Euro NCAP 2009: Škoda Yeti - Třetí Škoda s pěti hvězdami
Testy Euro NCAP prošlo nové SUV s motorem 2.0 TDI a hmotností 1545 kg. Automobil byl vybaven čelními, bočními a hlavovými airbagy a také kolenním airbagem pro řidiče. Na předních sedadlech byly umístěny předpínače bezpečnostních pásů.
Ochrana dospělých
Při čelním nárazu zůstala bezpečnostní schránka stabilní a záznam dat ze zkušebních figurín ukazoval dobrou ochranu všech částí těla. Kolena a stehna řidiče i spolujezdce jsou dobře chráněna a Škoda prokázala dobrou ochranu cestujících i v případě figurín s jinou tělesnou velikostí a odlišných pozic sedění.
Ačkoli kompletní sada airbagů instalovaná v testovaném vozidle není standardem na úplně všech trzích kde bude Yeti nabízen, na většině z nich to platí a Škoda proto splnila podmínky metodiky Euro NCAP pro to, aby s nimi vozidlo bylo hodnoceno. Airbagy pomohly vozu získat maximální hodnocení ochrany při bočním nárazu, při náročnějším nárazu na kůl byla ochrana hrudníku ohodnocena úrovní mezní.
Ochrana cestujících před poraněním krční páteře při nárazu zezadu byla vyhodnocena jako dobrá.
Za ochranu dospělých cestujících obdržela Škoda Yeti 33 bodů, tj. 92 % maxima.
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,7 | 92% | 8 | 100% | 6,8 | 85% | 3,6 | 90% | 33 | 92% |
Ochrana dětí
Obě dětské figuríny v dětských sedačkách byly správně zachyceny zádržnými systémy, během bočního nárazu se jejich hlavy nedostanou do kontaktu s částmi interiéru.
Airbag spolujezdce lze vypnout, aby bylo možno umístit sedačku na předním sedadle proti směru jízdy. Varování o nebezpečích, která plynou z umístění sedačky proti směru jízdy, aniž by byl deaktivován airbag, jsou na sluneční cloně spolujezdce.
V oblasti ochrany dětí získal Yeti 78 % maximálního možného hodnocení.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 8 | 67% | 4 | 100% | 2 | 100% | 8 | 62% | - | - |
36 měsíční | 10,1 | 84% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 38 | 78% |
Ochrana chodců
Nárazník Škody Yeti získal maximum bodů za ochranu při střetu dolních končetin chodce s nárazníkem. Testy prováděné mimo standardizovanou oblast testů Euro NCAP ukázaly, že některá místa poskytují špatnou ochranu. Euro NCAP hodlá brzy rozšířit testovaná místa, takže v budoucnu by se podobný výsledek mohl projevit na celkovém skóre.
Hrana kapoty je pro chodce nebezpečná, Yeti za její výkon nezískal žádné body. Některé části kapoty poskytují dobrou ochranu hlavě dospělého chodce, ale většina potenciálně kontaktní plochy poskytuje při střetu s hlavou špatnou ochranu.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 10,7 | 45% | 0 | 0% | 6 | 100% | 17 | 46% |
Asistenční systémy
Stabilizační systém je součástí standardní výbavy na většině trhů Evropy a ve všech evropských zemích, kde není standardem, jej lze dokoupit. Yeti splnil podmínky metodiky Euro NCAP 2009 pro přidělení bodů za přítomnost stabilizačního systému, podobně jako za přítomnost připomínačů nezapnutých bezpečnostních pásů pro oba cestující na předních sedadlech.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Podle osmi pětihvězdičkových výsledků zveřejněných na konci srpna 2009 to vypadá, že 5 hvězd od Euro NCAP se stalo samozřejmostí. Má je i Yeti, ale naprosto samozřejmé to není. Nejslabším místem tohoto malého SUV je podle Euro NCAP ochrana chodců, kde Škoda získala jen 46 % maximálního výsledku. Aktuální metodika počítá s postupným zpřísňováním hodnocení. V příštím roce by tak Yeti se současným výsledkem 5 hvězd uhájil, v roce 2012 už ale ne.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 92% | 38 | 78% | 17 | 46% | 5 | 71% | 78% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009 |
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Škoda Yeti (2009) |