Euro NCAP 2011: Renault Fluence Z.E. – Čtyři hvězdy pro elektrický sedan
Renault si za poslední desetiletí vybudoval pověst výrobce, jehož modely z Euro NCAP vždy odjíždějí s plným počtem, ale vyjímečně se to nepovede. Fluence Z.E. je tak od roku 2008 prvním zástupcem své značky, který má jen čtyři hvězdy.
Výsledek Fluence Z.E. v testech Euro NCAP, vzhledem k velkým plánům s dostupnými elektromobily pro každodenní provoz, určitě neudělal radost vedení automobilky Renault.
Hlavním důvodem pro neudělení plného počtu hvězd jsou nedostatky v ochraně řidiče a předního spolujezdce. Zapracovat je potřeba i na ochraně chodců a to především na provedení kapoty.
Předmětem testu byl Renault Fluence Z.E. s karoserií 4dvéřový sedan, pohotovostní hmotností 1569 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného vozu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy.
Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče, spolujezdce, stabilizačním systémem a omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů Isofix a pomocného rámu) autosedačka Britax Römer Babysafe plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Přesto v airbagu nevznikl tlak dostatečný k zabránění kontaktu hlavy řidiče s volantem. Renault informoval Euro NCAP, že na nápravě tohoto problému pracují.
Části palubní desky představují riziko pro kolena a stehna řidiče i spolujezdce.
Test bočního nárazu ukázal dostatečnou ochranu hrudníku, ochrana ostatních částí těla byla dobrá.
Při testu nárazu na sloup ukázaly údaje z figuríny mezní ochranu hrudníku.
Ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) si byla vyhodnocena jako mezní.
Po nárazových testech byla provedena kontrola elektrické bezpečnosti vozu, ale nebyly nalezeny žádné problémy.
Euro NCAP 2011: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 9,8 | 61% | 8 | 100% | 6,1 | 76% | 2 | 50% | 26 | 72% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figuríny získal Renault maximální počet bodů v ochraně 3letého dítěte.
Dopředný pohyb 3leté figuríny nepřesahoval normu, obě dětské figuríny byly dětskou autosedačkou dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat pro bezpečné umístění dětské sedačky, ale řidič nemá dostatečný přehled o jeho stavu.
Varovný štítek zcela jasně a zřetelně upozorňuje na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2011: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 10,8 | 90% | 4 | 100% | 2 | 100% | 16,8 | 93% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 6 | 46% | |||||||
Ochrana dětí | - | 41 | 83% |
Ochrana chodců
Kapota poskytuje převážně špatnou ochranu v oblastech možného nárazu hlavy dětského i dospělého chodce. Přední hrana kapoty také poskytuje převážně špatnou ochranu.
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu a získal plný počet bodů.
Euro NCAP 2011: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 7,2 | 30% | 0,1 | 2% | 6 | 100% | 13 | 37% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Fluence Z.E. je stabilizační systém, který splňuje požadavky Euro NCAP, dále pak připomínač zapnutí bezpečnostních pásů na předních sedadlech.
Omezovač rychlosti je u některých variant za příplatek, do budoucna by se však měl stát standardem.
Euro NCAP 2011: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0,9 | 90% | 3 | 100% | 2 | 67% | 6 | 84% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Renault Fluence Z.E. poskytuje přijatelnou ochranu cestujícím, ale právě v této kategorii jsou rezervy, které neumožnily udělit plný počet hvězd. Podobné je to u ochrany chodců.
V roce 2012 by Fluence Z.E. dostal od Euro NCAP pouze 3 hvězdy, kvůli 37% výsledku v kategorii Ochrana chodců (mez pro 4 hvězdy činí v roce 2012 50 % maxima).
Euro NCAP 2011 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 26 | 72% | 41 | 83% | 13 | 37% | 6 | 84% | 68% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2011?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2011 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2011) | |||||||||
2011 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |