Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU se pře o snižování emisí oxidu uhličitého

Dan Vořechovský
Diskuze (34)
Komisaři Evropské komise překládají různé návrhy na snížení emisí CO2, které do ovzduší vypouští automobily. Konečné řešení je zatím v nedohlednu.

Evropská komise měla tento týden zveřejnit seznam kroků k omezení emisí oxidu uhličitého v Evropské unii. Situace se však nečekaně zkomplikovala, protože zatímco evropský komisař pro životní prostředí Stavros Dimas požaduje závazné dodržení limitů, komisař pro průmysl Günther Verheugen je proti.

Poslední údaje vydané Evropskou komisí ukazují, že evropské automobilky nesplní své dobrovolné závazky na snížení emisí. V roce 1998 se ACEA (Asociace evropských výrobců automobilů) Evropské komisi zavázala, že do roku 2008 sníží průměrné emise nových automobilů na 140 gramů CO2 na kilometr. Totéž slíbily japonské a korejské automobilky, jež však mají konečný termín v roce 2009.

EU se předběžně dohodla, že by měly být průměrné emise oxidu uhličitého sníženy do roku 2012 na 120 g/km. V roce 2005 však automobily vypustily do ovzduší v průměru 162 g CO2/km. Snížení na stanovenou hranici je tak i při výrazném zrychlení snižování emisí nepravděpodobné. Proto se uvažuje o přísnějším prosazování dodržování tohoto závazku.

Verheugen prosazuje komplexní přístup, který by kromě tlaku na přímé snižování emisí výrobci automobilů zahrnoval i opatření na podporu plynulejšího provozu, „vychovávání řidičů nebo spolupráci s výrobci pneumatik, neboť tlak pneumatik ovlivňuje množství vypouštěného oxidu uhličitého. Základním prvkem jeho návrhu by měl být systém obchodování s emisními povolenkami, který již Evropská unie používá v oblasti průmyslové výroby.

S konkrétním návrhem na obchodování s emisními povolenkami přišel na konferenci Centra pro automobilový výzkum výzkumník Ferdinand Dudenhöffer. Podle něho by byla stanovená určitá hranice pro vypouštění oxidu uhličitého. Pokud by automobilka této hranice nedosáhla (emise by tedy byly v jejím případě nižší), mohla by rozdíl odprodat automobilkám, které tento limit přesáhly. Ferdinand Dudenhöffer dokonce spočítal, o kolik by zlevnily určité automobily v případě, že by byl tento limit stanoven na 140 g CO2/km. Například Smart by zlevnil v průměru o 720 eur, zatímco Porsche by v průměru podražilo o 4 650 eur. Povolenky by se podle Dudenhöffera kotovaly na burze, tedy podobně jako je tomu u povolenek pro průmyslové výrobce.

Jestliže by byl nakonec přijat návrh komisaře pro životní prostředí, který by výrobce k dodržení stanovené hranice zavazoval, vedlo by to podle výrobců automobilů k plošnému zdražení. U některých modelů by se mohlo jednat o více než 100 tisíc Kč.

Konkrétní návrh Evropské komise na snížení emisí CO2 u automobilů, který měl být představen tento týden ve středu, bude předložen se zpožděním „několika týdnů“.

poř.ZnačkaEmise CO2 [g/km]
1.Smart116
2.Fiat140
3.Citroen145
4.Lancia148
5.Renault149
6.Chevrolet150
7.Seat152
8.Škoda153
9.Ford153
10.Peugeot154
11.Opel157
12.VW161
13.Toyota163
14.Honda166
15.Hyundai170
16.Audi179
17.Mini179
18.Alfa Romeo184
19.Mercedes186
20.Volvo192
21.BMW192
22.Saab193
23.Jaguar208
24.Chrysler241
25.Land Rover253
26.Porsche297

Dan Vořechovský
Diskuze (34)
26. 1. 2007 12:51
Re: Dokud bude existovat lobby výrobců ropy
Tak to máš pravdu. Ale brzo to poznáme, až nám poteče voda do lodi a budeme se potápět. Pak už bude pozdě hledat nové alternativní zdroje.
26. 1. 2007 12:11
Dokud bude existovat lobby výrobců ropy
Tak se stejně z místa nehneme. Dál tu existuje jeden faktor, a to je, že velkým příjmem státu (teď myslím všech států, nejenom ČR) je daň z PHM. Náš profesor na odpady, největší kapacita u nás, vymyslel celkem jednoduchej způsob výroby metanolu, ze kterého jde opět velice jednoduše vyrobit bioetanol z odpadního papíru. Ale jeho nápad nezaujal úředníky u nás. Ale i tak to s tou ekologií zase tak slavný není v celý EU. Protože peníze byly, jsou a budou vždycky až na prvním místě. :no:
26. 1. 2007 11:50
zacarovany kruh
No, neni snadne se k tomuto vyjadrit. Za poslednich nekolik desetileti nam auta pekne pribrala, coz prinasi vetsi bezpecnost, ale taky vetsi spotrebu a emise. Smart je v tabulce prvni, pac je nejlehci! Co kdyby naridili trend odlehcovani aut? pouziti lehcich materialu? Sice by se to taky prodrazilo, ale alespon za cenu logickeho posunu. Povolenky jsou blbost, to snad nemuze projit. No snad jim konecne dojde, ze cestou jsou mestska minivozitka (nejlepe na alternativni palivo) a omezeni nakladni dopravy (napr pouzitim zeleznice). Bohuzel doba, kdy jsme si porizovali naslaply kary na bezny jezdeni se uzavira, je treba zacit myslet na maticku Zemi.
Avatar - freeman
26. 1. 2007 09:22
EU
My v EU sa tu môžme aj posrať. Halvne keď to zaplatíme my všetci. A majstri Amici alebo Čínania + Indovia serú nato ! Pokial sa nespamätá Čína a Amíci je všetko márne.