Euro NCAP 2011: Renault Fluence Z.E. – Čtyři hvězdy pro elektrický sedan
Renault si za poslední desetiletí vybudoval pověst výrobce, jehož modely z Euro NCAP vždy odjíždějí s plným počtem, ale vyjímečně se to nepovede. Fluence Z.E. je tak od roku 2008 prvním zástupcem své značky, který má jen čtyři hvězdy.
Výsledek Fluence Z.E. v testech Euro NCAP, vzhledem k velkým plánům s dostupnými elektromobily pro každodenní provoz, určitě neudělal radost vedení automobilky Renault.
Hlavním důvodem pro neudělení plného počtu hvězd jsou nedostatky v ochraně řidiče a předního spolujezdce. Zapracovat je potřeba i na ochraně chodců a to především na provedení kapoty.
Předmětem testu byl Renault Fluence Z.E. s karoserií 4dvéřový sedan, pohotovostní hmotností 1569 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného vozu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy.
Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče, spolujezdce, stabilizačním systémem a omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů Isofix a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Přesto v airbagu nevznikl tlak dostatečný k zabránění kontaktu hlavy řidiče s volantem. Renault informoval Euro NCAP, že na nápravě tohoto problému pracují.
Části palubní desky představují riziko pro kolena a stehna řidiče i spolujezdce.

Test bočního nárazu ukázal dostatečnou ochranu hrudníku, ochrana ostatních částí těla byla dobrá.
Při testu nárazu na sloup ukázaly údaje z figuríny mezní ochranu hrudníku.
Ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) si byla vyhodnocena jako mezní.
Po nárazových testech byla provedena kontrola elektrické bezpečnosti vozu, ale nebyly nalezeny žádné problémy.
| Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Ochrana dospělých | 9,8 | 61% | 8 | 100% | 6,1 | 76% | 2 | 50% | 26 | 72% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figuríny získal Renault maximální počet bodů v ochraně 3letého dítěte.
Dopředný pohyb 3leté figuríny nepřesahoval normu, obě dětské figuríny byly dětskou autosedačkou dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat pro bezpečné umístění dětské sedačky, ale řidič nemá dostatečný přehled o jeho stavu.
Varovný štítek zcela jasně a zřetelně upozorňuje na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
| Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
| Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
| 18 měsíční | 10,8 | 90% | 4 | 100% | 2 | 100% | 16,8 | 93% | - | - |
| 36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
| Vozidlo | - | 6 | 46% | |||||||
| Ochrana dětí | - | 41 | 83% | |||||||
Ochrana chodců
Kapota poskytuje převážně špatnou ochranu v oblastech možného nárazu hlavy dětského i dospělého chodce. Přední hrana kapoty také poskytuje převážně špatnou ochranu.
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu a získal plný počet bodů.
| Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Ochrana chodců | 7,2 | 30% | 0,1 | 2% | 6 | 100% | 13 | 37% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Fluence Z.E. je stabilizační systém, který splňuje požadavky Euro NCAP, dále pak připomínač zapnutí bezpečnostních pásů na předních sedadlech.
Omezovač rychlosti je u některých variant za příplatek, do budoucna by se však měl stát standardem.
| Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
| - | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
| - | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Asistenční systémy | 0,9 | 90% | 3 | 100% | 2 | 67% | 6 | 84% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Renault Fluence Z.E. poskytuje přijatelnou ochranu cestujícím, ale právě v této kategorii jsou rezervy, které neumožnily udělit plný počet hvězd. Podobné je to u ochrany chodců.
V roce 2012 by Fluence Z.E. dostal od Euro NCAP pouze 3 hvězdy, kvůli 37% výsledku v kategorii Ochrana chodců (mez pro 4 hvězdy činí v roce 2012 50 % maxima).
| Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 26 | 72% | 41 | 83% | 13 | 37% | 6 | 84% | 68% |
| Počet hvězd | **** | ||||||||
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
| 2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
| Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
| Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
| Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
| Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
| Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% | ||||





















