Euro NCAP 2010: Alfa Romeo Giulietta – Pět hvězd, prohřeškem jen ochrana hlavy dospělého chodce
Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v červnu 2010, absolvoval model Alfa Romeo Giulietta 1.6 JTD Distinctive s karoserií hatchback o hmotnosti 1334 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s dvojitým předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, dvoustupňový čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro obě figuríny instalována (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) autosedačka FAIR G0/1, pro mladší figurínu s orientací proti směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu stehen a kolen řidiče i spolujezdce.
Výrobce prokázal, že stejnou úroveň ochrany zaručuje nezávisle na tělesných parametrech cestujících a pozicích při sezení.
crashtest alfaromeo euroncap nizsistredni
Při bočním nárazu byl vůz oceněn maximálním počtem bodů. Při agresivnějším nárazu na kůl je zaručena dobrá ochrana všech částí těla mimo hrudník, kde byla ochrana vyhodnocena jako dostačující.
Reaktivní opěrka hlavy (na principu zpětného pohybu cestujícího) poskytuje dobrou ochranu krční páteře při nárazech zezadu.
Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,4 | 96% | 8 | 100% | 7,9 | 99% | 3,4 | 85% | 35 | 96% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb hlavy starší figuríny (sedačka ve směru jízdy) nebyl nadlimitní. Obě figuríny byly při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná.
Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 11,9 | 99% | 4 | 100% | 2 | 100% | 6 | 46% | - | - |
36 měsíční | 11,7 | 98% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 42 | 85% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá. Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty byla ovšem vyhodnocena jako mezní. V oblastech s nejpravděpodobnějším kontaktem s hlavou dítěte byla ochrana oceněna známkou dobrá, přesně řečeno ve 4 ze 6 zkušebních sektorů kapoty. Bohužel ochrana hlavy dospělého chodce je hodnocena převážně jako nedostačující.
Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 13,5 | 56% | 3,1 | 52% | 6 | 100% | 23 | 63% |
Asistenční systémy
Elektronický stabilizační sytém je k dispozici již v základní výbavě, stejně jako připomínače nezapnutého bezpečnostního pásu na všech místech.
Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Alfa Romeo Giulietta podrobená nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získala v celkovém hodnocení 5 hvězd.
Rezervy pro zlepšení lze nalézt zejména u ochrany chodců, konkrétně u ochrany hlavy dospělého a u ochrany pánve v oblasti přední hrany kapoty.
Celkově je na tom Giulietta natolik dobře, že by svých 5 hvězd obhájila i v roce 2012.
Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35 | 96% | 42 | 85% | 23 | 63% | 6 | 86% | 86% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010) | |||||||||
2010 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |
Euro NCAP Alfa Romeo Giulietta (2010) |