Euro NCAP 2013: Renault Captur – Pět hvězd pro sourozence Clia
Městský crossover Renault Captur předvedl při letošních testech Euro NCAP podobně dobré výsledky jako sesterský model Clio v loňském roce. Stejně jako pětidveřový hatchback i Captur velmi slušně ochrání svou posádku a disponuje slušnou výbavou asistenčních systémů, ale ještě výrazný prostor pro zlepšení v ochraně chodců.
Předmětem testu byl Renault CAPTUR 1.0 s výbavou Trendy a karosérií pětidveřový hatchback a pohotovostní hmotností 1180 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, omezovač rychlosti, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem, omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásů na předních i zadních sedadlech.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) autosedačka Römer Baby Safe ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka FAIR Bimbofix (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) s orientací proti směru jízdy.
crashtest renault euroncap novemodely
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Renault poskytuje stejnou míru ochrany pro řidiče různých výšek, sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana hrudníku přiměřená, ochrana zbytku těla dobrá. Při testu bočního nárazu na sloup ale údaje ze zkušebních figurín ukázaly kompresi hrudníku, poukazující na malou ochranu hrudníku a mezní ochranu břicha.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,8 | 99% | 7,9 | 99% | 5,3 | 66% | 2,8 | 70% | 32 | 88% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získal Captur maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Obě děti byly posazeny proti směru jízdy. Hlava figuríny 3letého dítěte při nárazu přišla do kontaktu s C-sloupkem, za což byly Renaultu strženy body. Obě dětské figuríny byly při bočním nárazu dětskými autosedačkami dobře ochráněny.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má o jeho stavu jasný přehled. Všechny typy dětských autosedaček mohou být do auta správě nainstalovány.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 20 | 83% | 7 | 88% | 12 | 75% | 39 | 79% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za ochranu nohou chodců. Ochrana hlavy chodců je převážně přiměřená v oblastech možného nárazu hlavy dospělého i dětského chodce.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 13,4 | 56% | 2,7 | 45% | 6 | 100% | 22 | 61% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Renaultu Captur je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, připomínání zapnutí pásu pro všechna sedadla i omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 1,3 | 130% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 81% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Renault Captur dosáhl velmi dobrých výsledků ve všech kategoriích, i když v oblasti ochrany dětí i chodců je ještě prostor pro zlepšení.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 88% | 39 | 79% | 22 | 61% | 7 | 81% | 80% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |