Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
Tesla Model Y
115 Fotogalerie

Elektromobily zbožňují ve Skandinávii. A kde frčí klasické hybridy?

Ondřej Šámal

V minulých článcích jsme si ukázali data ohledně počtu automobilů v Evropě, jejich stáří a podílu benzinu a nafty. V následujícím přehledu se soustředíme na stále populárnější elektrifikované pohony.

Rozdíl mezi počtem elektrických aut v severských zemích a bývalých socialistických státech je markantní. Zatímco v Norsku již lokálně bezemisní vozy tvoří většinu nově registrovaných aut, v Česku to loni byla pouhá tři procenta ze zhruba 220 tisíc automobilů.

Lásku k elektrickému pohonu ovšem projevují i v dalších severských zemích, kde si však mohou dovolit štědré dotace na pořízení a odpuštění mnoha daní, kterými jsou tamní státy proslulé. Naproti tomu v Česku první pořádné státní subvence startují v pondělí 18. března, v jejichž rámci můžete jako záruku úvěru dostat až 200.000 Kč bez DPH. Tedy pokud jste firma či živnostník. Soukromých osob se tento program netýká, jejich podíl na registracích dosahuje pouze zhruba čtvrtiny. Také proto se nelze divit, že Česko podle dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA) patří naše kotlina až na samotný chvost se zanedbatelným podílem.

Podíl elektromobilů na celkových registracích
PořadíStátPodíl (%)
1.Norsko20,8
2.Island7,3
3.Dánsko4
4.Švédsko4
5. Nizozemsko3,7
6. Lucembursko3,1
7. Švýcarsko2,3
8.Rakousko2,1
9.Německo2,1
10.Spojené království2,1
11. Finsko1,6
12. Irsko1,6
13. Belgie1,5
14. Francie1,5
15.Portugalsko0,9
16.Maďarsko0,7
17.Slovinsko0,6
18.Lotyšsko0,5
19.Litva0,5
20.Estonsko0,4
21.Itálie0,4
22.Španělsko0,4
23.Chorvatsko0,3
24.Rumunsko0,3
25.Česko0,3
26.Polsko0,2
27.Slovensko0,2
28.Kypr0,1
29.Řecko0,1

A na předních příčkách nejsme ani v kategorii plug-inů.

Podíl plug-in hybridů na celkových registracích
PořadíStátPodíl (%)
1.Island8,4
2.Norsko6,8
3.Švédsko4,8
4.Dánsko3,8
5. Finsko3,8
6. Belgie3
7. Lucembursko2,7
8.Nizozemsko2,1
9.Německo1,8
10.Švýcarsko1,4
11. Irsko1,2
12. Francie1,1
13. Spojené království1,1
14. Portugalsko1
15.Maďarsko0,6
16.Španělsko0,5
17.Litva0,3
18.Polsko0,2
19.Slovensko0,2
20.Slovinsko0,2
21.Chorvatsko0,1
22.Řecko0,1
23.Lotyšsko0,1
24.Česko0,1
25.Rumunsko0,1
26.Rakousko0
27.Kypr0
28.Estonsko0
29.Itálie0

A zaostáváme též v segmentu klasických hybridů, které však ACEA trochu nepochopitelně počítá s mild-hybridy s minimálním dopadem na spotřebu. V tomhle případě je ale možná problém v metodice, kdy české statistiky nemusejí rozdělovat běžné spalovací motory od těch hybridních.

Podíl full a mild-hybridů na celkových registracích
PořadíStátPodíl (%)
1.Lucembursko5,4
2.Island5,1
3.Norsko5,1
4.Irsko5
5. Nizozemsko4,9
6. Švýcarsko4,6
7. Litva4,2
8.Dánsko3,9
9.Itálie3,9
10.Spojené království3,8
11. Rakousko3,7
12. Španělsko3,6
13. Švédsko3,5
14. Kypr3,4
15.Estonsko3,4
16.Francie3,3
17.Maďarsko3,2
18.Německo3
19.Polsko2,4
20.Belgie2,1
21.Slovensko2
22.Slovinsko1,7
23.Portugalsko1,6
24.Chorvatsko1,3
25.Lotyšsko1,3
26.Řecko1,2
27.Rumunsko0,8
28.Česko0,1
29.Finsko0

Video placeholder
Toyota Prius 2023 v ČR • Zdroj: Toyota Česká republika