Euro NCAP 2013: Mitsubishi Space Star/Mirage – Čtyři hvězdy musí stačit
Za neúplným počtem hvězd pro malý hatchback japonské automobilky Mitsubishi stojí především problémy s uchycením dětské sedačky a nedostatky v kategorii asistenčních systémů.
Předmětem testu bylo Mitsubishi Mirage 1.2, s karosérií pětidvéřový hatchback, pohotovostní hmotností 860 kg a volantem na pravé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů na předních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována po směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka Römer Duo Plus, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací po směru jízdy.
crashtest mitsubishi euroncap novemodely malevozy
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín ukázaly dobrou ochranu stehen a kolen řidiče i spolujezdce. Mitsubishi poskytuje stejnou úroveň ochrany cestujícím různých rozměrů sedících v různých pozicích. Údaje z čidla na řidičově holenní kosti poukázaly na mezní ochranu této části těla.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a vůz získal maximální počet bodů. Při nárazu na sloup prokázal vůz dostatečnou ochranu hrudníku a dobrou ochranu všech ostatních částí těla cestujících.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,1 | 88% | 8 | 100% | 7,5 | 94% | 3 | 75% | 33 | 90% |
Ochrana dětí
Obě figuríny seděly po směru jízdy. Pohyb hlavy figurín dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný a míra ochrany byla vyhodnocena jako dobrá. Při bočním nárazu byly obě figuríny dobře ochráněny sedačkami před kontaktem s interiérem vozu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, ale řidič nemá jasnou představu o jeho stavu a systém ztratil body.
Při instalaci dětské autosedačky skupiny II/III nelze správně nainstalovat na zadní sedačky.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 22,5 | 94% | 3 | 38% | 10,2 | 64% | 36 | 72% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za ochranu nohou chodců. Naopak přední hrana kapoty poskytuje mezní ochranu pánevní oblasti chodců. Povrch kapoty poskytuje chodcům převážně dobrou nebo dostatečnou ochranu.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 16,5 | 69% | 3,8 | 63% | 6 | 100% | 26 | 73% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Mitsubishi je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP a připomínání zapnutí pásu pro přední sedadla. Automobil však není vybaven omezovačem rychlosti.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 55% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Největším problémem se po testech jeví uchycení dětské sedačka po směru jízdy. Lépe by chtělo propracovat i ochranu poskytovanou přední hranou kapoty.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 90% | 36 | 72% | 26 | 73% | 5 | 55% | 80% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |