Euro NCAP 2012: BMW řady 3 – Pět hvězd
V letošním roce došlo ke zpřísnění hodnocení nárazových testů Euro NCAP. K zisku pěti hvězdiček musí automobily nově získat v kategorii ochrany chodců alespoň 60 % dosažitelného maxima, dosud vozům stačilo v této kategorii získat 40 % maxima.
BMW řady 3 vyšlo z letošních testů Euro NCAP s velmi dobrými výsledky ve všech kategoriích. Prostor pro zlepšení tradičně představuje ochrana chodců a to především pro případ srážky s dospělým.
V případě ochrany dětí je diskutabilní příplatek za možnost deaktivovat airbag předního spolujezdce pro případ přepravy dětské sedačky umístěné proti směru jízdy.
Předmětem testu bylo BMW 320d s karosérií čtyřdveřový sedan s pohotovostní hmotností 1495 kg a volantem vlevo.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Fair G0/1S, pro starší figurínu pak stejná autosedačka, avšak s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. BMW poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a získala maximální počet bodů. Při testu nárazu na sloup byla ochrana hrudníku a břicha přiměřená, ochrana hlavy a pánve dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,8 | 99% | 8 | 100% | 7,4 | 93% | 3,1 | 78% | 34 | 95% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získala řada 3 maximum bodů za ochranu 18 měsíčního dítěte a ztratila desetinu bodu v ochraně 3letého dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, ovšem za příplatek. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
36 měsíční | 11,9 | 99% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,9 | 99% | - | - |
Vozidlo | - | 5 | 38% | |||||||
Ochrana dětí | - | 41 | 84% |
Ochrana chodců
Nárazník a přední hrana kapoty získaly maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců.
Kapota poskytuje převážně špatnou ochranu v oblastech možného nárazu hlavy dospělého.
Oblasti možného nárazu hlavy dítěte poskytuje kapota dobrou ochranu téměř ve všech testovaných oblastech.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 15,9 | 66% | 6 | 100% | 6 | 100% | 28 | 78% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením BMW řady 3 je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Omezovač rychlosti je ovšem součástí volitelné výbavy.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
BMW řady 3 získalo výborné výsledky v ochraně cestujících i chodců. Především ochrana chodců by se ale přeci jen dala vylepšit.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 95% | 41 | 84% | 28 | 78% | 6 | 86% | 89% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |