Euro NCAP 2011: Nissan Leaf – Pět hvězd pro elektromobil
V květnu 2011 proběhly další testy Euro NCAP. Testován byl i pětidvéřový elektromobil Nissan Leaf v provedení hatchback s výkonem 80kW a pohotovostní hmotností 1530 kg. Vůz získal 5 hvězd, zlepšit by se ale mohly prvky pro ochranu chodců.
Bezpečnostní výbava testovaného automobilu zahrnovala čelní airbag řidiče a spolujezdce, omezovač rychlosti a připomínač zapnutí pásů řidiče a spolujezdce.
Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18měsíčního dítěte instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) autosedačka Fair Bimbofix G 0/1S, pro figurínu 3letého dítěte pak autosedačka Römer Duo plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Tuhá středová konzole a prvky kolem sloupku řízení představují riziko pro kolena a stehna cestujících jiné výšky nebo sedících v jiné poloze než použité figuríny.
Při testu bočního nárazu získal Leaf maximální počet bodů, protože při tomto nárazu je dobře chráněno celé tělo.
Při testu nárazu do sloupu je tělo ochráněno dobře, v oblasti hrudníku dostatečně.
Leaf byl testován s nabitou baterií a při testu nebyla zjištěna žádná rizika nebo problémy spojené s elektřinou.
Ochrana předních sedadel a hlavových opěrek při nárazu zezadu byla vyhodnocena jako mezní.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 13,6 | 85% | 8 | 100% | 7,4 | 93% | 2,9 | 73% | 32 | 89% |
Ochrana dětí
Na základě údajů změřených zkušební figurínou, získal Leaf maximální počet bodů při testu pro 18měsíční dítě.
Při použití sedačky na předním sedadle by měl být vypnutý airbag spolujezdce, avšak informace o stavu airbagu není řidiči dostatečně zřejmá.
Ve voze jsou použity trvalé štítky upozorňující na nebezpečí a nutnost vypnout airbag při použití dětské autosedačky.
Při testu s figurínou tříletého dítěte ztratil Nissan Leaf 0,6 bodu za ochranu hrudníku při čelním nárazu.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
36 měsíční | 11,4 | 95% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,4 | 97% | - | - |
Vozidlo | - | 5 | 35% | |||||||
Ochrana dětí | - | 40 | 83% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou v oblasti nárazníku je převážně dobrá.
Kapota poskytuje v oblasti, kde je možný náraz dětské hlavy, dobrou ochranu.
Oblasti nárazu hlavy dospělého poskytují ochranu buď dobrou nebo mezní.
Ochrana pánve chodce je dobrá jen v jedné oblasti kapoty a získala jen polovinu možných bodů.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 15,2 | 63% | 3 | 50% | 5,1 | 85% | 23 | 65% |
Asistenční systémy
U Nissanu Leaf je ESP standardní výbavou a splňuje nároky testů Euro NCAP. Připomínač zapnutí pásu řidiče a spolujezdce je také standardem, stejně jako omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0,9 | 90% | 3 | 100% | 2 | 67% | 6 | 84% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Nissan Leaf získal v celkovém hodnocení testu Euro NCAP maximální počet hvězd. Ochrana dospělých i dětí je na velmi dobré úrovni.
Zapracovat by se dalo na ochraně nohou řidiče a spolujezdce a ochraně chodců.
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 89% | 40 | 83% | 23 | 65% | 6 | 84% | 82% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |