Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP: Chrysler Voyager má teoreticky tři až čtyři, prakticky jen jednu hvězdu

Chrysler Voyager
Chrysler Voyager
Chrysler Voyager
3 Fotogalerie
Diskuze (70)
Chrysler Voyager zopakoval výsledek z roku 1999. Za bezpečnost posádky nakonec obdržel jedinou hvězdu a bez hvězdy zůstal i v oblasti bezpečnosti chodců.

O největší rozruch a největší překvapení lednového kola crashtestů, a to dokonce pro samotné komisaře Euro NCAP, se postaral Chrysler Voyager. Ten prošel naposledy crash testem v roce 1999 se ziskem dvou hvězd za bezpečnost posádky a jednou hvězdou za bezpečnost chodců. Již tehdy nešlo o oslnivý výsledek, ale podobně na tom byla mnohá další MPV.

Pak ovšem přišel leden 2007 a proti deformovatelné překážce se rozjela aktuální verze MPV Voyager. Výsledek? Téměř totožný jako v roce 1999. Organizaci výsledky velkého MPV Chrysleru natolik pobouřily, že rozeslala médiím zprávu, v níž kritizuje přístup automobilky Chrysler a naopak zmiňuje pokroky, které udělaly v oblasti bezpečnosti jiné automobilky.

Chrysler Voyager původně vyšel z nárazových zkoušek se dvěma hvězdami za bezpečnost posádky, když získal pouze tři body za čelní náraz (19%), ale celých 17 bodů (94%) za náraz boční. Celkově získal Voyager dostatek bodů na to, aby obdržel tři hvězdy za bezpečnost posádky, ale nesplnění podmínky zisku minimálního počtu bodů za čelní náraz snížilo hodnocení na hvězdy dvě.

EuroNCAP se na základě dalšího měření, které ukázalo nadměrný tlak na hruď řidiče, rozhodla odebrat i druhou hvězdu, takže Chrysleru Voyager nakonec zůstala jediná hvězda za bezpečnost posádky. Riziko pro řidičova kolena představují některé části palubní desky, plynový pedál se vlivem nárazu posunul o 288 mm.

Voyager neobdržel žádnou hvězdu za bezpečnost chodců. EuroNCAP ve zprávě dále upozorňuje, že původně testy prošla verze s levostranným řízením, jež v základní výbavě nabízí kolenní airbag. Ve Velké Británii však Chrysler prodává pravostrannou verzi bez kolenního airbagu v základní výbavě. EuroNCAP proto provedla dodatečný test verze s pravostranným řízením a jeho výsledky použila v závěrečném hodnocení.

Verze s levostranným řízením si vedla díky kolennímu airbagu lépe a získala 9 bodů za čelní náraz místo tří bodů pravostranné verze (teoreticky by mohla získat čtyři hvězdy za ochranu posádky). Organizace umožnila automobilce dokázat, že pravo i levostranná verze poskytuje stejnou úroveň ochrany posádky, Chrysler však podle EuroNCAP takové důkazy nebyl schopen poskytnout.

Aktualizace:

Zajímavé je v této souvislosti srovnání s pozitivním výsledkem crashtestu pořádaného německým automobilovým klubem ADAC, který letos v lednu přisoudil Chrysleru Voyager čtyři hvězdy z pěti.

Vstoupit do diskuze (70)