EU se pře o snižování emisí oxidu uhličitého
Evropská komise měla tento týden zveřejnit seznam kroků k omezení emisí oxidu uhličitého v Evropské unii. Situace se však nečekaně zkomplikovala, protože zatímco evropský komisař pro životní prostředí Stavros Dimas požaduje závazné dodržení limitů, komisař pro průmysl Günther Verheugen je proti.
Poslední údaje vydané Evropskou komisí ukazují, že evropské automobilky nesplní své dobrovolné závazky na snížení emisí. V roce 1998 se ACEA (Asociace evropských výrobců automobilů) Evropské komisi zavázala, že do roku 2008 sníží průměrné emise nových automobilů na 140 gramů CO2 na kilometr. Totéž slíbily japonské a korejské automobilky, jež však mají konečný termín v roce 2009.
EU se předběžně dohodla, že by měly být průměrné emise oxidu uhličitého sníženy do roku 2012 na 120 g/km. V roce 2005 však automobily vypustily do ovzduší v průměru 162 g CO2/km. Snížení na stanovenou hranici je tak i při výrazném zrychlení snižování emisí nepravděpodobné. Proto se uvažuje o přísnějším prosazování dodržování tohoto závazku.
Verheugen prosazuje komplexní přístup, který by kromě tlaku na přímé snižování emisí výrobci automobilů zahrnoval i opatření na podporu plynulejšího provozu, „vychovávání řidičů nebo spolupráci s výrobci pneumatik, neboť tlak pneumatik ovlivňuje množství vypouštěného oxidu uhličitého. Základním prvkem jeho návrhu by měl být systém obchodování s emisními povolenkami, který již Evropská unie používá v oblasti průmyslové výroby.
S konkrétním návrhem na obchodování s emisními povolenkami přišel na konferenci Centra pro automobilový výzkum výzkumník Ferdinand Dudenhöffer. Podle něho by byla stanovená určitá hranice pro vypouštění oxidu uhličitého. Pokud by automobilka této hranice nedosáhla (emise by tedy byly v jejím případě nižší), mohla by rozdíl odprodat automobilkám, které tento limit přesáhly. Ferdinand Dudenhöffer dokonce spočítal, o kolik by zlevnily určité automobily v případě, že by byl tento limit stanoven na 140 g CO2/km. Například Smart by zlevnil v průměru o 720 eur, zatímco Porsche by v průměru podražilo o 4 650 eur. Povolenky by se podle Dudenhöffera kotovaly na burze, tedy podobně jako je tomu u povolenek pro průmyslové výrobce.
Jestliže by byl nakonec přijat návrh komisaře pro životní prostředí, který by výrobce k dodržení stanovené hranice zavazoval, vedlo by to podle výrobců automobilů k plošnému zdražení. U některých modelů by se mohlo jednat o více než 100 tisíc Kč.
Konkrétní návrh Evropské komise na snížení emisí CO2 u automobilů, který měl být představen tento týden ve středu, bude předložen se zpožděním „několika týdnů“.
poř. | Značka | Emise CO2 [g/km] |
1. | Smart | 116 |
2. | Fiat | 140 |
3. | Citroen | 145 |
4. | Lancia | 148 |
5. | Renault | 149 |
6. | Chevrolet | 150 |
7. | Seat | 152 |
8. | Škoda | 153 |
9. | Ford | 153 |
10. | Peugeot | 154 |
11. | Opel | 157 |
12. | VW | 161 |
13. | Toyota | 163 |
14. | Honda | 166 |
15. | Hyundai | 170 |
16. | Audi | 179 |
17. | Mini | 179 |
18. | Alfa Romeo | 184 |
19. | Mercedes | 186 |
20. | Volvo | 192 |
21. | BMW | 192 |
22. | Saab | 193 |
23. | Jaguar | 208 |
24. | Chrysler | 241 |
25. | Land Rover | 253 |
26. | Porsche | 297 |