Euro NCAP 2009: Volvo XC60 – Pět hvězd letos i v roce 2010
Volvo XC60 je mimořádně bezpečný vůz. Původní myšlenka výrobce je navíc úhledně zabalena v karosérii se sportovním nádechem. Nejvíce novinek přináší tentokrát seveřan hlavně v oblasti aktivní bezpečnosti. Jmenujme například systémy BLIS, Collision warning, Lane Departure Warning, City Safety.
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v roce 2008 s následným přepočtem dle metodiky 2009, absolvoval model Volvo XC60 Momentum s dieselovým agregátem, s karoserií SUV o hmotnosti 1850 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, dvoustupňový čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 i 36 měsíců věku použita sedačka vlastní konstrukce Volvo Childseat, která byla pro obě figuríny instalována proti směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní a A-sloupek karosérie se posunul směrem vzad o pouhé 3 mm. Konstrukce sloupku řízení (patent Volvo) je navržena tak, aby se volant posunul směrem vpřed od řidiče a vznikl tak ještě větší prostor pro ochranu řidiče. Adaptivní omezovače síly v bezpečnostních pásech přizpůsobily svůj degresivní účinek poloze sedadla a intenzitě nárazu. Kolena a stehna cestujících na předních sedadlech byla dobře ochráněna. Výrobce navíc prokázal, že kolena a stehna cestujících jsou dobře ochráněna i v případě různých velikostí cestujících nebo různých pozic při sezení.

Při bočním nárazu získalo Volvo XC60 maximální počet bodů (16 b.) Při nárazu na kůl (13,3 b. z 16 b. možných) vedla ke ztrátě bodů ochrana v oblasti hrudníku (známka mezní) a břicha. Úroveň ochrany krční páteře při nárazech zezadu je dobrá.
| Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Ochrana dospělých | 15,5 | 97% | 8 | 100% | 6,7 | 84% | 3,5 | 88% | 34 | 94% |
Ochrana dětí
Pro obě figuríny byl použit dětský zádržný systém s orientací proti směru jízdy, což je pro dětské tělo bezpečnější. Za ochranu dítěte ve věku 36 měsíců získalo Volvo XC60 maximum bodů a za ochranu dítěte ve věku 18 měsíců ztratilo jen desetinu bodu. Komisaři strhnuli body za provedení varovného štítku, který upozorňuje na nebezpečí vyplývající z používání dětské sedačky s orientací proti směru jízdy na sedadle spolujezdce. Není dostatečně zřetelný a trvale připevněný. Airbag spolujezdce lze deaktivovat, avšak informace o stavu airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná. Přítomnost úchytů typu ISOFIX na zadních vnějších sedadlech není výrazně označena.
| Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
| Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
| 18 měsíční | 11,9 | 99% | 4 | 100% | 2 | 100% | 3 | 23% | - | - |
| 36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
| Ochrana dětí | - | 39 | 79% | |||||||
Ochrana chodců
Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává XC60 maximum bodů. Dodatečné testy však odhalily skutečnost, že některé oblasti pod prostředním zkušebním sektorem nárazníku poskytují nedostatečnou míru ochrany. Oblast kapoty, kde by s největší pravděpodobností dopadla hlava dítěte je hodnocena jako dobrá. Volvo ztrácí body v oblasti přední hrany kapoty a za ochranu hlavy dospělého.
| Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Ochrana chodců | 11,3 | 47% | 0 | 0% | 6 | 100% | 17 | 48% |
Asistenční systémy
Stabilizační systém je součástí standardní výbavy celé modelové řady. Připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce vyhovují požadavkům Euro NCAP.
| Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
| - | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
| - | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Volvo XC60, které podle staré metodiky v roce 2008 obdrželo za ochranu dospělých cestujících 5 hvězd zůstává i podle nové metodiky v pětihvězdičkové kategorii. Potenciál pro zlepšování má XC60 zejména v oblasti ochrany chodců v oblasti přední hrany kapoty a hlavy dospělého a dále v oblasti ochrany hrudníku při nárazu na kůl.
Přesto je Volvo XC60 mimořádně bezpečným vozem. I v roce 2010 by se současným stavem dosáhlo na 5 hvězd, ale v roce 2012 by se muselo zlepšit v ochraně chodců.
| Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 34 | 94% | 39 | 79% | 17 | 48% | 6 | 86% | 81% |
| Počet hvězd | * * * * * | ||||||||
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
| 2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
| Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
| Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
| Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
| Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
| Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% | ||||
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
| Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
| Euro NCAP Volvo XC60 (2009) |



















