Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2013: Mercedes-Benz Citan Kombi – Jen tři hvězdy

Ondřej Pavlůsek Ondřej Pavlůsek 24. 4. 2013 • 13:11
6
10
Zobrazit náhledy (6)
crashtest mercedesbenz euroncap novemodely
Výsledek spolupráce automobilky Mercedes-Benz s Renaultem si neodváží právě nejlichotivější hodnocení z testů Euro NCAP. Nedostatky jsou prakticky ve všech kategoriích.

Mercedes-Benz Citan je v podstatě dvojčetem aktuální generace Renaultu Kangoo. Ta se světu představila již v roce 2007 a jen o rok později absolvovala testy Euro NCAP, z nichž odjela se čtyřmi hvězdami. Hodnocení testů se ovšem od roku 2008 výrazně zpřísnilo a Citan si tak v letošním roce odváží jen tři hvězdy.

Předmětem testu byl Mercedes-Benz Citan Kombi s motorem 109 CDI Blue Efficiency s pětidveřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1460 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem na předních sedadlech a omezovačem síly na předních a vnějších zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Römer Baby Safe ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

crashtest mercedesbenz euroncap novemodely crashtest mercedesbenz euroncap novemodely

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Prohlídka vozu ukázala, že některé části palubní desky představují riziko zranění pro cestující jiné výšky a sedící v jiné pozici, než testované figuríny. Údaje z figuríny také ukázaly na mezní ochranu řidičova hrudníku.

Při testu bočního nárazu byla dobrá ochrana hlavy, ale boční airbag se náležitě nerozvinul, protože se zachytil o horní upevnění bezpečnostního pásu. To samé se stalo i při testu nárazu na sloup. Mercedes naznačil, že na tomto problému bude pracovat. Údaje o stlačení hrudníku při nárazu na sloup ukázaly slabou ochranu hrudní oblasti. Navíc po testu byla mezi B sloupkem a posuvnými dveřmi zřetelná mezera. Vůz byl penalizován, protože mezera byla vyhodnocena jako riziko pro končetiny cestujících.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých11,572%7,391%5,265%3,485%2774%

Ochrana dětí

Na základě výsledků dynamických testů získal Citan maximum bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.

Airbag spolujezdce nelze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat. Většinu dětských autosedaček lze do vozu bez problémů instalovat, ale sedačky ze skupiny II/III nesedí ve voze úplně správně a u sedačky Britax Römer Duo Plus bylo potřeba se pečlivě přesvědčit, že jí úchyty ISOFIX pevně drží na správném místě.

Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana dětí24100%338%7,142%3469%

Ochrana chodců

Na rozdíl od přední hrany kapoty, která poskytuje chodcům špatnou ochranu ve většině testovaných oblastí, poskytuje nárazník většinou ochranu dobrou. Kapota poskytuje většinou dostatečnou ochranu, ale v oblastech možného nárazu hlavy dospělého je tato ochrana převážně špatná.

Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců1458%0,58%5,998%2056%

Asistenční systémy

Citan je standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability, který splňuje požadavky Euro NCAP. Připomínač pásu má jen sedadlo řidiče. Volitelný je manuálně nastavitelný omezovač rychlosti, ovšem upozornění na překročení nastavené rychlosti je pouze vizuální a neodpovídá tedy požadavkům Euro NCAP.

Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%00%333%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

V ochraně cestujících a především v ochraně chodců má Mercedes-Benz Citan ještě hodně co dohánět. Bezpečnostní výbava vozu je více než podprůměrná.

Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2774%3469%2056%333%65%

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Odborny server?
| 25. 4. 2013
Protoze srovnavat dodavky s osobakem je nesmysl. To uz muzou rovnou delat crash testy nakladaku a srovnavat je s "large family cars".
Odborny server?
| 25. 4. 2013
To je jedno, kde je pravne zarazen, dulezity je ucel vozidla a tohle je proste dodavka. EuroNCAP ma dokonce kategorii Business and Family Vans, coz je kategorie kde jsou podobne vozy, ale Citan byl nesmyslne zarazen mezi MPV kam proste nepatri, protoze to neni MPV. Chapu, ze ty Vans jsou vetsi vozy, ale tak maji udelat kategorii Small Vans nebo neco podobneho.
Avatar - twistedTSD
Odborny server?
| 24. 4. 2013
Nechápu - co na testu mění fakt, že je to dodávka (resp. její osobní verze)?
Odborny server?
| 24. 4. 2013
Jak to, že to není osobní auto? I takový Multivan je zařazený jako velké MPV. V Čechách tomu řekneme mikrobus, oficiálně je to M1, tedy pořád osobní automobil.
HLAVNĚ NEBREČTE
| 24. 4. 2013
Paneboze! Do koho jsi to dusi dal? :no:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku