Euro NCAP 2019: Citroën C5 Aircross – Čtyři nebo pět hvězd v závislosti na výbavě
Citroën C5 Aircross je jedním z automobilů, jimž organizace Euro NCAP v souvislosti s výbavou uděluje dvě různá hodnocení.
Euro NCAP od roku 2016 u vybraných modelů zveřejňuje dvoje hvězdičkové hodnocení podle výbavy vozu, přičemž Citroën C5 Aircross je jedním z nich. Euro NCAP chce dvojím hvězdičkovým hodnocením názorněji ukázat výhody bezpečnostních asistentů. Jedno hodnocení je tak výsledek auta bez sledovaných pomocníků a druhé při jejich zahrnutí.
Předmětem testu byl Citroën C5 Aircross 1.5 BlueHDi s pětidveřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1495 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla, systém automatického nouzového brzdění, omezovač rychlosti a systém sledování jízdních pruhů.
Volitelnou výbavou, stojící za ziskem pěti hvězd, byl systém automatického nouzového brzdění s detekcí cyklistů.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Ochrana řidiče i spolujezdce na předním sedadle byla dobrá a dostačující. Výjimkou byla pravá holeň figuríny řidiče, u níž byla ochrana hodnocena jako slabá.
Při čelním nárazu celou přídí byla ochrana řidiče i spolujezdce na zadním sedadle dobrá a dostačující s výjimkou hlavy spolujezdce, u nějž byla ochrana vyhodnocena jako mezní.
Při bočním nárazu ochrana všech části těla i hlavy řidiče dobrá a Citroën C5 Aircross získal maximální počet bodů. V případě nárazu bokem na sloup byla ochrana hrudníku řidiče hodnocena jako mezní.
Euro NCAP 2019: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | |||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dospělých | 6,3 | 7 | 15 | 1,7 | 3,3/4 | 33,4/34,1 | 87/89 |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého i šestiletého dítěte dobrá s výjimkou krku figuríny desetiletého dítěte, kde byla vyhodnocena jako dostačující. Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských cestujících dobrá.
Euro NCAP 2019: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 15,6 | 8 | 7 | 12 | 42,6 | 86% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou ochranu a kolem krajů pak dostačující až slabou. Tradiční problematickou oblastí se špatnou ochranou představuje okolí A sloupků.
Ochrana pánve je dobrá v celé šířce přídě vozu. Nohy chodců jsou v celé šířce nárazníku chráněny dobře.
Euro NCAP 2019: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 13,7 | 6 | 6 | 2,2/6,9 | 27,9/32,6 | 58/67 |
Asistenční systémy
Citroën C5 Aircross měl při testech organizace Euro NCAP ve výbavě systém automatického nouzového brzdění, jehož fungování v rychlostech typických pro dálniční provoz bylo hodnoceno jako mezní. V nízkých rychlostech dokáže zabránit kolizi nebo výrazně zmírnit její následky. Toto provedení stojí za celkovým hodnocením čtyřmi hvězdami.

Pět hvězd je výsledek, jímž se podle Euro NCAP mohou pochlubit vozy, které jsou vybaveny systémem automatického nouzového brzdění dodávaným pro nejvyšší stupeň nebo za příplatek. Ten již disponuje i rozpoznáváním cyklistů.
Euro NCAP 2019: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||
Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 2,5 | 2,5 | 3,5 | 1,3/2,3 | 9,8/10,8 | 75%/82% |
Celkový výsledek: Čtyři nebo pět hvězd
Citroën C5 Aircross vychází z testů Euro NCAP jako bezpečný automobil. Dobrých výsledků dosáhl tento model v ochraně dětských cestujících a špatně si nevedl ani v oblasti ochrany dospělých cestujících. Prostor pro zlepšení má podle organizace Euro NCAP především v ochraně chodců. Asistenční systémy se pak právě díky automatickému nouzovému brzdění promítají i do výsledků ochrany dospělých a chodců.
Euro NCAP 2019 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 33,4/34,1 | 87/89 | 42,6 | 86% | 27,9/32,6 | 58/67 | 9,8/10,8 | 75/82 | 79/70 |
Počet hvězd | ****/***** |
Zdroj: Euro NCAP