Euro NCAP 2010: VW Passat – Pět hvězd
Z testů Euro NCAP si VW Passat odváží 5 hvězd, které by ale v roce 2012 těsně neuhájil díky ochraně chodců. Zlepšit by se mohla především ochrana nohou při čelním nárazu a ochrana pánve a hlavy dospělého chodce. Prostor k dalšímu zlepšení je u ochrany hrudníku při nárazu na kůl.
Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2010, absolvoval faceliftovaný model VW Passat. Z pohledu struktury karosérie se nic zásadního nezměnilo, proto byly výsledky pro čelní a boční náraz a náraz na kůl převzaty ze zkoušek v roce 2005, kdy byl testování podroben VW Passat se vznětovým agregátem o objemu 1,9 litru ve výbavě Trendline s karoserií sedan o hmotnosti 1447 kg a v provedení s levostranným řízením.
Na faceliftovaném modelu byly provedeny jen testy ochrany chodců a ochrany krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash), to vše v souladu s metodikou pro rok 2010. Hodnocení těchto disciplín nemělo totiž v roce 2005 dle staré metodiky vliv na zisk 5 hvězd.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX ) autosedačka Bobsy G0 plus ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Bobsy G1 ISOFIX (pomocí úchytů ISOFIX ), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a bérců řidiče i spolujezdce.
Nicméně konstrukce sloupku řízení je rizikem pro cestující s nestandardními tělesnými parametry a v nestandardních pozicích při sezení, takže oblast stehen byla hodnocena jen jako dostačující.
crashtest vw euroncap strednitrida passat
Při bočním nárazu je zaručena dobrá míra ochrany všech sledovaných oblastí těla a komisaři udělují maximum bodů.
Při agresivnějším nárazu na kůl byla ochrana hlavy a pánve dobrá a ochrana hrudníku a břicha dostačující.
Ochrana jakou poskytuje sedadlo a opěrka hlavy krční páteři při nárazech zezadu (Whiplash) si vysloužila známku dobrá.
Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14 | 88% | 8 | 100% | 7,3 | 91% | 3,3 | 83% | 33 | 91% |
Ochrana dětí
Dopředný pohyb hlavy tříleté figuríny, přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy, nebyl při čelním nárazu nadlimitní. Na základě změřených hodnot zrychlení byla ochrana hrudníku ohodnocena známkou dostačující a ochrana hlavy známkou dobrá.
Obě figuríny byly při bočním nárazu dokonale chráněny uvnitř svého zádržného systému.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a na jeho sedadle nainstalovat za účelem přepravy dítěte dětský zádržný systém. Informace o stavu spolujezdcova airbagu není řidiči zprostředkována dostatečně jasně.
Varovná samolepka na sluneční cloně upozorňuje jasně na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte v zádržném systému na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace airbagu spolujezdce.
Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 11,4 | 95% | 4 | 100% | 2 | 100% | 6 | 46% | - | - |
36 měsíční | 8,4 | 70% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 38 | 77% |
Ochrana chodců
Výsledky zkoušky ochrany chodců nebyly z testu v roce 2005 převzaty, protože se od té doby zkušební metodika změnila (výsledek ochrany chodců neměl tehdy vliv na zisk 5 hvězd celkově).
Ochrana nohou v oblasti nárazníku je dobrá ve 4 ze 6 zón, ve zbylých oblastech je pouze mezní.
Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je nedostačující, nebyl udělen ani bod.
V oblastech kapoty s největší pravděpodobností kontaktu s dětskou hlavou je ochrana dobrá (ve 4 ze 6 zón) a mezní v krajních zónách.
Naproti tomu je ochrana hlavy dospělého chodce hodnocena převážně jako nedostačující.
Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 14 | 58% | 0 | 0% | 5,3 | 88% | 19 | 54% |
Asistenční systémy
VW Passat je vybaven již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem i připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.
Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
VW Passat podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získal v celkovém hodnocení maximální počet hvězd. Přesto by se mohla zlepšit například ochrana nohou při čelním nárazu, ochrana hrudníku při nárazu na kůl nebo ochrana pánve či hlavy dospělého chodce.
Současných 5 hvězd by v roce 2012 těsně neobhájil kvůli ochraně chodců.
Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 91% | 38 | 77% | 19 | 54% | 5 | 71% | 79% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010) | |||||||||
2010 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |