Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2015: Jaguar XF – Napotřetí s pěti hvězdami

David Bureš David Bureš 3. 12. 2015 • 20:23
8
1
Zobrazit náhledy (8)
crashtest jaguar euroncap novemodely video crashtest jaguar euroncap novemodely video crashtest jaguar euroncap novemodely video
Předchozí Jaguar XF čekal na pět hvězd marně. Nové generaci se to povedlo hned napoprvé.

Mezi naposledy zveřejněnými výsledky nárazových testů Euro NCAP je i hodnocení nové generace Jaguaru XF. Zatímco předchůdce dvakrát po sobě dostal čtyři hvězdy, novinka dosáhla na plný počet hvězd.

Minulá generace XF testy Euro NCAP poprvé prošla v roce 2010, kdy na plný počet hvězd nedosáhla kvůli nedostatkům v ochraně dospělých při čelním nárazu, problémem byla i ochrana chodců, respektive spolehlivost aktivní kapoty.

O rok později se XF zúčastnilo crash testu znovu, tentokrát v modernizované podobě. Ani tenkrát však pět hvězd auto nedostalo, důvodem byla především palubní deska, která mohla při nárazu zranit cestující na předních sedadlech.

Předmětem testu bylo letos XF ve verzi Prestige s dvoulitrovým turbodieselem pod kapotou, jehož pohotovostní hmotnost činila 1.642 kilogramů. Výsledky nárazových zkoušek je možné aplikovat na všechny vyrobené vozy s VIN kódem 15300 a vyšším. Dříve vyrobená auta měla příliš tichou signalizaci nezapnutých bezpečnostních pásů, která neodpovídala požadavkům Euro NCAP.

crashtest jaguar euroncap novemodely video crashtest jaguar euroncap novemodely video

Testovaný exemplář disponoval předními, bočními a hlavovými airbagy, přičemž pro pasažéry vzadu tu byly jen ty hlavové. Bezpečnostní pásy s přepínačem a omezovačem síly se však objevily na předních i zadních sedadlech. Úchytem Isofix byly vybaveny jen zadní sedačky. Bezpečnostní výbava byla kompletní – XF nechyběla aktivní kapota, funkce automatického brzdění, omezovač rychlosti ani asistent pro jízdu v pruzích.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po čelním nárazu stabilní. Zjištěná data ukázala u řidiče a spolujezdce dobrou ochranu v oblasti kolen i stehenních kostí, přičemž podobná úroveň ochrany je poskytována osobám různé výšky a postavy. V případě čelního nárazu plnou šíří vozidla jsou všechny kritické části těl řidiče a spolujezdce dobře chráněny, výjimkou je oblast hrudníku, kde úroveň ochrany byla hodnocena jako přiměřená.

V případě bočního nárazu je ochrana posádky považována za dobrou. Rám bočních dveří se však při nárazu uvolnil, a přestože nedošlo k jejich otevření, Euro NCAP auto za tuto skutečnost penalizovalo. V náročnějším nárazu na sloup už bylo všechno v pořádku. Přední sedadla a opěrky hlavy pak prokázaly dobrou ochranu proti poranění krční páteře v případě nárazu zezadu.

Euro NCAP 2015: Kategorie 1 – Ochrana dospělých
Test Čelní – deformace Čelní – celá šíře Boční Whiplash AEB city Celkem
Jednotky body body body body body body %
Ochrana dospělých 7,2 7,7 15 2,2 2,9 35 92%

Ochrana dětí

V ochraně dětí do 18 měsíců získalo XF plný počet bodů, figurína tříletého dítěte ale ukázala vyšší tlak na oblast krku. Jinak je ale ochrana takto starých dětí dobrá. V případě bočního nárazu zůstaly figuríny bezpečně ve svých autosedačkách, což minimalizuje kontakt s částmi kabiny. Airbag spolujezdce je možné vypnout, přičemž aktuální stav je zřetelně zobrazen. Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.

Euro NCAP 2015: Kategorie 2 – Ochrana dětí
Test 18měsíční dítě 3leté dítě Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body body body body body %
Ochrana dětí 12 11,2 6 12 41,2 84%

Ochrana cestujících

XF je vybaveno aktivní kapotou, která se v případě nehody zvedne, aby zabránila kontaktu těla chodce s tvrdými komponenty v motorovém prostoru. Testy Euro NCAP zjistily, že systém funguje spolehlivě v různých rychlostech. Potíží nejsou ani chodci různých postav.

Právě díky zvedající se kapotě je ochrana chodců v této partii převážně dobrá a přiměřená. Horší výsledky byly zaznamenány pouze podél spodního okraje čelního skla a u A sloupků.

Euro NCAP 2015: Kategorie 3 – Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy Celkem
Jednotky body body body body %
Ochrana chodců 18,6 4,6 5,9 29,1 80%

Asistenční systémy

Všechny bezpečnostní systémy sledované organizací Euro NCAP jsou standardně dodávány pro všechny vyrobené exempláře XF. Automobil disponuje signalizací nezapnutí bezpečnostních pásů u předních i zadních sedadel, omezovačem rychlosti, varováním před vyjetím jízdního pruhu i systémem automatického brzdění, který funguje ve všech rychlostech.

Euro NCAP 2015: Kategorie 4 – Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Stabilizační systém Připomínač pásů Jízdní pruhy AEB Interurban Celkem  
- body body body body body body %
Asistenční systémy 1,3 3 3 1 2,5 10,8 83%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Předchozí generace Jaguaru XF dostala dvakrát po sobě čtyři hvězdy, což v případě luxusních aut vyšší střední třídy nebyl zrovna příznivý výsledek. Nové XF ale nevyvolalo nějaké pochyby a hned napoprvé obdrželo pět hvězd. Auto zabodovalo hlavně v ochraně chodců, a to díky tzv. aktivní kapotě. Také ochrana posádky je na vysoké úrovni. Menším problémem tak byly jen pootevřené dveře při jednom z provedených bočních nárazů.

Euro NCAP 2015 – Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 35 92% 41,2 84% 29,1 80% 10,8 83% 87,10%
Počet hvězd *****

Související články

Témata
4. 12. 2015 07:45
Konecne!!!
Tak nakonec potrebovali Britove Indy, aby jim vysvetlili, ze bezpecnost neni uplne zanedbatelna, kdyz se navrhuji auta. Po katastrofalnim vysledku minule generace, ktera predvedla jeden rekl bych tak ze tri nejhorsich vysledku v dejinach evropskeho testovani konecne Jaguar s bezpecnosti na urovni konkurence.
Články odjinud