Euro NCAP 2013: Mercedes-Benz CLA – Následování třídy A
Mercedes-Benz třídy A absolvoval testy Euro NCAP před necelým rokem a získal v nich plný počet hvězd. Jeho mladší příbuzný v podobě modelu CLA dosáhl stejného celkového výsledku, ale je lepší v hodnocení ochrany chodců a naopak mírně si pohoršil v ochraně dětí.
Předmětem testu byl Mercedes-Benz CLA 200 Urban s karosérií čtyřdvéřový sedan, pohotovostní hmotností 1430 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních a vnějších zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy, omezovač rychlosti a připomínání zapnutí pásů pro všechna sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů bezpečnostního pásu) autosedačka Römer Baby Safe, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací ve směru jízdy.
crashtest mercedesbenz euroncap novemodely premioveznacky
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Mercedes-Benz CLA prokázal stejnou ochranu pro cestující různých výšek a sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu získal CLA maximum bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při testu nárazu do sloupu ukázaly údaje z figuríny kompresi žeber, ochrana hrudníku je tedy mezní.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,2 | 95% | 8 | 100% | 6,5 | 81% | 3,3 | 83% | 33 | 91% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získal CLA maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Pohyb hlavy 3leté figuríny dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný, ale zpomalení hrudníku ukázalo jen dostatečnou ochranu hrudníku.
Součástí volitelné výbavy vozu je systém CPOD, který automaticky deaktivuje airbag spolujezdce pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy. Systém ale funguje jen se sedačkami Mercedes-Benz a nebyl tedy Euro NCAP oceněn. Nebezpečí použití dětské autosedačky na místě spolujezdce je ve voze jasně vysvětleno.
Mercedes-Benz doplní uživatelskou příručku o označení, které dětské autosedačky lze použít na určitých sedadlech.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 21,8 | 91% | 4 | 50% | 11 | 65% | 37 | 75% |
Ochrana chodců
CLA je vybaven aktivní kapotou. Senzory zachytí náraz do chodce a systém automaticky nadzdvihne kapotu, aby se zvětšil prostor mezi kapotou a tvrdými součástmi pod ní.
Mercedes-Benz prokázal, že jeho systém reaguje při různých rychlostech a na různé postavy chodců. Ochrana hlav chodců je tedy dobrá, stejně tak je dobrá i ochrana poskytovaná nárazníkem nohám chodců. Přední hrana kapoty poskytuje také převážně dobrou ochranu.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 17 | 71% | 4 | 67% | 6 | 100% | 27 | 74% |
Asistenční systémy
CLA je standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability, který splňuje požadavky Euro NCAP, připomínáním pásů pro všechna sedadla a manuálně nastavitelným omezovačem rychlosti.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 130% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 81% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Mercedes-Benz CLA získal velmi dobré výsledky v ochraně cestujících i chodců. Především ochrana dětí by se ale přeci jen dala vylepšit. Aby vůz splňoval všechny požadavky Euro NCAP měly by se některé bezpečnostní prvky stát součástí standardní výbavy.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 91% | 37 | 75% | 27 | 74% | 7 | 81% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |