 2,7 |
8. | Nizozemsko | 2,1 |
9. | Německo | 1,8 |
10. | Švýcarsko | 1,4 |
11. | Irsko | 1,2 |
12. | Francie | 1,1 |
13. | Spojené království | 1,1 |
14. | Portugalsko | 1 |
15. | Maďarsko | 0,6 |
16. | Španělsko | 0,5 |
17. | Litva | 0,3 |
18. | Polsko | 0,2 |
19. | Slovensko | 0,2 |
20. | Slovinsko | 0,2 |
21. | Chorvatsko | 0,1 |
22. | Řecko | 0,1 |
23. | Lotyšsko | 0,1 |
24. | Česko | 0,1 |
25. | Rumunsko | 0,1 |
26. | Rakousko | 0 |
27. | Kypr | 0 |
28. | Estonsko | 0 |
29. | Itálie | 0 |
A zaostáváme též v segmentu klasických hybridů, které však ACEA trochu nepochopitelně počítá s mild-hybridy s minimálním dopadem na spotřebu. V tomhle případě je ale možná problém v metodice, kdy české statistiky nemusejí rozdělovat běžné spalovací motory od těch hybridních.
Podíl full a mild-hybridů na celkových registracích | ||
Pořadí | Stát | Podíl (%) |
1. | Lucembursko | 5,4 |
2. | Island | 5,1 |
3. | Norsko | 5,1 |
4. | Irsko | 5 |
5. | Nizozemsko | 4,9 |
6. | Švýcarsko | 4,6 |
7. | Litva | 4,2 |
8. | Dánsko | 3,9 |
9. | Itálie | 3,9 |
10. | Spojené království | 3,8 |
11. | Rakousko | 3,7 |
12. | Španělsko | 3,6 |
13. | Švédsko | 3,5 |
14. | Kypr | 3,4 |
15. | Estonsko | 3,4 |
16. | Francie | 3,3 |
17. | Maďarsko | 3,2 |
18. | Německo | 3 |
19. | Polsko | 2,4 |
20. | Belgie | 2,1 |
21. | Slovensko | 2 |
22. | Slovinsko | 1,7 |
23. | Portugalsko | 1,6 |
24. | Chorvatsko | 1,3 |
25. | Lotyšsko | 1,3 |
26. | Řecko | 1,2 |
27. | Rumunsko | 0,8 |
28. | Česko | 0,1 |
29. | Finsko | 0 |