Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: Toyota iQ - tři metry délky a pět hvězd bezpečnosti

Ondřej Láník
Diskuze (25)
V první vlně výsledků vyhodnocovaných podle zpřísněné metodiky Euro NCAP 2009 nejmenší Toyota i přes drobné škobrtnutí uspěla.

Třídveřová Toyota iQ se tříválcem 1,0 l a pohotovostní hmotností 886 kg není typickým miniautem, ale modernějším a prostornějším konkurentem Smartu. Testem prošla standardní verze s čelními, bočními a okenními airbagy a kolenním airbagem pro řidiče. Na předních sedadlech byly umístěny předpínače bezpečnostních pásů.

Ochrana dospělých

Při čelním nárazu zůstala bezpečnostní schránka stabilní. Kolenní airbag poskytoval kolenům a stehnům řidiče dobrou ochranu. Spolujezdec je při nárazu stabilizován také airbagem pod sedákem, který omezuje jeho dopředný pohyb - i tento systém pracoval při nárazu správně. Výrobce deklaroval na dalších vlastních výsledcích, že obdobná ochrana je poskytována i cestujícím s jinou tělesnou velikostí.

Toyota iQ zaznamenala maximální hodnocení pro ochranu spolucestujícího, při nárazu na kůl bylo naměřeno zatížení žeber, které se odrazilo na nižším bodovém zisku.

Standardní sedadla s látkovým potahem mají pouze hraniční úroveň ochrany před poraněním krční páteře.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,597%15,698%13,685%2,768%3391%

Ochrana dětí

V prvním testu bočního nárazu se část úchytu ISOFIX na sedačce pro tříleté dítě utrhla. Toyota identifikovala příčinu jako změnu materiálu, kterou provedl výrobce sedačky Britax-Romer. Sedačky Duo Plus objednané prostřednictvím sítě dealerů Toyoty budou mít nový materiál na kritickém místě. Toyota osloví všechny stávající majitele vozu iQ a nabídne jim výměnu pokud již zakoupili tuto sedačku. Na základě této svolávací akce povolilo Euro NCAP nové testování. Během něj se prokázala účinnost zavedených opatření, když sedačka zůstala upevněná v úchytu ISOFIX. Hlava tříletého dítěte však nebyla zachycena bočními polštáři sedačky a střetla se se sedačkou 18měsíčního dítěte.

Britax-Roemer vylepšil návod k obsluze a nálepky na sedačce varující před opačným zatížením úchytů ISOFIX, k němuž by mohlo dojít při nesprávné montáži do vozidla.

Airbag spolujezdce lze vypnout, aby bylo možno umístit sedačku na předním sedadle proti směru jízdy. Požadavky Euro NCAP na označení aktuálního stavu aktivace airbagu ale splněny nebyly. Varování o nebezpečích, která plynou z umístění sedačky proti směru jízdy aniž by byl deaktivován airbag, jsou ve voze přítomna. Naopak přítomnost úchytů ISOFIX není jasně označena.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční1083%4100%2100%1689%--
36 měsíční7,865%4100%2100%13,877%--
Vozidlo-540%
Ochrana dětí-3571%

Ochrana chodců

Toyota iQ získala maximum bodů za ochranu při střetu dolních končetin chodce s nárazníkem. Kapota je při střetu s hlavou dospělého relativně málo nebezpečná, což ale neplatí při střetu s hlavou dítěte.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců11,849%1,728%6100%2054%

crashtest toyota euroncap minivozy crashtest toyota euroncap minivozy

Asistenční systémy

Stabilizační systém i připomínač nezapnutých bezpečnostních pásů (pro přední i zadní sedadla) je součástí standardní výbavy ve všech evropských zemích, kde se iQ prodává.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

Celkový výsledek: 5 hvězd

Toyota iQ dosáhla na pětihvězdičkový výsledek, i když se oblast ochrany dětí na dohled přiblížila k procentuální hranici, při které by již nebylo možné podle metodiky Euro NCAP 2009 maximální hodnocení udělit.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3391%3571%2054%686%79%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Ondřej Láník
Diskuze (25)
23. 2. 2009 22:35
Re: IQ
To by si im za rýchlu jazdu musel brať tie autá, prípadne vodičáky konfiškovať na doživotie...
A opäť by bola na cestách pohoda ako v sedemdesiatych rokoch... >:D
23. 2. 2009 22:33
Re: BMW 5 verzus IQ
Vrana k vrane sadá...
23. 2. 2009 22:32
Re: BMW 5 verzus IQ
Možno by nejaká konštanta určená výsledným počtom bodov podľa meraní (s výnimkou hodnotenia nápisov a podobných hovadín) vs. hmotnosť vozidla mala výpovednejšiu hodnotu ako hviezdičky...
Avatar - gld
23. 2. 2009 18:22
Re: Q7
radšej proti prémiovému drzkovi na actrose s návesom štrku..nech je to fér a máme kua dáky prehľad o bezpečnosti

toyote :yes: za bezpečnosť miniauta..o tom niet pochýb
Avatar - kolmar
23. 2. 2009 14:33
Re: laboratoř
To s SUV je pravda, no zdrham za povinnostami, tak len priklad na zamyslenie (nemusite ragovat):

Osobne poznam priklad, ze Tico sa celne zrazilo s Feliciou, ono kazdy to "*" odsudzoval a vysledok bol opacny, to Tico takmer voslo do motoroveho priestoru Felicii...proste sofer tica bol ovela menej zraneny ako Felicie - museli ho vyrezat, zlomene oba nohy, proste hroza...mesiace v nemocnici ale je OK...

Vynimka totis potvrdzuje pravidlo,a inak ako to robi NCAP sa neda (rovnaka rychlost do zdi) len je velka prava, ze v premavke ma silnejsi vyhodu, ze to ono castejsie sa zrazaju auta navzajom ako napr. do stromu.

Ani suv ti nemusi zivot zachranit (podotykam, ze zase davam za pravdu, ze castejsie ano) Ak ma niekto nazujem, nech mi posle mail a ja mu obratom dam link. na prezentaciu o dopr. nehodach, ktoru som robil (uz ma roky ale nevadi) a tu hlavnu myslienku by si kazdy mohol zapamatat... vsetko je pravda, vsetko plati, ale nikdy podotykam nikdy nie na 100%!!!!!!!! aj SUV/kamion/CAT dokazes roztrhnut na polku...