Euro NCAP 2013: Volkswagen T5 – Stále jen čtyři hvězdy
Volkswagen T5 po pěti letech zamířil podruhé k testům Euro NCAP a ani v aktuálním provedení nedosáhl na plný počet hvězd.
Poprvé byl Volkswagen T5 ve svém původním provedení podroben testům Euro NCAP v roce 2008. Podle tehdejších pravidel získal po čtyřech hvězdách za ochranu dospělých i dětských cestujících a jen jednu hvězdu za ochranu chodců.
Současné provedení T5 si odváží čtyři hvězdy, za nimiž stojí nedostatky prakticky ve všech kategoriích, i když nejvíce prostoru pro zlepšení se nabízí v oblasti ochrany chodců a výbavě asistenčními systémy.
Předmětem testu byl Volkswagen T5 Transporter Kombi s karoserií van, pohotovostní hmotností 1880 kg a volantem na pravé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásu řidiče.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného nohy) autosedačka Bobsy G0 Plus, pro starší figurínu pak autosedačka Bobsy G1 DUO Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Prohlídka vozu ukázala, že některé části palubní desky představují riziko zranění pro cestující jiné výšky a sedící v jiné pozici, než testované figuríny. Údaje z figuríny také ukázaly na mezní ochranu řidičova hrudníku.
Při testu bočního nárazu získal Volkswagen T5 maximum bodů. Při testu nárazu na sloup byla ochrana hrudníku mezní, ochrana břicha dostatečná a ochrana ostatních částí těla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
| Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
| Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Ochrana dospělých | 11,9 | 74% | 8 | 100% | 6,6 | 83% | 2 | 50% | 28 | 79% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získal Volkswagen T5 maximum bodů za ochranu 3letého dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy, ale řidič nemá přehled o jeho stavu. Na nebezpečí při umístění sedačky na přední sedadlo bez předchozího vypnutí airbagu není ve voze dostatečně upozorněno.
| Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
| Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
| Ochrana dětí | 21,5 | 90% | 3 | 38% | 12 | 75% | 36 | 74% | ||
Ochrana chodců
Nárazník poskytuje nohám chodců špatnou ochranu. Kapota poskytuje na většině své plochy ochranu špatnou až mezní s dobrými výsledky v oblasti čelního skla.
| Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
| Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Ochrana chodců | 9,8 | 41% | 0 | 0% | 0 | 0% | 10 | 32% |
Asistenční systémy
Volkswagen T5 je standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability a připomínáním zapnutí bezpečnostního pásu řidiče. Omezovač rychlosti pro tento vůz není k dispozici.
| Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
| - | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
| - | body | % | body | % | body | % | body | % |
| Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 1 | 33% | 4 | 57% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Volkswagen T5, který byl představen v roce 2003 a o šest později prodělal rozsáhlou modernizaci, patří mezi veterány současného automobilového trhu. Tomu do jisté míry odpovídají i výsledky v aktuálních testech Euro NCAP. Ze čtyř kategorií Má T5 nejhorší hodnocení v ochraně chodců a asistenčních systémech.
| Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
| Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
| Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
| Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
| Výsledky | 28 | 79% | 36 | 74% | 10 | 32% | 4 | 57% | 66% |
| Počet hvězd | **** | ||||||||
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
| Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
| 2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
| Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
| Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
| Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
| Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
| Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% | ||||




















