Euro NCAP 2009: Toyota iQ - tři metry délky a pět hvězd bezpečnosti
Třídveřová Toyota iQ se tříválcem 1,0 l a pohotovostní hmotností 886 kg není typickým miniautem, ale modernějším a prostornějším konkurentem Smartu. Testem prošla standardní verze s čelními, bočními a okenními airbagy a kolenním airbagem pro řidiče. Na předních sedadlech byly umístěny předpínače bezpečnostních pásů.
Ochrana dospělých
Při čelním nárazu zůstala bezpečnostní schránka stabilní. Kolenní airbag poskytoval kolenům a stehnům řidiče dobrou ochranu. Spolujezdec je při nárazu stabilizován také airbagem pod sedákem, který omezuje jeho dopředný pohyb - i tento systém pracoval při nárazu správně. Výrobce deklaroval na dalších vlastních výsledcích, že obdobná ochrana je poskytována i cestujícím s jinou tělesnou velikostí.
Toyota iQ zaznamenala maximální hodnocení pro ochranu spolucestujícího, při nárazu na kůl bylo naměřeno zatížení žeber, které se odrazilo na nižším bodovém zisku.
Standardní sedadla s látkovým potahem mají pouze hraniční úroveň ochrany před poraněním krční páteře.
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,5 | 97% | 15,6 | 98% | 13,6 | 85% | 2,7 | 68% | 33 | 91% |
Ochrana dětí
V prvním testu bočního nárazu se část úchytu ISOFIX na sedačce pro tříleté dítě utrhla. Toyota identifikovala příčinu jako změnu materiálu, kterou provedl výrobce sedačky Britax-Romer. Sedačky Duo Plus objednané prostřednictvím sítě dealerů Toyoty budou mít nový materiál na kritickém místě. Toyota osloví všechny stávající majitele vozu iQ a nabídne jim výměnu pokud již zakoupili tuto sedačku. Na základě této svolávací akce povolilo Euro NCAP nové testování. Během něj se prokázala účinnost zavedených opatření, když sedačka zůstala upevněná v úchytu ISOFIX. Hlava tříletého dítěte však nebyla zachycena bočními polštáři sedačky a střetla se se sedačkou 18měsíčního dítěte.
Britax-Roemer vylepšil návod k obsluze a nálepky na sedačce varující před opačným zatížením úchytů ISOFIX, k němuž by mohlo dojít při nesprávné montáži do vozidla.
Airbag spolujezdce lze vypnout, aby bylo možno umístit sedačku na předním sedadle proti směru jízdy. Požadavky Euro NCAP na označení aktuálního stavu aktivace airbagu ale splněny nebyly. Varování o nebezpečích, která plynou z umístění sedačky proti směru jízdy aniž by byl deaktivován airbag, jsou ve voze přítomna. Naopak přítomnost úchytů ISOFIX není jasně označena.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 10 | 83% | 4 | 100% | 2 | 100% | 16 | 89% | - | - |
36 měsíční | 7,8 | 65% | 4 | 100% | 2 | 100% | 13,8 | 77% | - | - |
Vozidlo | - | 5 | 40% | |||||||
Ochrana dětí | - | 35 | 71% |
Ochrana chodců
Toyota iQ získala maximum bodů za ochranu při střetu dolních končetin chodce s nárazníkem. Kapota je při střetu s hlavou dospělého relativně málo nebezpečná, což ale neplatí při střetu s hlavou dítěte.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 11,8 | 49% | 1,7 | 28% | 6 | 100% | 20 | 54% |
crashtest toyota euroncap minivozy
Asistenční systémy
Stabilizační systém i připomínač nezapnutých bezpečnostních pásů (pro přední i zadní sedadla) je součástí standardní výbavy ve všech evropských zemích, kde se iQ prodává.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Toyota iQ dosáhla na pětihvězdičkový výsledek, i když se oblast ochrany dětí na dohled přiblížila k procentuální hranici, při které by již nebylo možné podle metodiky Euro NCAP 2009 maximální hodnocení udělit.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 91% | 35 | 71% | 20 | 54% | 6 | 86% | 79% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009 |
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |