Euro NCAP 2009: Mercedes Benz E – Šetrný k hlavám chodců díky aktivní kapotě
Mercedes Benz E (kódové označení W212) je de facto osmou generací vozu, pokud vezmeme do úvahy model z 50. let. Současná generace nabízí mnoho nových moderních prvků aktivní i pasivní bezpečnosti, jako jsou např. upozornění na opuštění jízdního pruhu, noční vidění, monitoring slepého úhlu nebo PRE SAFE systém.
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009, absolvoval model Mercedes Benz E 220 CDI Avantgarde s karoserií sedan o hmotnosti 1735 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bohatá bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, boční a hlavové airbagy. Jako absolutní novinka se objevuje pánevní airbag (od výrobního čísla WDD21200511A133988). Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 měsíců instalována (pomocí tříbodového bezpečnostního pásu) sedačka Britax Römer Baby Safe s orientací proti směru jízdy. Pro starší z figurín se použila autosedačka Britax Römer Duo Plus instalovaná (pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Mercedes Benz E nabízí v základní výbavě systém PRE-SAFE, který detekuje nevyhnutelnou nehodu a předem aktivuje prvky pasivní bezpečnosti. Zkoušené vzorky neměly během testování tento systém aktivován.
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní, A sloupek karosérie se posunul směrem vzad o pouhé 3 mm. Údaje naměřené zkušebními figurínami odpovídají dobré ochraně kolen a stehen obou figurín vpředu.
Výrobce byl schopen prokázat, že zaručuje stejnou úroveň ochrany kolen a stehen nezávisle na velikosti cestujících a v různých pozicích při sezení.
crashtest mercedesbenz euroncap vyssistredni
Od výrobního čísla WDD21200511A133988 jsou vozy vybavovány pánevním airbagem již v základní výbavě a současné hodnocení Euro NCAP se nevztahuje na vozy vyrobené dříve.
Za ochranu při bočním nárazu získal vůz maximum bodů. Ochrana hrudníku při nárazu na kůl byla hodnocena známkou mezní, stejně jako míra ochrany krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 13,9 | 87% | 8 | 100% | 6,7 | 84% | 2,5 | 63% | 31 | 86% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb hlavy starší z figurín (přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy) při čelním nárazu nepřekročil bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě hlavy obou figurín. Celkově ani jedna dětská figurína nezaznamenala hodnoty sledovaných parametrů, které by měly za následek hodnocení ochrany známkou nedostačující.
Autosedačky pro instalaci proti směru jízdy prodávané výrobcem vozidla jsou přímo detekovatelné senzorikou vozu a airbag spolujezdce je automaticky deaktivován. Toto neplatí pro autosedačky zakoupené jinde než u výrobce vozidla. V takovém případě airbag spolujezdce zůstane nadále aktivní. Proto je ve voze trvale viditelná varovná samolepka upozorňující na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte v zádržném systému proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 8,8 | 73% | 4 | 100% | 2 | 100% | 6 | 46% | - | - |
36 měsíční | 10,7 | 89% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 38 | 77% |
Ochrana chodců
Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získal vůz maximum bodů. Hůře je na tom ochrana nohou v oblasti přední hrany kapoty hodnocená jako nedostačující (v této oblasti nebyl udělen ani jeden bod).
Nová třída E je vybavena tzv. aktivní kapotou. To umožňuje v případě detekce střetu s chodcem zvětšit deformační zónu mezi kapotou a tuhými částmi motorového prostoru. V téměř všech oblastech možného kontaktu mezi dětskou hlavou a kapotou je tedy ochrana hodnocena známkou dobrá. Podobně je na tom i ochrana hlavy dospělého chodce na polovině segmentů všech zkoušených sektorů kapoty.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 15 | 63% | 0 | 0% | 6 | 100% | 21 | 58% |
Asistenční systémy
Všechny verze disponují již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem a připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Mercedes Benz E podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získal v celkovém hodnocení 5 hvězd.
Ochrana dospělých cestujících při čelním nárazu je slušná.
Problematický je náraz na kůl (mezní ochrana hrudníku) a mezní ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash).
Prostor pro zlepšení je jistě i v oblasti ochrany dětí přepravovaných ve voze a v ochraně nohou v oblasti přední hrany kapoty.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 89% | 37 | 76% | 16 | 44% | 6 | 86% | 77% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Mercedes Benz E (2009) |