Euro NCAP 2013: Toyota Auris – Otevřené zadní dveře a pět hvězd
Nová generace Toyoty Auris předvedla dobrou ochranu dospělých cestujících a dětí, i když se jí při čelním nárazu otevřely zadní dveře. Tradičně u současných automobilů nejvíce prostoru ke zlepšení nabízí ochrana chodců a jisté rezervy jsou i v případě asistenčních systémů.
Předmětem testu byla Toyota Auris 1.6 s karosérií pětidvéřový hatchback, pohotovostní hmotností 1300 kg a volantem na pravé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední i zadní sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka Takata Mini pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX) s orientací ve směru jízdy.
crashtest toyota euroncap novemodely
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Toyota poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá, ale zadní dveře na straně řidiče se při nárazu otevřely. Otevření zadních dveří může být nebezpečné pro cestující na zadním sedadle a vůz byl proto penalizován. Při testu nárazu na sloup byla zaznamenána ochrana hrudníku dostatečná, ochrana ostatních částí těla byla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15 | 94% | 7,5 | 94% | 7,5 | 94% | 3,3 | 83% | 33 | 92% |
Ochrana dětí
Pro rok 2013 používá Euro NCAP vylepšené dětské figuríny a hodnocení kompatibility několika různých dětských autosedaček a vozu.
Na základě údajů z figuríny získala Toyota Auris při dynamických testech plný počet bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Všechny dětské sedačky, pro které je vůz navržen, lze do vozu bez problémů nainstalovat.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má jasný přehled o jeho stavu.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 23,6 | 98% | 6 | 75% | 12 | 75% | 42 | 84% |
Ochrana chodců
Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou ochranu ve všech testovaných oblastech a získal maximální počet bodů. Přední hrana kapoty poskytuje na středu dobrou ochranu pánvi chodce, ale špatnou na vnějších stranách. Podobně i kapota poskytuje v některých oblastech dobrou ochranu, ale například v oblasti sloupků předního okna je ochrana hlavy chodů malá.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 16,8 | 70% | 2 | 33% | 6 | 100% | 25 | 68% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením všech verzí Aurisu je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, a připomínač zapnutí pásů pro přední i zadní sedadla. Omezovač rychlosti je k dispozici za příplatek, ale nepředpokládá se prodej v dostatečném množství, aby byly splněny požadavky Euro NCAP.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 66% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Toyota Auris předvedla velmi dobré výsledky v ochraně dospělých i dětských cestujících. Zlepšit je třeba ochranu chodců a bezpečnostní výbavu vozu.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33 | 92% | 42 | 84% | 25 | 68% | 6 | 66% | 83% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |