Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2015: Kia Optima – Pět hvězd pro novou generaci

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Kia Optima poprvé okusila testy Euro NCAP a předvedla slušné výsledky ve všech kategoriích od ochrany cestujících až po asistenční systémy.

Kia Optima se letos představila již ve své čtvrté generaci, i když ty první dvě znají pod tímto názvem pouze na trzích mimo Evropu, zatímco my je známe jako Magentis. Ten se mimochodem stal předmětem testů Euro NCAP v roce 2006 a podle tehdejšího hodnocení získal čtyři hvězdy za ochranu dospělých cestujících, tři hvězdy za ochranu dětí a jednu hvězdu za ochranu chodců.

Letošní novinka dokazuje, že jihokorejská značka ušla od roku 2006 velký kus cesty. Nová Optima předvedla slušné výsledky ve všech kategoriích a nejvíce prostoru pro zlepšení má jako většina dnešních vozů v oblasti ochrany chodců.

Předmětem testu byla Kia Optima 1.7 CRDi, s karosérií čtyřdveřový sedan a pohotovostní hmotností 1515 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného vozu obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče. Vůz byl také vybaven připomínáním nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.

Pro testy ochrany dětí byla pro 18 měsíční dítě instalována proti směru jízdy autosedačka Römer BabySafe se základnou ISOFIX a pro tříleté dítě Römer Duo Plus po směru jízdy.

crashtest kia euroncap novemodely video crashtest kia euroncap novemodely video

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během částečného čelního nárazu stabilní a Optima získala plný počet bodů za ochranu všech důležitých částí těla. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Kia dokázala, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

Při čelním nárazu celou šířkou vozu byla ochrana všech důležitých částí těla řidiče dobrá. Ochrana hrudníku cestujících na zadních sedadlech byla dostatečná, ochrana ostatních částí těla dobrá.

Při testu bočního nárazu byla ochrana všech částí těla dobrá a vůz získal maximální počet bodů. Dobrá byla ochrana všech částí těla i při testu bočního nárazu na sloup.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash), geometrie zadních sedadel ukazuje také na mezní ochranu při tomto druhu nárazu.

Systém autonomního brzdění při nízkých rychlostech nebyl hodnocen, protože není standardním vybavením vozu.

Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%body%
Ochrana dospělých87,9162,100%34,089%

Ochrana dětí

Optima získala maximální počet bodů za ochranu 18-měsíčního dítěte. Ochrana tříletého dítěte byla rovněž dobrá až na velkou tažnou sílu působící na krk dítěte, která byla vyhodnocena jako mezní.

Airbag předního spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat a řidič má dobrý přehled o stavu tohoto airbagu.

Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.

Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test18měsíční dítě3leté dítěBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí1211,571242,586%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců dobrou nebo dostatečnou ochranu. Přední hrana kapoty poskytuje pánevní oblasti chodců smíšenou ochranu od dobré úrovně po špatnou.

Kapota poskytuje ochranu převážně dobrou nebo dostatečnou, s oblastí slabé a špatné ochrany v oblasti čelního skla a A sloupků.

Systém autonomního brzdění rozeznává jak auta, tak chodce, ale tato funkce bude hodnocena až v roce 2016.

Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybodybodybodybody%
Ochrana chodců15,13,2624,367%

Asistenční systémy

Standardním vybavením Kia Optima je ESC a připomínání nezapnutých pásů pro přední i zadní sedadla.

Omezovač rychlosti je za příplatek ale předpokládá se prodej dostatečný pro splnění požadavků Euro NCAP. Systém kombinuje data z elektronických map s informacemi z kamery umístěné na čelním skle a zprostředkovává řidiči informace o aktuálních rychlostních omezeních.

Systém autonomního brzdění a systém varování před opuštěním jízdního pruhu jsou součástí volitelné výbavy a nepředpokládá se, že by jimi byla vybavena většina prodaných vozů, proto nebyl hodnocen.

Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybodybody%
Asistenční systémy2,333109,371%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Kia má na svém kontě díky modelům Sportage a Optima již jedenáct vozů s plným počtem hvězd z testů Euro NCAP. Sedan Optima předvedl dobré výsledky v ochranně dospělých i dětských cestujících.

V případě asistenčních systémů si tento model rovněž nevedl špatně. Nejslabší je kategorie ochrana chodců, kde má Kia podobné potíže jako většina konkurentů v oblasti čelního skla a A sloupků.

Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3489%42,586%2467%971%82%
Počet hvězd*****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2015?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2015)
2015Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)