Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Emise oxidu uhličitého rostou, navzdory stále úspornějším autům. Pokuty mohou být gigantické

David Bureš David Bureš 4. 3. 2020 • 00:18
75
100
Zobrazit náhledy (75)
Emise oxidu uhličitého rostou, navzdory stále úspornějším autům Emise oxidu uhličitého rostou, navzdory stále úspornějším autům Emise oxidu uhličitého rostou, navzdory stále úspornějším autům Emise oxidu uhličitého rostou, navzdory stále úspornějším autům Emise oxidu uhličitého rostou, navzdory stále úspornějším autům Emise oxidu uhličitého rostou, navzdory stále úspornějším autům Emise oxidu uhličitého rostou, navzdory stále úspornějším autům Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade Cadillac Escalade

Pod průměr 100 gramů oxidu uhličitého na ujetý kilometr se loni v Evropě dostala jen Toyota. Ta navíc patří mezi jen několik značek, kterým loni emise meziročně klesly.

Emisní normy jsou v evropském prostředí pro automobilové výrobce velkým tématem – už letos jim za nesplnění ambiciózních stanovených Evropskou unií hrozí vysoké pokuty. A jak se ukazuje, může to být pro výrobce opravdu velký problém – jejich emise oxidu uhličitého totiž v loňském roce meziročně vzrostly.

Vyplývá to z výzkumu analytické společnosti JATO Dynamics, která průměrné emise oxidu uhličitého automobilek počítala v 23 zemích Evropy. A došla k nečekanému závěru, průměrné emise oxidu uhličitého podle metodiky NEDC meziročně vzrostly, ze 120,5 na 121,8 g/km. Růst tak pokračuje třetí rok v řadě – emise CO2 se na historické minimum dostaly v roce 2017, na tehdejších 117,8 g/km, od té doby zase rostou.

Průměrné emise CO2 osobních aut v 23 zemích Evropy 
Rok Emise CO2 (g/km)
2019 121,8
2018 120,5
2017 118,1
2016 117,8
2015 119,2
2014 123,3
2013 126,8
2012 132,3
2011 136,2
2010 140,8

Pro analytiky to ale takové překvapení není. „Jak jsme očekávali, kombinace nižších registrací dieselových aut a nárůst prodejů SUV měla i nadále dopad na emise. Ve střednědobém horizontu neočekáváme žádnou změnu tohoto trendu,“ říká k tomu globální analytik JATO Dynamics Felipe Munoz, který zdůrazňuje, že automobilkám nezbude nic jiného, než dále rozšířit nabídku elektromobilů, aby se vyhnuly vysokým pokutám za nesplnění emisních cílů.

Hrozící emisní pokuty

JATO Dynamics již před rokem počítalo výši pokut, která automobilkám hrozí při nesplnění stanovených cílů na jejich flotilové emise. Přitom využívalo dat z roku 2018, tedy roku, kdy byl celkový průměr emisí oxidu uhličitého nižší než loni.

Z tehdejšího výzkumu vyplynulo (data za rok 2019 ještě nejsou k dispozici), že třeba koncern VW Group by podle tehdejších emisí musel platit pokutu ve výši 2.525 eur (přes 64.000 Kč) za každé prodané auto. Celkem by se tak jeho pokuta vyšplhala na závratných 9,19 miliardy eur (234 miliard korun). To už je extrémní případ, i takový koncern Toyota, který je díky široké nabídce hybridů na tom ze všech výrobců nejlépe (nepočítáme-li čistě elektrickou Teslu), by však platit pokutu 550 milionů eur (14 miliard korun).

Potenciální pokuty podle flotilových emisí v roce 2018
Koncern Rozdíl mezi skutečným a cílovými emisemi (g/km) Pokuta (Euro/kus) Evropské registrace 2018 (ks) Celková pokuta (Euro)
VW Group 26,6 2525 3.638.000 9.190.000.000
Skupina PSA 23,1 2194 2.457.000 5.390.000.000
Renault Group 23,2 2207 1.615.000 3.570.000.000
BMW Group 27,5 2609 1.018.000 2.660.000.000
Hyundai-Kia 30 2852 1.011.000 2.880.000.000
Ford 27,1 2576 992.000 2.560.000.000
FCA 35,5 3373 961.000 3.240.000.000
Daimler 33,6 3192 941.000 3.010.000.000
Toyota 7,8 745 733.000 550.000.000
Nissan Group 19 1807 630.000 1.140.000.000
Volvo 25,5 2425 317.000 770.000.000

Právě značka Toyota podle JATO Dynamics loni dosáhla nejnižších průměrných emisí, s výsledkem 97,5 g/km se jako jediná dostala pod magickou hranici 100 g/km. Navíc její flotilové emise meziročně klesly o 2,3 %. I to je výjimka, meziroční pokles průměrných emisí loni z top 20 značek dále zaznamenaly jen Citroën (-1,7 %), Opel/Vauxhall (-1,1 %) a BMW (-1,3 %).

Jak snížit emise?

Konkrétně Citroën je v tomto směru zajímavý případ. Nižších emisí se mu loni nepodařilo dosáhnout nabídnutím elektromobilů nebo hybridů (plug-in hybridní C5 Aircross na trh dorazí až letos), ale účinnějšími konvenčními spalovacími motory.

Pořadí automobilek s nejnižšími emisemi oxidu uhličitého v roce 2019
Poř. Značka Průměrné emise CO2 v roce 2019 (g/km) Meziroční rozdíl
1. Toyota 97,5 -2,3
2. Citroën 106,4 -1,7
3. Peugeot 108,2 +0,3
4. Renault 113,3 +3,4
5. Nissan 115,4 +1,4
6. Škoda 118,1 +1,9
7. Seat 118,1 +1,4
8. Suzuki 120,6 +6,3
9. Volkswagen 121,2 +2,0
10. Kia 121,8 +0,2
11. Fiat 123,7 +4,1
12. Opel/Vauxhall 124,9 -1,1
13. Dacia 125,6 +4,7
14. Hyundai 126,5 +2,0
15. Ford 128,5 +4,9
16. BMW 129 -1,3
17. Audi 130,3 +2,6
18. Volvo 133,8 +1,2
19. Mazda 135,4 +0,2
20. Mercedes-Benz 140,9 +1,3

I tak je patrné, že bez hybridů a elektromobilů to zkrátka do budoucna nepůjde. „Průměrné emise elektrifikovaných automobilů činily 63,2 g/km, tedy skoro polovinu toho, co benzinové a naftové vozy,“ říká Felipe Munoz. Stále ale měly nízký podíl na celkových prodejích, aby trend rostoucích emisí zvrátily.

Munoz hledá důvod i v tom, že německé nebo italské značky loni zatím nenabídly svůj malý automobil, který by zaujal v Německu, respektive Itálii, tedy klíčových trzích Evropy. Ve Francii (kde se léta prodává domácí Renault Zoe) totiž loni emise klesly, zatímco v Itálii nebo Německu dále rostly.

Problém jménem SUV

Přestože jsou automobily na papíře stále úspornější a některé automobilky už mají motory navržené podle teprve chystaných norem, nedařilo se v posledních letech flotilové emise u prodaných aut snižovat. Důvod hledejme v rostoucí popularitě SUV, která vždy logicky budou mít kvůli vyšší stavbě a vyšší hmotnosti vyšší emise než konvenční auta obdobné kategorie.

Průměrné emise CO2 v kategorii SUV v roce 2019 činily 131,5 g/km, což bylo více než u vozů střední třídy (117,9 g/km) nebo vozů vyšší střední třídy (131 g/km). Nemluvě pak o minivozech (107,7 g/km) nebo malých automobilech (109,2 g/km).

„K dnešnímu dni byla pozornost zaměřena na tradiční hatchbacky a sedany, takže na trhu SUV zůstalo jen velmi málo možností. Pokud si tato vozidla chtějí udržet oblibu a vyhnout se budoucím sankcím, musí být elektrifikována,“ zdůrazňuje globální analytik JATO Dynamics. Patrně se tak dočkáme i zužování nabídky a vyškrtávání verzí s vysokými emisemi.

Z obchodního hlediska tak SUV mají pro výrobce smysl – prodejně se jim daří, navíc na nich mají vyšší marže, z hlediska emisí jim ale můžou dělat pořádné vrásky na čele. I proto se už hovoří o tom, že bude muset nastat renesance tradičních segmentů – výrobcům nic jiného nezbude.

Související články

Témata
8. 3. 2020 16:26
Vraky v Česku
Tak nevím jak jinde v EU třeba ale v ČR nám přece stále roste průměrný věk vozidel a některé ty vraky co jezdí po silnici, to člověk musí kroutit hlavou ... Lidi na nový buď nemají a nebo je ani nechcou a EU a vlády místo toho aby lidi buď přesvědčili a nebo prostě donutili (když to jinak nejde) , tak radši budou vymýšlet nesmysly a pokutovat automobilky ...
Ono u nás jsou na to lidi specialisti ... teď třeba známý přišel s tím že neprošel na emisích s 21 let starým Range Roverem a to o hodně , ale že je to pohodě a přes jiného známého , který má známého na STK se to v pohodě zařídí .... a tak ten vrak bude jezdit a čoudit vesele dál ... A věřím že takhle to dělá hodně lidí ...

Je to prostě tvrdé ale v dnešní době by nemělo být privilegium vlastnit auto, ale kdo na něj prostě nemá a není schopen ho udržovat ať si jezdí MHD atd... bez zbavení se starých popelnic se ty emise prostě nesníží nikdy!
Avatar - palix
6. 3. 2020 11:58
Re: Situace s emisemi je známá 40 let
V poslednom čase už našťastie dávno nebola žiadna vojna. Na druhej strane - dnes sa do vojny nikto nehrnie, lebo je to drahé a tak akosi vždy ten kto začal vojnu - povedzme "agresor", vždy prehral. 1. sv vojna, 2. sv. vojna, Kórea, Vietnam, Afganistán...
Prípadna výhra napr Nemecka vo WW2 by isto znamenala ďalšiu, horšiu vojnu...
Takže môžme byť radi.
Ekologické správanie je možné zabezpečiť vzdelávaním, úľavami, výhodami... Musí to ale fungovať celosvetovo.
Avatar - palix
6. 3. 2020 11:54
Re: Situace s emisemi je známá 40 let
Veď práve, že pokusy a funkčné návrhy tu boli - to dokazuje, že automobilky robili výskum a vývoj. Bolo tu ale pár problémov. Bolo by to vtedy drahé a podstatnejšie je, že by to za danú cenu nikto nechcel. Jedine Prius prerazil vo veľkom.
Vlastne dnes je tu rovnaká situácia s elektro-autami. Sú drahé, nikto ich nechce, ale vládna moc ich nasilu propaguje. "Vtedy" sme mali iné riadenie trhu - alebo ako to ako ne-ekonóm nazvať :)
5. 3. 2020 23:56
Bráchova 1.5 dci v Micře žere 3,2 na 100,
chtěl bych dnes vidět dieselové auto, které by to s těmi špunty ve výfuku zvládlo. Za zvýšením spotřeby dost často stojí právě čištění splodin, které bere motoru energii. Dnes jsou auta plná povinných těžkých zbytečností. Plug-in hybrid je o ničem, mnoho lidí je vůbec nenabíjí a tak mají spotřebu vyšší než kdyby tam těžká baterka a elektromotor nebyly.
Avatar - Jerry.Gunman
4. 3. 2020 23:00
Re: Proč nezvednou spotřební daň na benzín, naftu, uhlí a pl
Politika (jakéhokoliv) peníze zajímají AŽ v první řadě ...
Celé to nablblé greténské eko-elektro běsnění není nic jiného, nežli pumpa na prachy

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku