Euro NCAP 2013: Ford EcoSport – Jedna hvězda chybí
Na jaře letošního roku Ford EcoSport absolvoval i testy Latin NCAP, jejichž pravidla se od těch evropských liší, a získal v nich čtyři z pěti hvězdiček za ochranu dospělých a tři hvězdy za ochranu dětí.
V testech Euro NCAP nyní nový globální model značky Ford, stojící na základech Fiesty, dosáhl podobného výsledku jako jeho faktický předchůdce Fusion před deseti lety a získal čtyři hvězdy.
Předmětem testu byl Ford EcoSport Titanium s pětidveřovou karoserií, pohotovostní hmotností 1350 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla a připomínáním zapnutí pásů pro přední sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) autosedačka Römer Baby Safe ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Ford poskytuje stejnou úroveň ochrany cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a získala maximální počet bodů. Při testu nárazu na sloup byla zaznamenána ochrana hrudníku dostatečná, ochrana ostatních částí těla byla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
| Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Ochrana dospělých | 15,1 | 94% | 8 | 100% | 7,5 | 94% | 3,1 | 78% | 34 | 93% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získal EcoSport maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte.
Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má o jeho stavu dobrý přehled.
Štítek s varováním před nebezpečím umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce bez předchozího vypnutí airbagu je viditelně umístěn v interiéru vozu.
Všechny dětské sedačky, pro které je vůz navržen, lze nainstalovat.
| Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
| Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
| Ochrana dětí | 22 | 92% | 4 | 50% | 12 | 75% | 38 | 77% | ||
Ochrana chodců
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu ve všech testovaných oblastech a získal maximální počet bodů. Naproti tomu přední hrana kapoty poskytuje pánevní oblasti chodců převážně špatnou ochranu. Kapota poskytuje smíšeně dobrou nebo dostatečnou, podél spodku čelního skla špatnou ochranu.
| Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Ochrana chodců | 14,7 | 61% | 0,4 | 7% | 6 | 100% | 21 | 58% |
Asistenční systémy
Běžným vybavením EcoSportu je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP. Standardem je i připomínání zapnutí pásů pro přední sedadla. Ford EcoSport není nabízen s omezovačem rychlosti.
| Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
| - | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
| - | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 55% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Crossover Ford Ecosport předvedl dobrou ochranu dospělých cestujících. V případě ochrany dětských pasažérů má ještě prostor pro zlepšení. Za absencí páté hvězdy ovšem stojí nedostatky v ochraně chodců, jimž se nevyhne většina vozů dnešní produkce a také absence omezovače rychlosti.
| Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 34 | 93% | 38 | 77% | 21 | 58% | 5 | 55% | 79% |
| Počet hvězd | **** | ||||||||
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
| 2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
| Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
| Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
| Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% | ||||





















