Euro NCAP 2012: Renault Clio – Pět hvězd stejně jako u předchůdce
Renault Clio se letos představuje ve své čtvrté generaci a pohled do minulosti na výsledky předchozích tří generací nabízí zajímavý pohled na zvyšování počtu hvězd. V případě první generace získalo Clio v roce 1997 pouhé dvě hvězdy. Výrazné zlepšení přinesla druhá generace, která se v roce 2000 mohla pochlubit čtveřicí hvězd a Clio třetí generace odjíždělo z testů Euro NCAP v roce 2005 s plným počtem pěti hvězd.
Čtvrtá generace Clia předvedla při letošních testech Euro NCAP velmi slušné výsledky v oblasti ochrany dospělých i dětských členů posádky, ale výrazný prostor pro zlepšení poskytuje kategorie ochrany chodců.
Předmětem testu byl Renault Clio 1.0 v základní výbavě s karosérií pětidvéřový hatchback s pohotovostní hmotností 1087 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, omezovač síly pásů na zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven omezovačem rychlosti a připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Britax Römer Baby Safe Plus, pro starší figurínu pak autosedačka Britax Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether), avšak s orientací ve směru jízdy.
crashtest renault euroncap novemodely
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Malý Renault poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu získalo Clio maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při testu nárazu na sloup bylo zaznamenáno stlačení žeber, což indikuje slabou ochranu hrudníku.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,9 | 93% | 8 | 100% | 6,4 | 80% | 2,5 | 63% | 32 | 88% |
Ochrana dětí
V testech dynamického nárazu získalo Clio za ochranu dětí maximum bodů. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy a řidič má jasný přehled o jeho stavu. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
36 měsíční | 11,5 | 96% | 4 | 100% | 2 | 100% | 17,5 | 97% | - | - |
Vozidlo | - | 8 | 62% | |||||||
Ochrana dětí | - | 43 | 89% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců. Přední hrana kapoty poskytuje chodcům převážně dobrou ochranu.
Kapota poskytuje špatnou nebo mezní ochranu v oblastech možného nárazu hlavy dospělého i dítěte.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 11,8 | 49% | 5,9 | 98% | 6 | 100% | 24 | 66% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením Renaultu Clio je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Stejně tak je standardem i omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0,9 | 90% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 99% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Renault Clio má dobré výsledky v ochran cestujících, ale v ochraně chodců má ještě co vylepšovat.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 32 | 88% | 43 | 89% | 24 | 66% | 7 | 99% | 85% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |